Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er dette? USA? - Norge?


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

Hei

Takk for mange gode innspill og interessante opplysninger og vurderinger om teglsten o.a. Oppfinnsom vinkling - noe jeg ikke vet noe som helst om selv. :mellow: Jeg skulle gjerne visst mer om denne saken, men tror jeg må slå meg til ro med at dette er et sted i USA eller Canada - og at jeg aldri får vite sikkert hva hvor eller hvem.

 

Tusen takk. :)

 

Hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at det er to dører, den ene er bak korset på gravmonumentet. Det bør være baksiden av en kirke.

 

Kan det være en enkemann som sitter ved sin kones grav?

 

Navn på -sen er typisk norske, danske og danskamerikanske, mens -son er svensk og norsk- eller svensk-amerikansk. For meg virker bildet mer norsk enn amerikansk, særlig gravmonumentet, men uten at jeg er sikker. Jeg mener å kunne eliminere alle norske teglkirker som er avbildet hos Kari Thingvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner litt om Lillehammer kirke pga inngangspartiet :))

 

Lillehammer kirke har pilastere ved vinduene og et annerledes fundament, og bak mener jeg de har en apsis. Vi har vel kommet til at dette er bak, med søppelconteinere m.m.? Det er vel tvilsomt at det er i Norge hvis ingen har gjenkjent kirken. Jeg prøvde å finne ut hvilke benker de hadde i USA på denne tiden, og hvis jeg skal stole på google så vil jeg si at denne er spinklere enn det som var vanlig. Kanskje Danmark var et godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på en annen mulighet. Min oldemors bror Petter Edvin Eliasson (f. 1.des 1855 i Håbol, Älvsborgs län) kan ha giftet seg med en kvinne født i 1862 død 1921. Jeg har lett etter ham på svensk ADOnline og mener han flyttet til Norge - i likhet med sin søster Maja Katrine.

Det var mange svenske som endret navn fra -son til -sen når de kom til Norge. Kanskje har Petter Edvin vandret videre - hvorfor ikke til USA eller Canada som hans to nevøer og brødrene til min farmor Anna Marie gjorde - (de riktgnok første etter 1910)? Jeg har lett etter Petter Edvin på Familysearch.org uten hell. Også på ellisisland.org. Synes det er vanskelig å finne utvandrere.

 

Jaja det var noen tanker. Og PS jeg tror det er inngangen til en liten kirke - har aldri sett en bakside av kirke med dør og uten apsis eller lukket avslutning. Det er jo der det viktigste i kirken befinner seg - alteret.

Eller kanskje et lite gravkapell.

 

Mvh Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansine Andrea Eliassen døde i 1921 ja.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Klokkerbok nr. 18 (1920-1935), Døde og begravede 1921, side 14. <br style="font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; background-color: rgb(238, 238, 238); ">Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1338&idx_id=1338&uid=ny&idx_side=-15<br style="font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 13px; background-color: rgb(238, 238, 238); ">Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIS NORGE - gravminner

 

Id Fnavn Enavn Bosted Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Merk F R Gnr B GravstedKommuneKorr

2001731 Hansine Andrea Eliassen 1102 1921 IK 01 3 Tønsberg gamleTønsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er vel bildet også derfra. Kapellet er Mariakapellet, tatt fra baksiden, ser det ut til. På det opprinnelige bildet er vel døren til høyre delvis skjult bak gravstøtten.

Mariakapellet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på selve gravsteinen. Den ser ut til å ha en base av mørkere stein som har spetter i seg. Selv om bildet er i sort/hvitt minner steinen veldig om larvikitt som er populært for gravsteiner. Det er en stein som (så langt jeg husker) bare finnes i Vestfold-området og i det geologiske "Oslo-feltet". Idag er det en stor eksportvare, men på den tiden bildet ble tatt vil jeg tro at det ikke var stor eksport av denne steinen fra Norge til USA, og neppe til gravsteinsformål.

 

Om gravsteinen faktisk er larvikitt så er nok dette et sted i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok fasiten framjobbet og gratulerer, hadde jo vært interessant og sett andre bilder av dette kapellet da, om kanskje gravstøtta vises, og da er vel også treslaget eik!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis løsningen er funnet, men jeg ser gjerne at noen legger ut et bilde av baksiden av kapellet, helst med graven (hvis den fortsatt eksisterer), for at jeg skal bli overbevist...

 

Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hurra :D

 

Dette var da helt strålende. Må si det samme jeg også "Jomen er det flinke folk her".

Jeg hadde faktisk gitt opp hele saken - men med en ny retning ble plutselig hele gåten løst.

Jippi!

 

Tusen takk til alle dere gode hjelpere.

 

Hilsen Åse Anna :) :)

 

ps Har funnet ham begravet på samme kirkegård med navn Edvin Eliassen, d. 21.7.1930 men ikke født. Fødsel og dødsårssak står derimot i kirkeboken.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020225.jpg

Død av hjertefeil.

 

Fint hvis løsningen er funnet, men jeg ser gjerne at noen legger ut et bilde av baksiden av kapellet, helst med graven (hvis den fortsatt eksisterer), for at jeg skal bli overbevist...

 

Dag T. Hoelseth

 

Hei

Leif Erik Nilsen har lagt ut bilde av baksiden på side 2 i denne tråden. Det er klin likt bildet. Og når at på til både grandonkel Petter Edvin og hans kone er gravlagt der på Tønsberg gamle, iflg gravminner, er hvertfall jeg overbevist. og veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hurra :D

 

Dette var da helt strålende. Må si det samme jeg også "Jomen er det flinke folk her".

Jeg hadde faktisk gitt opp hele saken - men med en ny retning ble plutselig hele gåten løst.

Jippi!

 

Tusen takk til alle dere gode hjelpere.

 

Hilsen Åse Anna :) :)

 

ps Har funnet ham begravet på samme kirkegård med navn Edvin Eliassen, d. 21.7.1930 men ikke født. Fødsel og dødsårssak står derimot i kirkeboken.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051012020225.jpg

Død av hjertefeil.

 

 

 

Hei

Leif Erik Nilsen har lagt ut bilde av baksiden på side 2 i denne tråden. Det er klin likt bildet. Og når at på til både grandonkel Petter Edvin og hans kone er gravlagt der på Tønsberg gamle, iflg gravminner, er hvertfall jeg overbevist. og veldig fornøyd :)

Ja, jeg hadde visst sammenlignet med feil bilde da jeg så på saken i går - du har helt rett. Det er jo en dør til skjult bak gravstøtten i det gamle bildet. Fint at løsningen ble funnet så raskt!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.