Jump to content
Arkivverket

Torbjørn Gauteson Dahl - Fimreite (1520-1575) - huslyden hans?

Lars E. Øyane

Recommended Posts

Anita #25: Nei, det er derfor jeg sier at det ikke er uproblematisk å gjøre setesveinen Jon Gautessønn fra 1533 lik Jon Gautessønn (Dall). Umulig er det jo ikke, men setesveinen fra 1533 må ihvertfall være eldre enn 13 år i 1533, det sier seg selv (...tipper minimusalderen for setesveiner var 25 år). Setesveinen fra 1533 må derfor være født en god del tidligere enn ca 1520. Det hele blir enda mere komplisert dersom Jon Gautessønn fra NRJ 1518 (jakt eieren) og fra 1520-21 som jeg viser til over, kan klassifiseres som setesvein.(...Denne antagelsen er heller ikke uangripelig, da det ikke er helt klart hvor mange etter benevnelsen erkebiskopens setesveiner som virkelig var slike..) Dersom det var slik, var det vel neppe to ulike setesveiner med samme navn ,Jon Gautessønn en i 1520-21 og en i 1533, og i samme område...Umulig er det vel ikke, men det er nærliggende å tro at det er en og samme mann..

Jeg er derfor ikke helt sikker på at brødrene Dall, Jon og Torbjørn Gautessønn, er lik de to med samme navn i OER. Er det slik, må begge være født en god del tidligere enn 1520.

Sven#26: Interessant !

Opplysningen om at Erik Jonsson levde til 1649, tar jeg med en stor klype salt, men gammel må han ha blitt. Han er den eneste av brødrene som fortsatt var i live ved skiftet i 1609, da han åpenbart hadde myndige nevøer, og jeg har godgjort at Erik også var eneste gjenlebvende bror i 1600.

Samtidige som at Erike livslengde vanskeliggjør identifikasjonen, vet vi at en i søskenflokken hadde en gift datter allerede i 1571. Jeg heller derfor mest til at Jon G, som etterlot seg 8 levende barn, har vært reproduktiv i mange tiår.

Er som sagt noe tilbakeholden her i forhold til å konkludere med at de to brødrene "Dall" er identiske med de to som sto i erkebiskopens tjeneste. Dog mener jeg at det er flere ting som taler for dette, bla Dall brødrenes far, Gaute Ivarssøns pant, som nevnes i OEJ, og dennes mulige tilknytning til erkestolen i Trondheim.

Men, det burde være klart for alle, at disse to, Jon Gautessønn og Torbjørn Gautessønn i så fall umulig kan være født så sent som ca 1520....Tror Løberg har et godt poeng, nemlig at Jon Gautessønn (...og Torbjørn Gautessønn- Min merkn..) har vært produktiv gjennom flere tiår.....

Dette kan åpne for at disse begge, eller i det mindste Jon Gautessønn, som vel var eldst av disse to, har vært gift tidligere enn det omtalte (kjente) ekteskap.

Så, når det gjelder hvor gammel (....eller ung om man vil...) en sætesvein kunne være, som et minimum for å inneha et slikt verv, så har vi ingen konkrete kildereferanser som direkte kan hjelpe oss. Derimot, så er det slik, at dersom Setesveinen var den direkte forlengelsen (etterfølgeren) av biskopens aarmann, og altså den person som på 1500-tallet, etter loven, innehadde de samme plikter (og rettigheter), som biskopens aarmann hadde tidligere , så bude logikken tilsi at setesveinen egentlig ikke var yngre enn 30 år, dersom han, skulle inneha kompetanse(etter loven) til å stevne folk for retten for, f.eks brudd på kristenretten.

(minimumsalderen for å sitte i lagretten på 1500-tallet, var 30 år).

Men i det hele, er ikke kildegrunnlaget godt nok på 1500-tallet til å endelig fastslå en minimumsalder for å sitte som setesvein, dog mener jeg at det i alle tilfelle neppe kan ha vært plass til personer under 25 år i dette embetet, og altså helst, var de over 30 år, dersom en skal ta hensyn til hva loven krevde som minimusalderen for å sitte som lagrettsmann.

Det jeg prøver å si med dette, er at det ikke uten videre er gitt at en setesvein på begynnelsen av 1500-tallet kunne være yngre enn kravet loven stilte til minimumsalder for medlemmene av lagretten.

Av dette følger derfor følgende: En setesvein, som nevnes i 1533, kan neppe være født mye senere enn 1500. Nevnes denne så i 1520/21, så følger det samme, at han neppe kan være født mye senere enn ca. 1490.

Dette er ikke til hinder for at Dall brødrene er lik de som sto i erkebiskopens tjeneste, men en må da kvitte seg med antagelsen om at de var født omlag 1520, fordi for Jon Gautessøns sin del, vil dettte kort og godt ikke være mulig....Usannsynlig er det også at Torbjørn Gautessønn var kun 14 år ved tjenesten hos erkebiskopen i 1534.

Som Lars L. er inne på, så tror jeg også i så fall (..dersom de to "Dall" brødre er lik Jon og Torbjørn i OER..), at de begge er født langt tidligere en hva man før har antatt. Dette åpner også for muligheten for at de begge (...eller i det minste Jon Gautessønn) hadde mere en ett ekteskap bak seg.....

• 12 years later...