Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Ludvig Paasche, død i Bergen27.03.1749.

Recommended Posts

Rune Thorstensen

I databasene over døde i Bergen finner jeg opplysningen om at Ludvig Paasche døde 27.03.1749 i "Statens Fengsel". Er det mulig å finne ut hva dette betyr. Jeg prøver å få fastslått om han er identisk med den Ludvig Pedersen Paasche som ble født i Ulvik som sønn av presten Peder Jørgensen Paasche og hans hustru Hille Kristine Urne.

Denne Ludvig er trolig identisk med ham som giftet seg i Ulvik 13.07.1714 med Abelu Baardsdtr. fra Sponheim. De fikk bl.a datteren Hille Kristine døpt 06.09.1714 .

En Ludvig Paasche fikk en sønn Peder utenom ekteskap i Bergen i 1733. Om dette har sammenheng med fengsling og senere død i Statens fengsel vet jeg ikke, men håper det skal være mulig å få fastslått om dette dreier seg om samme person.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Sollied har ikke kartotekkort på ham. Det er ikke bevart fangeprotokoller fra 1749, men han burde kunne finnes i tingbøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Mange takk for oppslaget. Da får jeg ta en kikk i tingbøkene å se hva jeg eventuelt kan finne der. Ulempen er jo at jeg ikke aner når han havnet i fengsel. Men jeg får starte med 1733 om det skulle være samme mann som fikk en sønn Peder i Bergen utenom ekteskap det året.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive