Gå til innhold
Arkivverket

Buskerud, Strømsø/Tangen


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Prøver å forstå systemet til de skannede kirkebøkene :)

 

Ser at alle bøkene fra Tangen (1725-1969) er ført inn som Strømsø/Tangen. Hvorfor det?

 

Ut fra det jeg har klart å lese meg frem til, så hørte Tangen kirke til Skoger prestegjeld fra 1752 og frem til 1845 når den ble lagt til Strømsø. Tangen ble så et eget prestegjeld i 1966. I dag ligger Tangen i Drammen kommune i Buskerud.

 

Det finnes blandt annet en kirkebok Strømsø/Tangen 1814-1843 Indeksert som nr. II 4 (arkivreferanse). Hva står tallene for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle ha disse vekselvis i Vestfold og i Buskerud ville det bli kaos.

 

Her er en gammel debatt om samme tema, hvor jeg var helt forvirra ang. det samme, og jeg hadde problemer med å forstå systemet. Jeg blanda også kortene her. http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=12104&sok=Berit+Knudsen&nr=129&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=#anker Håper det kan hjelpe deg.

 

II 4 er vel nummeret på kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært fram og tilbake med inndelingene av sogn og prestegjeld. Videre kompliseres det av det finnes egne kirkebøker for Tangen både fra perioden da Tangen lå under Skoger, og fra perioden da Tangen lå under Strømsø. Statsarkivet på Kongsberg har skjært gjennom og har katalogisert alle eldre kirkebøker for Tangen som en egen serie i arkivet for Strømsø-kirkebøker. Denne serien har romertall II, og bok nr. 4 er derfor nr. II 4.

 

Jeg tenkte å lenke til oversikten i Arkivportalen, men det ser ut til at arkivportalen.no er nede for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest innlegget som Berit Knudsen henviser til.

 

Det er interessant nok, men mitt spørsmål denne gang er hvorfor Tangen er lagt ut i denne periode som om det lå under Strømsø prestegjeld. Har vel i grunn fått svar av Kristian Hunskaar. Men jeg må si jeg syntes det er veldig forvirrende når det er gjort på denne måten.

 

Om en slår opp på side 1 (høyre side) i boken Tangen/Strømsø står det: Ministerialbok for Tangen Sogn i Skoger Prestegjeld. På side 0 (venstre side) står det: Kirkebøker Strømsø 37 Tangen 1814-43. Så ligger det en lapp på siden før der, som Statsarkivet har skrevet: Strømsø Prestegjeld Tangen kirkesokn.

 

Det finnes også en bok Skoger/Tangen Som jeg har forstått er samme bok som Skoger/Skoger Men at den delen (sidene) som omhandler Tangen er lagt ut for seg selv (boken er "sogndelt")

 

Se. Tangen i Skoger Ministerialbok nr. 2/2, Døde og begravede 1814, side 281 (høyre side)

 

Samme handlinger finner vi i Tangen/Strømsø Ministerialbok nr. II 4, 1814, Døde og begravede side 191 (høyre side).

 

Antar da at Skoger / Tangen 1814-1842, Ministerialbok er ført av presten i Skoger kirke, som var prestegjeldet som Tangen lå under i denne periode og at Ministerialbok Strømsø/Tangen 1814-1843 er ført av presten i Tangen kirke.

 

Ikke noe rart jeg blir forvirret for i sistnevnte bok kan det jo virke som Tangen lå i Strømsø prestegjeld, mens sannheten er at Tangen lå i Skoger prestegjeld fra 1752 og frem til 1845.

 

Syntes dette er veldig rotete jeg :rolleyes: Men sånn er det bare :D Tusen takk for hjelpen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skoger var vel egentlig et kirkesogn i Sande prestegjeld i nordre Jarlsberg amt.

 

Men jeg synes dagens ordning med at alle Skoger-bøkene ligger under Buskerud fungerer helt fint. Da finner man dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit!

 

Godt mulig jeg har forklart meg dårlig. Jeg prøver igjen, med en kortere versjon :P

 

Tangen i Skoger Ministerialbok nr. 2/2, 1814-1842 og Tangen/Strømsø Ministerialbok nr. II 4,1814-1843 er to bøker fra samme kirke og samme periode.

 

Den første er indeksert som Tangen i Skoger prestegjeld, men den andre er indeksert som Tangen i Strømsø prestegjeld.

 

Altså: samme kirke lå i to forskjellige prestegjeld i samme periode.

 

Vennlig hilsen Anne-Grethe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.