Gå til innhold
Arkivverket
Morten Sylte

Skifte i Davik, 1780

Recommended Posts

Morten Sylte

Håpar på ei tyding av innleiinga av dette skiftet. Eg leser forsovidt namna til enka og borna, men sidan det er so lett å mistyde noko vil eg gjerne ha skikkelig tyding av teksta.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 16b , 1777-1780, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24235/364/

mvh

Morten Sylte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Solberg

Det er noen ord jeg ikke har funnet ut av, men leser det ellers slik:

Møchlebust i Davigs Skibsr.

Johan Daniel Stub Deres Kongl. Majst.s Sorenskriver og Skifte forvalter udj Nordfiord Gjør vitterligt at Ao. 1780 den 30te Maii blev Boens Midler efter avgl. Rasmus Jensen Møchlebust i Davigs Skibsr. under Overværelse af Lensmanden Peder Balchen Lovl. Registreret og af 2de Mænd, Hr. Abel Marthinsen Indre Davig og Joen Steenersen ibid, vurderet(?). Nærværende den Sal. Mands Hustrue, Anne Hansdtr. med Lugsværge Samson Samsonsen Møchlebust, ???? den Sal. Mands 7 børn, eller deres etterladte(?) børn, hr. Knud Rasmusen, boende paa ???hougen, Jens Rasmusen, boende paa Møchlebust, Hans Rasmusen, boende paa Hessevogbachen, Waldemar Rasmusen, 23 Aar gl., Ingeborg Rasmusdtr. Davignesets 2de børn; Else Rasmusdtr. Sigdestads 3de Sønn og Mette Rasmusdtr. gift med Abel Møchlebust; og efter at Midlerne vare overseet og taxeret, bleve de og skiftet og delt som følger:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten Sylte

Tusen takk for hjelpa, Ottar.

mvh

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Knut bur på Isehaugen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive