Gå til innhold
Arkivverket

min m m f f


sollie
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg. jeg er usikker på hvor min m m f f f kommer fra

Haavel Taraldsen f ca 1787 ble gift den 23.07.1821 med Anne Larsdatter Hagerstuen f ca 1790. De bodde på Hagerstuen i V.Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er trolig dåpen i Jevnaker, se lenke 1.jan.1788.

 

Foreldre Tarrald Endresen og Kari Haavelsdatter.

tusen takk . Det er den eneste jeg har funnet også, men jeg var usikker

 

kanskje du kan hjelpe meg med hans kone også , Anne Larsdatter Hagerstuen f ca 1790

 

Muligens et skudd i blinde, men det finnes en Haavol Taralsen 14 år i 1801 telling i Jevnaker : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=14312&personpostnr=219154&merk=219154#ovre

Det er nok den samme som jeg har , men jeg var veldig usikker .Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet i 1821 har du selvsagt fra før - lenke. Da er Anne 29 år så kanskje er hun født i 1792.

 

Det er drøssevis av Anne Larsdatter når en bruker Familysearch på Toten og fra 1790 til 1793, men de fleste er fra Østre Toten. Hagerstuen er nevnt "under Sønsteby" i en annen sammenheng. Jeg tror eneste vei til hennes opprinnelse går via evt. faddere til hennes barn.

 

Her er Christian døpt 30.des.1821 lenke. Jeg ser ikke flere barn, ei heller i blandt konfirmerte. Flyttet de fra Vestre Toten ?

 

NB. Det finnes flere Havel Taraldsen på Toten på 1700-tallet, men jeg har ikke sett noen som kunnet vært aktuelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok Christians familie i 1865, se lenke.

 

Hans kone, Maria Olsdatter 39 år (født ca 1827 iht. ekteskapet)

Sønnen Hans Christiansen 15 år og

sønnen Ole Christiansen 12 år. Dvs. de ble gift ca 1850 - i Vestre Toten og ganske riktig - her er ekteskapet 26.mar.1851 lenke. Er han skomaker ?

 

Marias fødested er nok det som nevnes ved hennes navn og farens navn er Ole Oudensen.

 

Her er Marias dåp 3.jun.1827 lenke. Moren heter Christiana Johannesdatter. Knatterud er nevnt blandt fadderne.

 

Jeg antar at dette er Hans i ft 1900, se lenke gift med Matea Johannesdatter f. 1851 og med sønnene Olav, Nils Oskar og Helmer. Skomaker går igjen.

 

Mathea er født i Kolbu (under Vestre Toten), jfr. ft 1910, se lenke. Her får vi også eksakte fødselsdatoer på Hans, Mathea og Helmer.

 

Det er mulig at dette er Ole i ft 1900, se lenke, alternativt er dette - en annen Ole i ft 1910, lenke.

 

Det er nok førstnevnte Ole som er riktig - født 20.apr.1754, se dåpen lenke.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må igjen takke. Disse opplysningene har jeg, men Haavel Taraldsen sin kone Anne Larsdatter finner jeg ikke foreldrene til.

 

Christian Haavelsen døde på Ensrudeie i Kolbu og hans sønn Hans er min oldefar.

Broren Ole døde tidlig og hans familie dro til Amerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må igjen takke. Disse opplysningene har jeg, men Haavel Taraldsen sin kone Anne Larsdatter finner jeg ikke foreldrene til.

 

Christian Haavelsen døde på Ensrudeie i Kolbu og hans sønn Hans er min oldefar.

Broren Ole døde tidlig og hans familie dro til Amerika

Jeg har en mistanke om at Ane Larsdatter er datter av Lars Jensen - se midt på venstre side lenke født 20.jan.1792.

 

Trolig hans ekteskap 14.jul.1789, se lenke - bruden er Mari Joensdatter Küle. Faren er forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Jensen gift med Mari Jonsdatter Kiise, blir begravet 27.07.1814, Ørud og i skifte etter han er det oppgitt at dateren anne var gift med John Olsen Opsahl.

 

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten sorenskriveri, Toten tinglag, Skifteutlodningsprotokoll 4 (SAH/TING-006/J/Jd/L0004), 1816-1825, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/34339/101/

 

 

 

Marit, Har du Konfirmasjonen til Christian Hovelsen, ikke klart å funnet den selv, men kan jo hende jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke konfirmasjonen til Cristian Hovelsen, men f 30.12.1821 og gift den 26.03.1851

 

jeg Har en Lars Jensen Degvold f ca 1775 g. m. Berthe Pedersdatter Gaarder

de ble g. 22.05.1775 og fikk en datter 20.01.1792 men vet ikke om det er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke konfirmasjonen til Cristian Hovelsen, men f 30.12.1821 og gift den 26.03.1851

 

jeg Har en Lars Jensen Degvold f ca 1775 g. m. Berthe Pedersdatter Gaarder

de ble g. 22.05.1775 og fikk en datter 20.01.1792 men vet ikke om det er riktig

 

jeg så litt rundt hun Degvold, men tror man muligens kan utelukke henne, men har ikke sett etter om hun dør, men i skifte 9 mar 1835 etter føderaadskone Berte Pedersdatter på Degvold, blir det etter hva jeg har klart å tyde kunn oppgitt sønnen Jens (broren til Anne) som er død og hans barn er nevnt som arvinger.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten sorenskriveri, Toten tinglag, Skifteregistreringsprotokoll 7 , 1829-1838, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

Merknader: Registreringsprotokoll. Dødsfallslister hvert år.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25280/248/

 

 

 

 

i dåpen til Kristian er det 2 faddere, som jeg har grublet litt over:

Fadder Olava Fjeldstad K

Fadder Anders Røsest. M

 

det kan se ut som kanskje er disse som gifter seg seinere:

 

Protokoll: A 1 ØSTRE TOTEN

Side: 202a

Nr: 053

År: 1824

Kirke: Hoved K.

Vielsesdato: 28.05.1824

Lysningsforlanger: 351

 

Rolle Sivilstand Stilling/

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Alder

Brudgom U. Muskr. Gb. Anders Jonas. Røsest. M 45 1/4 Aar

Brud P. Olava Larsd. Hagerst. K 26 1/4 Aar

Forlover Anders Aslaksrud M

Forlover Ole Hannevold M

 

det som er litt artig er at hun kan muligens være en søster av anne.

 

i 1801 telling for land, finner man under Eyd:

 

1674 * Lars Olsen Mand 47 Begge i 1st. ægtsk. Hsd. med jord M

1675 Berte Olsdtr Hans kone 48 Begge i 1st. ægtsk. K

1676 Anne Larsdtr Deres børn 9 K

1677 Olava Larsdtr Deres børn 3 K

 

alderen på de 2 barna passer jo ganske bra med både anne på hagerstuen og hun olava som gifter seg med anders.

 

men er nødt til å finne noe mer som eventuelt kan avkrefte eller bekrefte om det kan være disse.

 

 

Når det gjelder konfirmasjonen til Kristian så tenkte jeg at det kanskje der kunne ha vært et hint om hvor foreldrene hans ble av, har ikke klar å finne noe om dem seinere en dåpen til kristian.

 

fant foresten ut i går at vi er nok i Felles aner, Maria Olsdatter gift med Kristian er Søster til min tipptippoldemor Johanne Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har Johanne Sofie og mesteparten av hennes eterkommere i mine papirer

Jeg har også vært innom Lars Olsen på Eyd

Lars Jensen Degvold er min m m m m m f , men siden jeg ikke har funnet noe på hans datter Anne var jeg innom henne.

 

ang. Johanne Sofie, har du noe om hennes far Ole Oudensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ang. Johanne Sofie, har du noe om hennes far Ole Oudensen?

 

har ikke lagt inn så veldig mye på han mer har noe.

har han døpt 28 apr 1799, Slummerud av foreldre Auen Olsen Taasaas og Margrete Hansdatter Grevløs.

han og kona er fadder i dåpen til Karine Sophie tomasdatter Karine Sophie hun døpt Knatterud, ole og kona har da bosted Engeødegaarden.

i 1865 telling er de på Løvlien under Rukkerud

i 1875 telling er de på LØVLIEN u. NYSÆTBAKKEN

 

hans foreldre blir viet 27 apr 1794

 

hans far Auen er født c 1761 og begravet 28 mar 1829 Engeødegaarden. ( har endel oppføringer der han har vært fadder i dåp)

 

Hans Mor Margrete er døpt 23 aug 1761,Grevløs av foreldre HANS KNUDSEN Grevløse (1719 - 1805) og MARGRETE ANDERS DTR. Hexum (c1737 - 1807) Hans og Margrete viet 17 jan 1747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at Håvel Taraldsen var fra Jevnaker. Jeg har god oversikt over Hadeland, og ser at Håvel forsvinner fra distriktet - dvs omtale i kirkebøker mm - etter han var konfirmert i 1804.

 

Foreldrene til Håvel Taraldsen bodde først i Gran, og var så i 20-25 år husmannsfolk i Bergergrina, der mora dør i 1800. Faren kjøpte garden Faltensrud i Østre Jevnaker ca 1805-1806, og flyttet dit med barna og neste kone, og de dør der. Etterkommere i Jevnaker.

 

Dette var:

 

Tarald Endresen f ca 1760, d Faltensrud 15.5 1839, 81 år som gardmann, gift fra Gårdsrud 10.4 1787 med Kari Håvelsd (ved begravelsen Kari Andersd!) f i Gran 1765, b BergerEie 6.11 1800, 35 år

 

Tarald Endresen BergerEie gift igjen i Jevnaker 26.5 1801 med Mari Olsd Tømmerås dp Tømmerås 19.1 1772, d Faltensrud 18.12 1833.

 

Tarald er ikke døpt i Jevnaker, men konfirmert på Nøkleby i Jevnaker 1781, 18 år.

 

Hans far var trolig Endre Taraldsen (en slik er faktisk døpt fra Elken i Gran 1721 – det var bondearistokrati på Hadeland) som trolig først ble gift fra Nøkleby 22.4 1745 med enken (?) Kari Olsd født på Nøkleby, (gift første gang i 1739 med Hans Pedersen), Kari ikke begravet i Jevnaker. Familien har flyttet ut, jeg vet ikke hvor. Ringerike? Annet? Endre synes å ha blitt gift igjen i løpet av få år (evt med ei Marte), og er muligens tilbake i Jevnaker i 1756, - ?som gardbruker på Brørby. Deretter utenbygds. Dette er BARE hypoteser, på grunnlag av fadderlister, stadig kontakter mot Nøkleby og nabogarder mm, og det hadde vært fint om noen kunne finne ut mer av dette. Kari var død i 1755 ved skifte etter søstera, og hadde da to barn som arvet, Hans og Mari 8 år – fra første ekteskap?, evt Mari eller begge fra ekteskap nr 2. Jeg finner ikke igjen disse barna.

 

Mulige barn i Endres neste ekteskap:

- Kari Endresd fc 1753, gm 1791 Anders Halvorsen f Olumsdalen, i 1801 på RøsteEie i Jevnaker

- Anne Endresd dp Brørby 5.9 1756

- Anders Endresen fc 1759, konfirmert 1780 på Enger i Jevnaker, på Røste hos søstera i 1801, gift i Gran 13.3 1804 med Kari Iversd Heier fra Vestre Gran, flyttet dit

Anders og Kari er F til brorens Taralds barn 1.1 1788, som taler for slektskap

- Tarald Endresen fc 1760, se over

 

Hennes foreldre er trolig Håvel Guttormsen fc 1732 (ikke født på Hadeland), d BergerEie 1797, i hans første ekteskap. Håvel kan ha hatt ei søster Ingri Guttormsd fc 1741, konfirmert fra Rettrum i 1759, og gift 2 ganger. I 1801 er hun husmannskone på Solum på Bjoneskogen i Gran - over mot Ådal. Familien derfra? eller fra Land?

 

Håvel Guttormsen var gift tre ganger i Gran:

1 gmG LynneE 1.12 1763 Ragnil Larsd Granvollen c1730-1770 d KløvstadEie

2 gmG 7.11 1771 Kirsti Nilsd Tuff c1733-1773 d KløvstadEie

3 gmG 18.11 1774 Mari Olsd AlmsEie

Barn:

BI

a Kari Håvelsd dp LynneE StMic 1765 d1800 gm 10.4 1787 Tarald Endresen Gårsrud ca 1761, i 1801 i BergerGrina, se over

b Gudbjør Håvelsd dp KløvstadE 1sAd 1770 b BergerEie 19.3 1780, 10 år

BII

c Ragnil/Randi Håvelsd dp Kløvstad 11sTr 1772 d1810 gm 28.10 1791 EM Lars Hansen Nøkleby d1810, begge d VeloEie

BIII

d Guttorm Håvelsen fc 1770 b BergerEie 1778 8 u

 

Vi ser at Håvel tok med barna til Jevnaker

 

Tarald og Karis barn, og Tarald og Maris barn:

 

Barn, 1 ekteskap

1 Håvel Taraldsen dp BergerEie 1.1 1788, konfirmert 1804, se over

2 drengebarn på BergerEie b 21.2 1790, 8u

3 Hans Taraldsen dp BergerEie 8.10 1794, neste bruker Faltensrud

4 df gutt f BergerEie, b 16.11 1800, sammen med mora

 

Barn 2 ekteskap

5 df gutt f BergerEie, b 10.6 1802

6 Ole Taraldsen dp Faltensrud 29.9 1805, b 11.6 1806, ¾år

 

Om Anne Larsd på Toten har jeg ingen opplysninger

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, 6013 Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.