Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med å finne dåp 1738?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Har et ektepar, Knud og Eli, der jeg ikke klarer å finne hans dåp. Jeg ser jo at kirkeboka ikke ser helt god ut, vet ikke om noe er helt uleselig? Finner flere "Knuter", men finner ikke en Simensen, som er det jeg ser etter. Det gjelder dette brudeparet:

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=vi14431741&gardpostnr=535&personpostnr=2100&merk=2100#ovre.

 

I Aaland finner jeg Simon Knutson som dør 71 år gml. i 1776, og Anne Pedersdatter som dør 89 år gml. i 1803 (s441). Dette ser ut som sannsynlige foreldre synes jeg. De bor på gården Hola (Hollen). Ved Knud og Elis bryllup var forlovere Ole Olsen Hundvigen og Stephen Michelsen Slettevold. Slettevold er vel nabogarden, men Hundvik er vel et stykke unna.

 

Noen som har informasjon/klarer å finne om denne Knutens opphav? I dette skiftet etter hans far klarer jeg så vidt å se navnet hans (Knud Simensen), og så syns jeg det står noe om gift og Lefdahl. Det er i så fall "min mann".

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24234/393/

 

Hvis noen kan hjelpe med hva som står om Knud her? Ellers alt av interesse om bakgrunnen til hans foreldre også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som" Knud Simensen gift og bo??? paa garden Lefdahlen. Peder Simensen 24 aar. Magdelie Simensdatter gift med Niels....sen Hollen og Ingeborg Simensdatter gift med Hans....sen 20 aar. " Noe sånt, med forbehold om feil rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg jo ha riktige foreldre til Knut. Han bodde på Levdal i 1767 og kona hans bodde der under 1801 folketellinga. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knud Simensen Hollen vart døypt 28.3.1742: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8769&idx_id=8769&uid=ny&idx_side=-8

 

Det er vel foreldra som vart trulova og gifte her (i 1738?): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8768&idx_id=8768&uid=ny&idx_side=-98

 

Dei vart då kalla Simen Knudsen Bjørhovde og Anne Pedersdtr. Lund.

 

Anne sine foreldre heitte Peder Rasmussen (Lund) og Magdeli Monsdtr. (Reksnes), i fylgje "Bygdebok for Kjølsdalen krins".

 

På Bjørhovde var det skifte i 1731 etter Knud Endresen. Kona heitte Ingebor Jørgensdtr., og eit av borna heitte Simen Knudsen: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24223/468/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Inge! Stolte nok for mykje på Aaland her. I følge han skulle Knut vore 53 då han døydde, og då skulle han vore fødd i -38. Trudde det var den slitte kyrkjeboka som kanskje var problemet. Har nettopp vore på biblioteket og tatt med meg Aaland igjen, og då er det vanskeleg å ikkje kikke i boka før ein leitar. Neste gong eg ikkje finn ein fødsel skal eg nok leite litt vidare.

 

Fantastisk med meir om forfedrene! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje finne dåpen hans i dei transkriberte kjyrkjebøkene heller, der har eg jo sett. Den må ha blitt oversett under registreringa. Men no har eg jo primerkjelda, så alt er bra fra min ståstad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Siw! Nå må dere stoppe! (Hvis dere ikke har noe om besteforeldrene hans da ;)) Må streve litt også ;) Skal nok gjøre god bruk av denne informasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje finne dåpen hans i dei transkriberte kjyrkjebøkene heller, der har eg jo sett. Den må ha blitt oversett under registreringa. Men no har eg jo primerkjelda, så alt er bra fra min ståstad. :)

 

Jeg har reg. og fant dåpen med en gang, du må ha oversett den. Rune

 

Fantastisk Inge! Stolte nok for mykje på Aaland her. I følge han skulle Knut vore 53 då han døydde, og då skulle han vore fødd i -38. Trudde det var den slitte kyrkjeboka som kanskje var problemet. Har nettopp vore på biblioteket og tatt med meg Aaland igjen, og då er det vanskeleg å ikkje kikke i boka før ein leitar. Neste gong eg ikkje finn ein fødsel skal eg nok leite litt vidare.

 

Fantastisk med meir om forfedrene! Tusen takk!

 

Aaland har her ført det som står i KB og der er alder oppgitt til 53 år, som Aaland alltid har gjort med dødsfall, så feilen er ikke hans, du må aldri stole helt på alder som er oppgitt i KB, ha alltid noe slingringsmon. Knud S. hadde 6 barn, Faren Simon K. Bjørhovde hadde 8 barn. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune! Klager ikke på registreringa deres, dere har gjort et fantastisk arbeid! Jeg tok ikke nok slingringsmonn under letinga, så det var min feil. Syns ellers at Aaland har vært ganske nøyaktig. Det er første gangen jeg finner at han har oppgitt en fødsel så langt fra "realitetene", men det kan jo hende jeg har hatt litt flaks. Skal nok beregne større slingrinsmonn i framtida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.