Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingene 1900 og 1910


Lars Jørgen Ormestad
 Del

Recommended Posts

Har prøvd å se på arkivportalen etter folketellingene 1900 og 1910, men finner ikke orginal/kopier som kilde der. Finnes disse håndskrevne dokumentene tilgjengelig?

 

Mvh. Lars Jørgen O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingene 1900 og 1910 er transkribert og finnes på www.digialarkivet.no.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å se på arkivportalen etter folketellingene 1900 og 1910, men finner ikke orginal/kopier som kilde der. Finnes disse håndskrevne dokumentene tilgjengelig?

 

Folketellingene 1900 og 1910 er ikke registrert i Asta, som er grunnlag for Arkivportalen. Folketellinga 1900 er fordelt mellom statsarkivene, mens folketellinga 1910 finnes i Riksarkivet.

 

Jeg er usikker på om du vil få tilgang til originalmaterialet, nå som folketellingene er transkribert. Folketellinga 1900 finnes på mikrofilm, noe som jo er et fullgodt alternativ. Disse mikrofilmene er skanna og vil etter hvert bli lagt ut i Digitalarkivet, koblet opp mot den transkriberte versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingene 1900 og 1910 er ikke registrert i Asta, som er grunnlag for Arkivportalen. Folketellinga 1900 er fordelt mellom statsarkivene, mens folketellinga 1910 finnes i Riksarkivet.

 

Jeg er usikker på om du vil få tilgang til originalmaterialet, nå som folketellingene er transkribert. Folketellinga 1900 finnes på mikrofilm, noe som jo er et fullgodt alternativ. Disse mikrofilmene er skanna og vil etter hvert bli lagt ut i Digitalarkivet, koblet opp mot den transkriberte versjonen.

 

 

Grunnen til at jeg ønsker å se den originale tellingen er at jeg ikke er enig i det som kommer fram i transkriberte versjonen.

 

Mvh. Lars Jørgen O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at alle i følgje ordensreglane skal gje opp fullt namn som visningsnamn. Eg tykkjer dette også burde gjelde "seksjon for brukertjenester".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.