Gå til innhold
Arkivverket

povel Madsen Holst

Karin Røstvær
 Del

Recommended Posts

Min farfar var Karl Martin Holst. Jeg skulle så gjerne visst hvor slekten kommer fra. Kommer de fra Norge, Danmark eller Tyskland? Jeg har funnet frem helt til Povel Madsen Holst f. 1679 i Trondheim.

Er usikker videre, men har sett noen steder at det står at foreldrene til Povel er Mads Clausen Holst f,ca. 1634- 1708 i Møre og Romsdal gift med Margrethe Brandal f.1645 i Mør og Romsdal.

Videre har jeg sett at foreldrene til Mads er Claus Thommesen Holst ( Mjelve) f. 1600 gift med Engeborg Mjelve,Møre og Romsdal.

Er det noen som vet om dette er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen forbindelse mellom Claus Thommesen Holst / Mads Clausen Holst og den slekten Holst som stammer fra Thomas Rasmussen Holst ca 1585-. Jeg har heller ikke funnet noen forbindelse til Henrich Hansen Holst ca 1626-1680 og Hans Hansen Holst -etter 1694 i Bragernes og deres bror i Oslo, Thomas Hansen Holst -1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gå "den tunge vei" og nøste opp din farfars slekt før du kan trekke en forbindelse tilbake til 1600-tallet. Det er flere Holst-slekter i Norge, og for mange av dem er det vel hertugdømmet Holstein/Holsten som er opphavet til navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Karins innlegg får jeg det inntrykk at hun har alt klart bakover til Paul Madsen Holst, som døde i Selbu i 1719 39 1/2 år. han var bergskriver ved kobberverket der. Hans enke Gjertrud Hage ble gift for andre gang med Henning Irgens, hyttskriver på Røros fra ca 1732. Sønnen av første ekteskap Claus Holst ble eier av Rørosgård gjennom sin andre kone Anne Margrethe Irgens, skifte etter ham i 1786. Derav min interesse for dette temaet. Jeg fant svært mye om denne familien Holst på nettsiden til Hogne Holst: http://www.hognes.net/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gå "den tunge vei" og nøste opp din farfars slekt før du kan trekke en forbindelse tilbake til 1600-tallet. Det er flere Holst-slekter i Norge, og for mange av dem er det vel hertugdømmet Holstein/Holsten som er opphavet til navnet.

Dette synet deler jeg fullt og helt.

Men jeg har også spekulert i hvorvidt HOLST også kan ha vært i bruk innen kjøpmanns-familier i Danmark, Norge og f.h.v.Hansaland som drev innen trelast.

(på samme måte som f.ex.FISCHER)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være en annen, mulig forklaring på navnets opprinnelse, ja - selv om riktig form av navnet da ville ha vært Holts/Holtz/Holz (- men den andre konsonantrekkefølgen "flyter" jo bedre på norsk, så det kan jo ha skjedd en uttaleforskyvning mot Holst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Karins innlegg får jeg det inntrykk at hun har alt klart bakover til Paul Madsen Holst, som døde i Selbu i 1719 39 1/2 år. han var bergskriver ved kobberverket der. Hans enke Gjertrud Hage ble gift for andre gang med Henning Irgens, hyttskriver på Røros fra ca 1732. Sønnen av første ekteskap Claus Holst ble eier av Rørosgård gjennom sin andre kone Anne Margrethe Irgens, skifte etter ham i 1786. Derav min interesse for dette temaet. Jeg fant svært mye om denne familien Holst på nettsiden til Hogne Holst: http://www.hognes.net/slekt.htm

Hei. Ja, jeg har alt klart bakover til Paul Madsen Holst f.1679. Har vært inne på siden til Hogne Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok det. men som sagt, så har jeg funnet tillbake til Paul Madsen Holst f. 1679. Har prøvd i lang tid nå å komme videre.

Det kan kanskje være en annen, mulig forklaring på navnets opprinnelse, ja - selv om riktig form av navnet da ville ha vært Holts/Holtz/Holz (- men den andre konsonantrekkefølgen "flyter" jo bedre på norsk, så det kan jo ha skjedd en uttaleforskyvning mot Holst).

Ja, det kan jo tenkes det.Må lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1/3 ned på siden finner du [A] Rasmus Povelsen Brandal. Under der finner du Mads Clausen http://www.pergjendem.com/?p=276

Det finnes veldig mye om han på nettet.

Slekten Holst http://snl.no/Holst/En_slekt_som_stammer_fra_Thomas_Rasmussen_Holst

Takk, har sett på dette før og har lurt på om det kan være sammenheng til min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar var Karl Martin Holst. Jeg skulle så gjerne visst hvor slekten kommer fra. Kommer de fra Norge, Danmark eller Tyskland? Jeg har funnet frem helt til Povel Madsen Holst f. 1679 i Trondheim.

Er usikker videre, men har sett noen steder at det står at foreldrene til Povel er Mads Clausen Holst f. ca. 1634- 1708 i Møre og Romsdal gift med Margrethe Brandal f.1645 i Møre og Romsdal.

Videre har jeg sett at foreldrene til Mads er Claus Thommesen Holst ( Mjelve) f. 1600 gift med Engeborg Mjelve, Møre og Romsdal.

Dette siste forutsetter altså at Mads Clausson Mjelve (som jeg har notert som f. ca. 1642) er identisk med Mads Claussen Holst (f. ca. 1634), g.m. Margrethe Brandal (d. av hr. Rasmus Povelsen Brandal til Ulstein ?)

Mads Clausson Mjelve skal være far til Gjertrud Madsdatter Mjelve (f. ca. 1680 ?), som etter 1695 skal ha blitt g.m. enkemannen Jens Audensen (Oudensen) Widerøe (c1663-1736) fra Reknes.

Mads Claussen Holst skal altså være far til - Paul (Povel) Madsen Holst (f.1679) (g.m. Gjertrud Madsdatter Hage) og dessuten - Margrethe Madsdatter Holst (f. ca. 1680) (g.m. Johan Johnston Scot og Bastian Erichsen).

Er dette samme mann ?

Ang. far til Mads Clausen Mjelve, Claus Thomassen (c1600-før1657) (g.m. Ingeborg Mjelve, Bolsøy), så har jeg ikke sett 'Holst' benyttet ifm. ham, men derimot antydning om at han var en 'Kaasbøll'.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette siste forutsetter altså at Mads Clausson Mjelve (som jeg har notert som f. ca. 1642) er identisk med Mads Claussen Holst (f. ca. 1634), g.m. Margrethe Brandal (d. av hr. Rasmus Povelsen Brandal til Ulstein ?)

Mads Clausson Mjelve skal være far til Gjertrud Madsdatter Mjelve (f. ca. 1680 ?), som etter 1695 skal ha blitt g.m. enkemannen Jens Audensen (Oudensen) Widerøe (c1663-1736) fra Reknes.

Mads Claussen Holst skal altså være far til - Paul (Povel) Madsen Holst (f.1679) (g.m. Gjertrud Madsdatter Hage) og dessuten - Margrethe Madsdatter Holst (f. ca. 1680) (g.m. Johan Johnston Scot og Bastian Erichsen).

Er dette samme mann ?

Ang. far til Mads Clausen Mjelve, Claus Thomassen (c1600-før1657) (g.m. Ingeborg Mjelve, Bolsøy), så har jeg ikke sett 'Holst' benyttet ifm. ham, men derimot antydning om at han var en 'Kaasbøll'.

.

Hei

Vet ikke om det er samme mann, men har sett noen steder at han står som Mjelve med Holst i parantes.Skal undesøke om dette med Kaasbøll.Har faktisk ikke hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...