Gå til innhold
Arkivverket

hjelpe med tyding av skifte


Per Andersen
 Del

Recommended Posts

Det er forsåvidt relevant tror jeg, for meg ser det ut som om det som kalles drotter i dine lokale skifter er den samme saken som her har et annet navn som begynner på v. Det er altså festeanordningen mellom skokler/skjeker og doningen som skulle dras. Har sett at drotten har vært festet til løse skjeker, og vet av erfaring med bikkjepulk at reimene som gjør samme nytte som drott er mest hensiktsmessig å lagre på draget. Og du har rett i at det står Skokler med 2 Jern V...] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Espen Tjernshaugen

    12

  • Aud Sandbu

    22

  • Reidar Oddløkken

    12

  • Per Andersen

    9

Det er forsåvidt relevant tror jeg, for meg ser det ut som om det som kalles Drotter i dine lokale skifter er den samme saken som her har et annet navn som begynner på v.

 

Det er nok alt som taler for at det er det samme som Drott, men hva kan en annen betegnelse som begynner på v(?) være, for dere har konstatert sikkert at det er en V?

Skjønner omtrent hva det siktes til, det er disse lenkene av jern som det gikk an å presse ut på langsiden av lenken for demontering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner godt til vidje og bruken av det - men så var det å finne ut hva det virkelig står :)

 

Kan se ut som Viur?

 

 

Ja, men jeg tror det er en e til slutt, altså 2 Viue - etter gammel skrivemåte. (Eks. 1 Stol, 2 Stole.)

 

Her lokalt sier vi viu (og viuspenning), så hvis dialekten i Røyken har samme ordet, så kan jeg ikke skjønne annet enn at du har tydet riktig!

 

Bier Hane?

 

 

Ingen tvil! Glimrende, Espen!

 

(Og jeg for min del oppfatter Bier Hane el. ølhane som ei slags tappekran som er plugget inn i øltønna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leser jeg:

 

3 Æsker med Tolleknive og 1 Læderhams.

 

Det siste må vel bety slire?

 

Jeg får ikke dette helt til å stemme, Else. Vil liksom ha det til at tolleknivene er Skiemme, men synes ikke det blir riktig heller. dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at 2 filer er verdsatt til 4 skilling, mens 3 esker tollekniver og slire verdsettes til 6 skilling. Kan det tyde på at det er snakk om 3 stk. tollekniver som er uferdige/uskjerpede/ubrukelige/uskjeftede/kasserte eller forringet på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at 2 filer er verdsatt til 4 skilling, mens 3 esker tollekniver og slire verdsettes til 6 skilling. Kan det tyde på at det er snakk om 3 stk. tollekniver som er uferdige/uskjerpede/ubrukelige/uskjeftede/kasserte eller forringet på et eller annet vis?

 

 

Tror du er inne på noe der. Hvis det står "skiemme" så kan det vel være at knivene ikke er ferdige. Kan hende gamle Johannes var knivmaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan et ord som etter min oppfatning tydelig begynner på , kan leses som skiemme?? Men - dere ser vel noe annet her enn det jeg gjør, da.

Takk for følget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan et ord som etter min oppfatning tydelig begynner på , kan leses som skiemme?? Men - dere ser vel noe annet her enn det jeg gjør, da.

Takk for følget!

 

Jeg sikter til ordet foran Tolleknive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn igjen, og lurer på hvor dere ser den "skjemte kniven":-)?

 

Gå tilbake til Espens innlegg #39 der han har laget et utsnitt av originalteksten og markert med rødt kryss foran Bierhane og Knibetang.

 

På linjen under står det 3 [..........] Tolleknive og 1 [.........]

 

Synes det er litt rart at 2 filer er verdsatt til 4 skilling, mens 3 esker tollekniver og slire verdsettes til 6 skilling. Kan det tyde på at det er snakk om 3 stk. tollekniver som er uferdige/uskjerpede/ubrukelige/uskjeftede/kasserte eller forringet på et eller annet vis?

 

F.eks. 3 Stk irrne Tolleknive ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel 3 Æsker een Tollekniv og 1 Læderhams ? Eventuelt 3 Æsker med Tollekniv og 1 Læderhams ?

 

Men då meinast det nok ikkje 3 øskjer fulle med tolleknivar, men 3 øskjer, ein tollekniv og lærhamsen.

 

Den siste bokstav i (med) evt. (een) kan tolkast som ein d, men den svake streken er kanskje noko som me ser gjennom arket, bokstav frå andre sida ?

 

Omsetjing : Men da menes det nok ikke 3 esker fulle med tollekniver, men 3 esker, en tollekniv og lærhamsen. Den siste bokstav i (med) evt. (een) kan tolkes som en d, men den svake streken er kanskje noe som vi ser gjennom arket, bokstav fra den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva som står i skiftet, men husker min morfar (fra samme sted) brukte ordet skjemt om ting som ikke var helt i orden. Ødelagt på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Gro Ek, ja, enig der. Skjemt er eit gamalt ord som brukast om t,d. ljåar som har kome borti stein og kvistar, og same med knivar som ein har brukt for mykje. Då er det bryne eller slipestein som må brukast for å få godt bet att. Enig med brukaren (innlegg 64) at ordet også blir brukt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor dere henter "skjemt" fra? Jeg klarer heller ikke å tyde denne teksten, men skjemt kan det da ikke være? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen er inne på i innlegg #55, så er det takstmessig et merkelig forhold mellom 2 file til 4 skilling (tre linjer ovenfor) og 3 Æsker med Tolleknive og 1 Læderhams til 6 skilling.

 

Det var dette jeg også så på, og lanserte 3 Skiemme Tolleknive i innlegg #54, for tolleknivene (hvis det var 3 av dem) måtte etter mitt skjønn ha vært temmelig lurvete når de ikke ble taksert høyere.

 

Men jeg for min del finner egentlig ingen entydig forklaring på ordene foran og etter Tolleknive, så jeg lar det stå åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen er inne på i innlegg #55, så er det takstmessig et merkelig forhold mellom 2 file til 4 skilling (tre linjer ovenfor) og 3 Æsker med Tolleknive og 1 Læderhams til 6 skilling.

 

Det var dette jeg også så på, og lanserte 3 Skiemme Tolleknive i innlegg #54, for tolleknivene (hvis det var 3 av dem) måtte etter mitt skjønn ha vært temmelig lurvete når de ikke ble taksert høyere.

 

Men jeg for min del finner egentlig ingen entydig forklaring på ordene foran og etter Tolleknive, så jeg lar det stå åpent.

 

 

Den er grei Aud :) Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.