Gå til innhold
Arkivverket

Knivholm, Toten


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker informasjon om hvor denne plassen er. Jeg har bodd på Toten i noen år, og brukt Dokumentsenteret på Kapp. Der finnes IKKE noen plass på TOTEN ved dette navn. Men en Adelsgård i Hedmark heter Knive er dette samme? Og hvorfor er det da så mangen som skriver KNIVHOLM.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker informasjon om hvor denne plassen er. Jeg har bodd på Toten i noen år, og brukt Dokumentsenteret på Kapp. Der finnes IKKE noen plass på TOTEN ved dette navn. Men en Adelsgård i Hedmark heter Knive er dette samme? Og hvorfor er det da så mangen som skriver KNIVHOLM.

 

Mvh

Terje

 

Denne Knivholm-referansen stammer fra en gammel likpreken etter Enevold Skaktavl i 1702. Han oppgir sine forfedre, og blant dem finnes Oluf Schachtaffel til Kifsholm og hans far Bjørn som skal ha holdt til på et slikt sted. Hele likprekenen ligger her: http://www.vigerust.net/adel/likpreken_skaktavl1702.html

 

Dette har som mye annet som ikke kan bekreftes, blitt spredd på internett som sannheter. Knivsholm er ikke funnet hverken på Toten eller andre steder. Jeg kjenner forøvrig ikke til noen gard Knive på Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Knivholm-referansen stammer fra en gammel likpreken etter Enevold Skaktavl i 1702. Han oppgir sine forfedre, og blant dem finnes Oluf Schachtaffel til Kifsholm og hans far Bjørn som skal ha holdt til på et slikt sted. Hele likprekenen ligger her: http://www.vigerust.net/adel/likpreken_skaktavl1702.html

 

Dette har som mye annet som ikke kan bekreftes, blitt spredd på internett som sannheter. Knivsholm er ikke funnet hverken på Toten eller andre steder. Jeg kjenner forøvrig ikke til noen gard Knive på Hedmark.

 

 

Der er en Arkitekt Lars ?? som har skrevet ett manus om opphavet til Skaktavl og så kan det jo dokumenteres at Nordvi på Stange er odelsgods.

 

Torbern Torbernssøn Skaktavl, norsk godseier og lagmann. Skaktavl bodde på den adelige setegården Nordvi i Stange som en av de største godsbesitterne på Hedemarken i første halvdel av 1600-tallet. Han var fra 1624 en streng lagmann på Opplandene, og han lå selv i langvarig strid med slektninger og andre om sine eiendommer og adelige rettigheter. I anledning en tvist oppstilte Torbern Torbernssøn 1618 et brevregistratur over sitt eiendomskompleks. Her er omtalt 110 eldre diplomer som angir hjemmelsforholdene til herr Torberns gods, og denne oversikten gir oss en sjelden mulighet til å studere oppbyggingen av en adelig godssamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i så måte sterkt anbefale Per Reidar Christiansens artikkel "Torbern Torbernssøns (Skaktavl) brevregistratur 1618 og jordebok 1625. En studie i oppbyggingen av en adelig godssamling" i En røst fra Østerdalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har eg lenge lurt på korleis eg skal få tak i. Etter kvart har eg funne ut at det skal vere ekemplat tilgjengeleg på Nasjonalbiblioteket i Oslo og Gunnerusbiblioteket i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.