Gå til innhold
Arkivverket

Agershus Stifts Tugthus - hvor ?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Min ane, Berit Trondsdatter fra Skrautvål i Nord Aurdal fikk 2 dòmmer for simpelt tyveri.

Hun anket til Høyesterett begge gangene.

1. gang, i 1838, ble hun innsatt i 1/2 år i Akershus Stifts Tugthus.

Hun sonet straffen, nøyaktig 6 måneder.

2. gangen, i 1841, fikk hun 3 år i samme Tugthus. Hun slapp også da ut etter nøyaktig utmålt tid.

 

Jeg lurer på hvor dette Tukthuset lå, i Oslo?

Jeg finner ikke noe annet enn Christiania Tukthus? Er det det samme?

Noen som vet om det er mulig å finne opplysninger om Berit fra innsiden?

Hun hadde en 1/2 år gammel sønn da hun ble innsatt, noen som vet om det var sannsynlig at hun fikk ha barnet med seg?

 

Mvh

bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Arkivportalen står det følgende historikk om Kristiania tukthus:

 

Historikk

 

Opprettet etter kgl. befaling i brev av 25.06.1736. Statuttene ble fastsatt ved frd. 02.12.1741. Øverste myndighet ble lagt til stiftsamtmann og biskop, under disse hadde man en kommisjon bestående av en fra magistraten, stiftprosten, overinspektøren for tukthuset, to av byens eligerte menn og to fra stiftet. Tukthuset dekket med få unntak stiftsgrensene. Tukthusene i Kristiania og Bergen dekket Kristiansand stift frem til 1789, dessuten sendte Tinn prestegjeld i Øvre Telemark sine lemmer til Kristiania. Tukthusene fikk status som fengsler i 1877. Mannsavdelingen ble nedlagt 1882, og fangene overført til Akershus straffarbeideranstalt. I 1885 ble opphørte Kristiania tukthus ved at institusjonen ble omdøpt til Strafanstalten for Kvinder i Kristiania, som siden ble til Landsfengslet for Kvinder.

 

Du kan ev legge dette inn i forumet hvor du kan stille spørsmål til Statsarkivet i Oslo..

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde bare å se om det kunne være noe i historikken som kunne knyttes til navnet Akershus stifts tukthus. Kanskje dumt å legge denne historikken inn. Men jeg vil tro at kanskje statsarkivet kan gi deg en forklaring på hvorfor det heter Akershus stifts tukthus. Jeg har heller ikke vært borti det navnet før...

 

Når var det forresten Berit Trondsdatter hadde en 1/2 år gammel sønn? Første eller andre gang hun var innsatt?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også dette http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/tukthus.html

 

I løpet av 1700-tallet vedtok de fire norske stiftene Akershus, Bergen, Christiansand og Trondhjem separate stiftslovgivninger som var kombinerte fattig-, tigger- og løsgjengerlover. Først ute med en ny forordning var Akershus stift i 1741 med ”Anordning om Tugthusets Indrettelse i Christiania og de Fattiges Forflegning i Agershuus Stift”. Tukthusanordningen for Akershus innebar to offensive tiltak mot betlere, løsgjengere og andre ulydige personer: opprettelsen av tukthuset i Christiania og av et offentlig fattigvesen i Akershus stift. Tukthusanordningen slo fast strenge kriterier for hvem som ble regnet som verdige eller uverdige fattige. Kun de syke, gamle og sengeliggende skulle understøttes av den offentlige fattigkassa, mens selvrådige og friske tiggere og ulydige tjenestefolk og løsgjengere skulle dømmes til tukthusarbeid.

 

Slik jeg oppfatter dette, så kom Akershus stift med en forordning i 1741 om opprettelse av tukthuset i Kristiania. Kanskje det er derfor det heter Akershus stifts tukthus? Siden det var Akershus stift som kom med en forordning om opprettelse/innrettelse i Kristiania? Dvs at Akershus stifts tukthus er et annet navn for Kristiania tukthus?

 

Er dette litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente

 

I de registrene jeg har fra tukthuset finner jeg 2 Berit Trondsdtr, med gårdsnavn Døvresbraaten og Ran??eje (? er litt usikker på skriften på siste)

 

Chr. Tukthus fangeprotokoll, Rekke II, protokollnr.6 (1834-1840) side 230, Berith Trondsdtr Ran??eje fra Valdres, dom nr 13424.(dom nr 14549 nevnes her, så det er samme dama)

Chr. Tukthus fangeprotokoll, Rekke II, protokollnr.7 (1840-1849) side 35, Berit Trondsdtr Døvresbraaten, dom nr 14549.

Chr. Tukthus fangeprotokoll, Rekke III, protokollnr.5 (1839-1850)side 66, Berit Trondsdtr Døvresbraaten.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, takker, takker, Tom!

Disse er begge den samme Berit Trondsdatter.

Ja, hun satt i Tukthuset 2 ganger, som jeg skrev.

Grunnen til at det noen steder står Døvresbraaten er at hun var født og oppvokst på Døvresbraaten, Skrautvål, Nordre Aurdal. Men hun levde i samboerskap fra ca. 1830, og familien bodde de på på plassen Hunkeviken under gården Ranum, ofte benevnet Ranumseie.

Nå er jeg veldig spent på om du finner noe om henne, signalement, arbeidsoppgaver, om barnet var der - ja, egentlig alt mulig.....

Kan Akershus Stifts Tugthus være Christiania Tukthus? Er dette i så fall revet eller står det enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i så fall revet eller står det enda?

 

Tukthuset lå i Storgata i Oslo, muligens nr. 45(?) Bygningen ble revet rundt 1950, tror jeg. En del av muren rundt tukthuset står fortsatt, og er nå innebygd i et spisested i området. Jeg har sett bilder av tukthuset, så de finnes i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente

 

Det er ikke stort jeg har om henne, men det som står i fangeprotokoll rekke II-6, side 230 kan jeg sende deg hvis du har en e-post.

Domsaktene 13424 og 14549 hvis de er bevart, kan inneholde alt fra 1 flere hundre sider fra rettene,forhør,osv.

Det er 6 rekker med fangeprotokoller som kan ha flere notater,

kopi kan du sikkert bestille fra Statsarkivet i Oslo.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe, Tom!

Jeg har selve sakene fram til Høyesterettsdom fra begge gangen.

Det er fra Tukthuset jeg ikke har noe.

De 6 rekkene med fangeprotokoller, er det fra Tukthuset?

Vet ikke om jeg skjønne systemet helt, men flott om du kan sende meg det du har til

bente.e.borgen@gmail.com.

 

Mvh

Bente Borgen

Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.