Gå til innhold
Arkivverket
rolfjerp@hotmail.com

Norges historie på engelsk

Recommended Posts

rolfjerp@hotmail.com

Jeg har kontakt med en amerkansk dame med norske røtter, men som ikke behersker norsk. Hun har kartlagt sine norske aner tilbake til ca 1700. De er stort sett fra Osloområdet og Østlandet, ikke minst Hedmark. Nå er hun interessert i å vite mer om samfunnsforholdene og anenes levekår. Anene er bønder og husmenn bak i tiden og lønnsarbeidere fram mot ca 1880 da slekten emigrerte. Hun ber meg om råd, men jeg er temmelig rådløs. Kan noen hjelpe med forslag til litteratur på engelsk som kan anbefales?

Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Nedrud

Jeg har kontakt med en amerkansk dame med norske røtter, men som ikke behersker norsk. Hun har kartlagt sine norske aner tilbake til ca 1700. De er stort sett fra Osloområdet og Østlandet, ikke minst Hedmark. Nå er hun interessert i å vite mer om samfunnsforholdene og anenes levekår. Anene er bønder og husmenn bak i tiden og lønnsarbeidere fram mot ca 1880 da slekten emigrerte. Hun ber meg om råd, men jeg er temmelig rådløs. Kan noen hjelpe med forslag til litteratur på engelsk som kan anbefales?

Rolf

Det finnes så godt som ingenting som er ferdig oversatt. Et tips er at du finner informasjon på norsk, sender den gjennom google translate og videre til henne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnfinn Kjelland

Vel, dette: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=951912038&kid=biblio er ei nokså direkte omsetjing av ei lærebok i norsk historie for grunnfagsstudentar frå først på 1990-talet. Ikkje alle i den yngre historikargenerasjonen synes den er spesielt god, men eg har formidla boka til amerikanarar med norske anar som synes dei har hatt godt utbytte av ho. Eg ser at boka framleis er å få på nettbokhandlar, men til ein ublu pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rolfjerp@hotmail.com

Tusen takk for god hjelp!

Hilsen Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive