Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Konfirmasjon/død

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Elise Anna 26th January1867:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2238&idx_id=2238&uid=ny&idx_side=-97

 

Hennes konfirmasjon:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6463&idx_id=6463&uid=ny&idx_side=-155

 

Skal jeg tolke det som står i konfirmasjonsoppføringen som at hun døde 28/4 samme år? Finner henne ikke, og heller ikke i Selje der hennes bror bor. Men hvis det er et notat om at hun er død trenger jeg strengt tatt ikke vite mer, jeg har jo lett etter henne i folketellinger osv. uten å finne henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Det må vel være dåpsdatoen? Det stemmer ihvertfall overens med innførselen hennes for fødte og døpte (født 26 Jan og døpt 28 Apr).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Huff, her gikk det kanskje litt fort for seg! Men hvorfor står den ikke oppført på noen av de andre? OK, jeg tror kanskje jeg vet det... Skal sjekke.

 

Hmm. hadde fått det for meg at hun kanskje bodde hos broren sin, men finner ikke noe som tyder på det heller (inn/utflytting).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

:) De neste sidene har dåpsdatoene på alle konfirmantene. Og uten at jeg har gått gjennom hele boka, kan det se ut som presten mer eller mindre førte dåptsdatoer konsekvent etter dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Hm, jeg var ikke nøye nok da jeg så etter. Men jeg fant i alle fall en annen søster boende hos broren litt seinere. Denne familien har vært veldig "ustadige". Men jeg tenker at kanskje det er en grunn til at datoen ble oppført på henne. Hadde det ikke vært naturlig hvis hun ikke var så godt rotfestet på stedet? Her er det mye bevegelse som sagt.. Men bra med alle som lever da i alle fall (enn så lenge). :)

 

 

Erlig talt! De utflytting/innflytting-registreringene ser ikke ut til å vær mye å stole på. I alle fall finner jeg ikke søsteren til Elise flyttende verken ut av Vanylven eller inn i Selje, men i alle fall bor hun i Selje i -93. Var disse registreringene i ferd med å flyte helt ut på denne tida, eller har jeg bare hatt uflaks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Det kan se ut som om både dåpsdatoen og etternavnet til faren (Pedersen) er skrevet i mørkere tekst enn resten. Olsen er også overstrøket. Kan det tenkes at de var noe ved denne innførselen som fikk presten til og dobbeltsjekke dåpen i kirkeboken og etterføre dette? Bare spekulasjon selvsagt. Hvis familien flyttet mye på seg, som du sier, kan det kanskje forklare hvorfor dåpsdatoen var ført akkurat her. På den andre siden så er dåpsdatoer ført mer eller mindre konsekvent etter dette; så det kan også være en ren tilfeldighet. Men som sagt; det kan se ut som dåpsdatoen er etterført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Det er helt sikkert som du sier, han har ført opp feil, og så har han sjekket ekstra nøye for at alt skal bli riktig. That makes sense! :) Jeg aner forresten ikke hvor foreldrene var på denne tiden (skal sjekke), det kan være der det ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Husmand Rasmus Pedersen Thue dør på Borgund i Selje 12/5-1905 oppgitt fødselsår 1829, Fam hans er omtalt i BB for Vanelven, men ingenting er nemd hvor Elise tar veien, konen Dorthe Olsdtr. dør på Borgund 1/5-1902 oppgitt fødselsår 1827, ser i BB for Selje Borgund, at sønnen Rasmus R. Tue er på bruk nr 7 & 9 Ystebø, så det er nok trolig her Rasmus P. var husmand etter han flyttet fra bruket på Thue i 1873. Finner Elisa Anne Rasmusdtr. Thue 1867 gift i Åsane 6/11-1892 med Johan Marius Eiksen Houkedal 1871, du finner fam i 1910 i Bergen Sukkerbakersmuget 3, i 1934 bor de i Nøstegaten 51, Elisa Anna Eriksen dør i Bergen 9/2-1960, født 10/2-1867 i Vanelven, mannen Johan Marius dør 12/7-1946, de bor da i Henrik Wergelandsgt. 15. I tilleg til barna fra 1910 har de Gudrun født 9/2-1911.Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Takk for informasjonen om Elise Anna, de andre hadde jeg alt trygt plassert i Selje (dvs når det gjelder foreldrene fra 1900, hadde ikke sjekka flytting på dem). :) Det som blir vanskelig er vel å komme opp til i dag. Elise Anna er den mest interessante av disse, og for Bergen er det vel adressebøker man kan se i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Du bør vel først spørre om dødsmeldingene, om hvem som er nemnd der og hvor de bor, da kommer du veldig mye lenger, men jeg skal præve å hjelpe deg, begynner med Robert Emanuel Eriksen 1893 gift Borgerlig 17/12-1921 med Larsina Oliva Søreide 1901. Monrad Elias Eriksen 1896 gift 29/3-1918 på Askøy med Bertine Johanne Larsdtr. 1893. Olga Emilie bor hjemme i 1934, finner henne ikke gift, der bor en Olga Emieli 1900 i Øvre Korskirkealm 1 i 1978. Hjalmar Rudolf 1902 er hjemme i 1934, finner han ikke gift. Ida Elisa Eriksen 1903 gifter seg i Domkirken 25/5-1929 med Lars Guntveit 1899. Der dør en Einar Emil 3/3-1961, dødsmeldingen kan gi svar om det er rett person, finner han ikke gift.Theodor Joachim 1909, der dør en i 28/1-1964, finner han ikke gift. Gudrun Elisa Eriksen 6/2-1911 gift i Domkirken 29/8-1936 med Odd Schumann Herø 20/10-1910 i Trondheim, forlover er da Olga Eriksen.Gudrun finner du død på gravminner i 1984. Det var det jeg kunne finne på noen min. Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Tusen takk Rune! Jeg prøver å gjøre det jeg kan selv, men dette var supert. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×