Gå til innhold
Arkivverket

Innsyn


Bjørn Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Hvordan får jeg insyn i militærhistorien til min onkel Sigfred Halljord?

jeg tror han hadde en aktiv rolle under siste verdenskrig.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvordan får jeg insyn i militærhistorien til min onkel Sigfred Halljord?

jeg tror han hadde en aktiv rolle under siste verdenskrig.

 

Bjørn

 

Generelt skal opplysninger av slik art være åpne for innsyn etter 60 år, så vidt jeg har forstått. Unntaket er landssvikssaker.

Om saker som er taushetsbelagt, eller ikke og hvordan det kan søkes om innsyn, kan leses om her: Taushetsbelagte opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan være til hjelp: Jeg hadde nylig behov for informasjon om en av mine onkler, som seilte utenlands fra 1938 til 1946, først i handelsflåten, senere i marinen. jeg fant ingenting på nett, annet enn et par navnelister fra bøker tilgjengelige som e-bok. Jeg tok kontakt med forsvarsmuseet, som velvillig sendte meg videre til marinemuseet i Horten. De kunne opplyse om at navnene på militært personell ikke ville bli lagt ut på åpent nett, men at jeg kunne sende en epost eller et brev med forespørsel. Det gjorde jeg, og fikk tilsendt endel materiale over hvilke skip, datoer for overføringer, rang o.s.v. Det er mulig at en mere detaljert forspørsel, f.eks knyttet til et spesielt skip eller hendelse, kunne ha frambrakt mere informasjon, jeg antar man bør være så spesifikk som mulig i sin forespørsel.

 

Så vidt jeg har forstått av samtaler med forskjellige personer innenfor de militære grener, er dette i tråd med praksis fra andre land. Det finnes tydeligvis hevngjerrige personer 'der ute', som ønsker å kunne koble navn til enkelte militære hendinger, og navnene er derfor bare tilgjengelige på forspørsel. Det ble meg fortalt, om det er 100% korrekt kan jeg ikke si med sikkerhet. Jeg vet ikke hva slags klausuleringsregler militære grener opererer med, som eksempel døde onkelen jeg søkte info om på 1970-tallet. Norske militære under siste verdenskrig var jo ofte underlagt et annet land - USA eller Storbritannia - det skulle f.ø. være interessant å vite om andre allierte land hadde lister som er klausulerte her. Fint du kommer tilbake med info om framgangsmåten hvis du lykkes, det er nyttige opplysninger for framtidige søk.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.