Gå til innhold
Arkivverket

Communicant


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med dette : Hvilken dato er 10. Communicant i 1717, hva betyr Communicant som står i kirkebøkene.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato er 10. Communicant i 1717

 

Dette er vel helst antallet kommunikanter? Hadde du lagt ut lenke til kirkeboka hvor du har funnet dette, ville det være enklere å svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Karin og Else, ser at det var en kvinne som ble berettet (altså gitt nattverd under der, i Kvinnherad kirkebok), men så var det dette med 10. Communicant 1717, hvilken dato det var, går ut fra at det var en søndag ? Kvinna het Anne Catrine Helvigen, neste gang etter dette som hun fikk nattverd bodde hun i Traavig så om jeg får disse datoene på plass, så vet jeg sånn ca. når hun flyttet til siste gården. Lager man lenke på same måte som i gamle forumet ? har ikke våget meg til her på nye med lenke enda.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese svarene du får <_< : 10. Communicant. betyr at det var 10 personer til nattverd den søndagen. Hvilken søndag det var, står som overskrift i kolonnen: Dom. Palmar. - palmesøndag. I 1717 var dette den 21. mars.

Lenke til kirkeboka, høyre side øverst:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 2 (1710-1753), Kronologisk liste 1717, side 46-47.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11551&idx_id=11551&uid=ny&idx_side=-25

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510650692.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg leser, men har ikke greie på alle slike uttrykk, som ble brukt på den tida. Dom. Palmar. kunne jo bety noe annet. Men mange takk, nå vet jeg mer om hvilken tidspunkt hun flyttet. Takk for lenker.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.