Gå til innhold
Arkivverket
mauseth anita

Nes på Romerike

Recommended Posts

mauseth anita

Nå har jeg endlig funnet ut at Martin Andreassen er født i Nes.Det er bare en utfordring igjen hvem av disse Martin flyttet til Aker el Oslo.Har tre stk i Nes men ,hvem av de tre flyttet dit.Årstallene som disse er født 1861. 1862. 1863 på de 3 på de jeg fant.Kan noen hjelpe meg å finne den rette Martin.Og evt hvor han kom fra Nes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Nå har jeg endlig funnet ut at Martin Andreassen er født i Nes.Det er bare en utfordring igjen hvem av disse Martin flyttet til Aker el Oslo.Har tre stk i Nes men ,hvem av de tre flyttet dit.Årstallene som disse er født 1861. 1862. 1863 på de 3 på de jeg fant.Kan noen hjelpe meg å finne den rette Martin.Og evt hvor han kom fra Nes.

 

Hei !

 

Jeg vet det ikke, men om han var gift, når og i hvilken kirke var det, og hvem er nevnt som far til han ved eventull vielse.

Ta gjerne med lenker som viser til det som er funnnet før da også fra Nes.

 

Lykke til.

 

Mvh. Magne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Eneste jeg vet er at han bodde i Oslo el Aker i 1885.

 

Han var ikke gift Oslo el Aker da han ble far i 1885.Han er tømmermann i bidrag sak.Men når ble far var han tjenestdreng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Er noen som kan hjelpe meg finne hvem disse Martin flyttet til Oslo el Aker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

er det noen som kan gi ett hint hvor jeg skal lete

.etter disse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Nå har jeg funnet Martin fra Kjølstadeie i Nes .Han flyttet til Ullensaker.Han er registret utflyttet fra Nes til Ullensaker i 1879-Der stopper det .Er den noen som kan hjelpe meg å finne mere opplysninger om han evt hvor det ble av han vidre-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Nå har jeg endlig funnet ut at Martin Andreassen er født i Nes.

 

Da får man satse på at det virkelig forholder seg slik, men det hadde vært veldig fint om du legger fram dokumentasjonen.

 

Barnefaren ved dåpen til ANNA OTILIE (Rikshospitalet 16/05-1885), - 23-årige MARTIN ANDREASSEN, - er altså født på Nes på Romerike

 

Om dåpsregisteret på Rikshospitalet er riktig, skal Martin være født en gang mellom 16.mai 1861 og 16. mai 1862. (Han er 23 år)

 

Det er kun en gutt med fornavnet MARTIN, og med farsnavnet ANDREAS, som er oppført i dåpsprotokollenene i Nes prestegjeld i dette tidsintervallet.

 

Nr.9 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-16 , MARTHIN, med foreldreparet ANDREAS OLSEN (Stahoug-lie) og BERTHE ANDREA OLSDATTER bærer sønnen til dåp 25 mai 1862 til dåp i UDENES annex i NES prestegjeld.

(NB: Han er født 07/04-1862)

 

Vi finner familien på VESTLI (Nabo til Stahoug i Udenes østre) ved FT 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f60236&gardpostnr=1368&merk=1368#ovre

 

Marthin (Martin) konfirmeres i Udenes 30.september 1877 (Nr.15) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-194 - med Stahoug-eje som bopel, d.v.s. - samme område som tidligere.

 

ANITA:

Vet du noe mer om denne ovenn. Martin Andreassen? (Er han blant de tre kandidatene dine?

Er det noe mer enn merknaden ”Lille Tøyren” i Rikshospitalets dåps-liste som indikerer at ANNA OTILIE sin far er befinner seg i Kristiania/Aker omkring 1885.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Da får man satse på at det virkelig forholder seg slik, men det hadde vært veldig fint om du legger fram dokumentasjonen.

 

Barnefaren ved dåpen til ANNA OTILIE (Rikshospitalet 16/05-1885), - 23-årige MARTIN ANDREASSEN, - er altså født på Nes på Romerike

 

Om dåpsregisteret på Rikshospitalet er riktig, skal Martin være født en gang mellom 16.mai 1861 og 16. mai 1862. (Han er 23 år)

 

Det er kun en gutt med fornavnet MARTIN, og med farsnavnet ANDREAS, som er oppført i dåpsprotokollenene i Nes prestegjeld i dette tidsintervallet.

 

Nr.9 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-16 , MARTHIN, med foreldreparet ANDREAS OLSEN (Stahoug-lie) og BERTHE ANDREA OLSDATTER bærer sønnen til dåp 25 mai 1862 til dåp i UDENES annex i NES prestegjeld.

(NB: Han er født 07/04-1862)

 

Vi finner familien på VESTLI (Nabo til Stahoug i Udenes østre) ved FT 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f60236&gardpostnr=1368&merk=1368#ovre

 

Marthin (Martin) konfirmeres i Udenes 30.september 1877 (Nr.15) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-194 - med Stahoug-eje som bopel, d.v.s. - samme område som tidligere.

 

ANITA:

Vet du noe mer om denne ovenn. Martin Andreassen? (Er han blant de tre kandidatene dine?

Er det noe mer enn merknaden ”Lille Tøyren” i Rikshospitalets dåps-liste som indikerer at ANNA OTILIE sin far er befinner seg i Kristiania/Aker omkring 1885.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Er noen som vet hvor han Martin døde og evt om fikk noen barn etter Johanna el Johanne døde.Alt av stoff om den person og hans familie er jeg veldig spent på om noen kan gi meg.På forhånd tusen takk for all hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Er noen som vet hvor han Martin døde og evt om fikk noen barn etter Johanna el Johanne døde.

Men da er det viktig at du ikke er så hemmelighetsfull om hvordan du kan vite at han er født i Nes på Romerike.

Kanskje den kilden du har funnet kan lede oss videre.

 

Vennlig hilsen IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Men da er det viktig at du ikke er så hemmelighetsfull om hvordan du kan vite at han er født i Nes på Romerike.

Kanskje den kilden du har funnet kan lede oss videre.

 

Vennlig hilsen IM

 

fant to stk en kråkerøy og en ved lier .Skal sjekke disse. Ene grava er slettet og den andre har jeg bare gravnr,Fant de på dis gravminner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

fant to stk en kråkerøy og en ved lier .Skal sjekke disse. Ene grava er slettet og den andre har jeg bare gravnr,Fant de på dis gravminner

Nå var det Martin Andreassen og dokumentasjonen for hans fødsel på Nes jeg tenkte på. Var det for eksempel en bygdebok? Hva synes du om forslaget mitt?

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

hei Iver er du i slekt med min MARTIN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

hei Iver er du i slekt med min MARTIN

Jeg er ikke etterkommer til den Martin som er oppført som far til ANNA OTILIE.

Hvorvidt det kan tenkes at jeg har felles aner med den samme Martin, er ingen umulighet.

 

Men det eneste vi vet om Anne Otilie sin far, er hans alder på dåpstidspunktet, hans navn og at han kommer fra NES på Romerike.

 

Jeg ser liten grunn til å lete etter Anne Otelias fars-kandidater som ikke har NES-bakgrunn.

Hva mener du om det Anita?

 

I utgangspunktet har vi altså 2 kilder: Dåpsinnførselen på Rikshospitalet. Og Anitas kilde som forteller at Anne Otelias far er fra NES. (Her står det kanskje mer?)

 

Bygdebøker er ennå ikke blitt brukt (?). - Og kanskje det bør være neste steg.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Jeg er ikke etterkommer til den Martin som er oppført som far til ANNA OTILIE.

Hvorvidt det kan tenkes at jeg har felles aner med den samme Martin, er ingen umulighet.

 

Men det eneste vi vet om Anne Otilie sin far, er hans alder på dåpstidspunktet, hans navn og at han kommer fra NES på Romerike.

 

Jeg ser liten grunn til å lete etter Anne Otelias fars-kandidater som ikke har NES-bakgrunn.

Hva mener du om det Anita?

 

I utgangspunktet har vi altså 2 kilder: Dåpsinnførselen på Rikshospitalet. Og Anitas kilde som forteller at Anne Otelias far er fra NES. (Her står det kanskje mer?)

 

Bygdebøker er ennå ikke blitt brukt (?). - Og kanskje det bør være neste steg.

 

IM

 

hei Iver har sett i bygdebøker men finner ikke noe ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Da er det altså ikke noe å hente i Thor Hexebergs bøker (Bind 1-3).

 

Når det gjelder Vestli(e) i Nes, (http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f60236&gardpostnr=1368&merk=1368#ovre ) hvor jeg mener vi finner den beste kandidaten til å være ”vår” Martin Andreassen, så er det all grunn til å merke seg at dette ligger i UDENES sokn. – altså ett eller annet sted på nord-vest-siden av Glomma mellom Årnes og Rånåfoss.

 

Da tror jeg en omtale (av Stahoug og Vestli) er å finne i BIND 5, som er redigert av Birger Kirkeby (men dette er vel sjekket?)

 

(En annen ting er at Vestlie kanskje kan befinne seg i dagens SØRUM kommune og det derfor også bør søkes i Jan Erik Horgen / Anders Henriksen sine bøker)

 

Beklageligvis har jeg ikke disse bøkene

 

Om man googler på dagens kart, så finner man Vestli helt i nord-enden av Nes kommune, - et lite bruk ved Vorma ca 12 km. sør for Eidsvoll. Dette er IKKE riktig Vestli.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

Hei nå har jeg funnet en Martin fra Vestli i Nes som flytter til Ullensaker i 1879.Jeg finner også en utvandret til Usa.Hvem av disse 2 er min Martin mon tro?Det jeg vet er at Johanna mor til Anna Otilie antaglig Martins bedre halvdel .Johanna hadde tuberkelose og at det var ett tuberkelose sykehus(sanatorie).der på den tiden.Hvor skal vi lete vidre

 

 

 

 

 

 

 

som

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Hei nå har jeg funnet en Martin fra Vestli i Nes som flytter til Ullensaker i 1879.

Håper ikke det ble for mye dobbeltarbeid her (enten for deg eller for meg). Jeg skrev om ham allerede 16.mars.

 

Men du har en meget viktig og avgjørende opplysning om Martin (fra Vestli i Nes), som ikke fremkommer hos meg i innlegg 8. At han flyttet til Ullensaker i 1879!

 

Jeg trålet kirkbøkene for å finne en mulig denne utflyttinga fra Nes, men fant ingenting. (Jeg kan ha oversett noe.) Nå har jeg trålet innflyttingene til Ullensaker, men heller ikke der finner jeg noe. (Også her kan jeg ha oversett noe). Om du ikke klarer å lenke opp kilden du har opplysningen fra, så håper jeg du kan si meg hvor jeg finnner den (kanskje det står noe annet også)

 

Så var det emigranten din (USA-utvandreren): Jeg hadde et-par-tre Martin-kandidater her, jeg også, men har forkastet dem p.g.a. manglende Nes-tilknytting. I utgangspunktet så jeg liten grunn til å trekke dem fram igjen.

Men siden du i forrige innlegg bringer dette med ULLENSAKER på bane, så tror jeg at det må være denne karen her du har i tankene:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=66861&merk=66861#ovre

Tar jeg feil?

 

Om Martin på Vestli (f.07.04.1862) flyttet til Ullensaker i 1879, så er det meget mulig at han er identisk med den Martin Andreassen som reiser til USA i 1885.

 

Det er jo meget nærliggende at disse to identitetene kan knyttes sammen.

 

Men spekulasjonen faller sammen som et korthus dersom det ikke lar seg gjøre å fremskaffe dokumentasjon på at Martin fra Nes flyttet til Ullensaker.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan vi kan være sikre på at Anna Otelies far er født på Nes. Dersom denne dokumentasjonen heller ikke lar seg fremskaffe faller også hovedgrunnlaget for spekulasjonene våre sammen som et korthus.

 

Dersom vi derimot får lagt fram dokumentasjon på at Anne Otelies far er født i Nes, og flyttet til Ullensaker kort tid etter konfirmasjonen, så er vi meget mulig nær løsningen på hovetspørsmålet om hvem som er far til Anna Otelia.

 

(Det er jo all grunn til å merke seg at Amerika-utvandringen skjedde samme året som Anna Otelie ble født - 1885.)

 

Var det slik at Martin Andreassen rømte fra hele farsskapet?

 

Anita: Det er du som sitter på løsningen

(Om du har problemer med å legg inn lenke til kilden i teksten, så håper jeg du kan skrive hvor du har dokumentasjonen fra)

 

For verken jeg eller andre har klart å dokumentere påstandene dine om at "vår" Martin Andreassen er født i Nes og at han reiste til Ullensaker i 1879. Jeg tror selvsagt du har rett i disse påstandene, men uten dokumentasjon får disse påstandene ikke samme verdi.

 

Vennlig hilsen Iver Mosvold

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

martin i utflyttet fra nes bok fra 1886- 1887

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

martin i utflyttet fra nes bok fra 1886- 1887

 

 

FLOTT.

 

Jeg satte strek for letingen min ved Anna Otilies fødselsår (1885), men her har sannelig Nes-presten skrevet inn en Martin Andreassen i protokollen 7 år etter at personen forlot bygda. (Nr.34: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-437 )

 

Martin Andreassen Kjølstadeie (født 3.mars 1863, se også innlegg 7 ) er jo meget interessant. (Hans far er Henrik Johnsen og hans mor er Henrikka Christensdatter.) Han flytter altså til Ullensaker i 1779.

 

Martin Andreassen Kjølstadeie er 22 år og 2 mnd. da Anna Otilie ble født. (Selv om barnefaren ”skulle være” 23 år, så er dette svært tett på). Men fortsatt er Hans Andreassen fra Stahoug-eie og Vestli den som matcher best m.t.p. barnefarens alder.

 

Martin Andreassen Kjølstadeie kan være identisk med den ”Martin Andreassen fra Ullensaker” i innlegg 19 som reiser til fra Christiania til New York i 1885 (Samme år som Anna Otilie ble født?)

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

elle melle hvem er den rette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

elle melle hvem er den rette

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen:

Kilden som sier at Anna Otilie har en far som er født på Nes, kan bidra til å kaste lys over nettopp dette.

 

Anita: Den kilden er det bare du som kjenner til.

 

Vi har heller ikke gått innpå et-par FET-kandidater (om vi nå holder oss til Romerike) som kan virke sterke, nettopp fordi vi satser på at Martin er født i NES. (Derfor er det jo et poeng i seg selv å sjekke denne kildens kvalitet.)

 

Bygdeboka for Ullensaker er vel heller ikke sjekket?

 

Våre to (tre?) ”MARTIN ANDREASSEN” som er født på NES må jo gjennomgå en sjekk i kirkebøkene fra 1880-årene og utover, enten det gjelder Nes eller Ullensaker.

 

Når det gjelder en eventuell omtale av Martin Andreassen Kjølstad-eie i NES Bygdebok, så finner vi vel eventuelt han i Bind 2 (skrevet av Thor Hexeberg). – Men dette er kanskje allerede sjekket opp.

 

Jo her behøver det ikke bli noe ”elle-melle”.

Det er mye vi IKKE har undersøkt, - eller hva?

 

 

En liten ting til slutt:

Anita skriver i innlegg 18:

Hei nå har jeg funnet en Martin fra Vestli i Nes som flytter til Ullensaker i 1879.

Det riktiktige var vel at han var fra Kjølstad-eie, - Ikke Vestli (eller Stahoug-eie) i Nes. Det sier i alle fall kirkeboka, om jeg ikke har oversett noe (igjen).

 

Men aldersmessig matcher Martin fra Vestli fortsatt best som far til Anna Otilie. Noen utflytting til Ullensaker har vi vel ikke på han. - Eller hva?

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

har fått grei på at han muligens var tømmermann omtrent i 1885

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mauseth anita

har fått grei på at han muligens var tømmermann omtrent i 1885

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×