Gå til innhold
Arkivverket
Odd Jan Skriubakken

Hjemstavnsforhør og fengsling i Bergen

Recommended Posts

Odd Jan Skriubakken

Jeg jakter etter Ole Pedersen Skredebakken som i 1882 avgir hjemstavnsforhør i Bergen:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=hjst8&sideid=91&storleik=

Vi kan lese at han kom til Bergen i 1868, men ikke mer om hvor han kom fra, hvor gammel han er.

I følge ei opplysning jeg har blir han den 4/6- 1873 innsatt i Bergen fengsel. Har noen adgang til

fengselsprotokoll etc. som kan bekrefte denne opplysninga?

"Steenarbeider Ole Pedersen Skriverbakken" avgir i 1872 også hjemstavnforhør i Bergen. Her er alder og fødested

oppgitt. Disse to kunne godt vært samme person, men er det ikke. Denne Ole døde nemlig i 1880 og er gravlagt på Sør-Fron.

Om denne Ole - "Ola dykkar" ble han kalt - vet jeg mye, men ikke hvorfor han fikk dykkertittelen.

Odd Jan Skriubakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Jeg ville tro at statsarkivet i Bergen ville kunne være behjelpelige her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Jan Skriubakken

Takk. Jeg har gjort en henvendelse til statsarkivet i Bergen - får se hva den fører til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.