Gå til innhold
Arkivverket

Sandvigen 1-59


Synnøve Bakke
 Del

Recommended Posts

Har forsøkt å finne ut hva merknaden Sandvigen 1-59 betyr. Det er fra flere dåper på tidlig 1800-tall i Bergen, feks. Nicoline Bertine døpt 8. mars 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det? Står at dette skal være i Sandviken: store Sandvigen 1 Rode No 59. Rode 1 er på Nordnes.

 

Dette er også nesten 100 år tildligere enn overgangen fra rode til gatenavn. Kan det være en annen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på adresser i forbindelse med i Bergen. Rode nr.1 i 1900 behøver ikke ha vært det samme 100 år tidligere. Jeg har i alle fall aldri sett at dette er annet enn sted/adresse anvisning.

 

Her er hva jeg fikk opp når jeg søkte i 1801 tellingen.

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f18011301&gardpostnr=44&merk=44#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel rette meg selv her. Det var vel kun tvillingsøsteren som ble hjemmedøpt om jeg forstår teksten rett:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), "Uægte" fødte og døpte 1812, side 251.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8676&idx_id=8676&uid=ny&idx_side=-269

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610711.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forsøke meg med en transkripsjon - men tar forbehold om mulige feil. ( "Proffene" får komme med rettelser dersom det er behov for det.)

 

-fød den 29de Februar af Pigen Ane AmundsDatter uden for Egteskab med den til Protokollen anmeldte Barnefader Ungkarl og Matros med et af Hr. Konovs Skibe Søren Nilsen Svenstrop; af disse 2de Børn blev Ane Oline d. 8 Martii hiemmedøbt af mad. Pytter. Moderen er anmeldt at ligge i Barselseng hos Ole Siversens Enke i store Sandvigen 1ste Rode No. 59. Til Protokollen er tillige anmeldt at dette er hendes første Lejermaal hvilket alt er Fogden Bøgh tilmeldt.

 

Fadd. Helene Grung, Stine Jørgensen, Crispinius Ellingsen, Peter Ellingsen og Lars Blix de Fine.

 

(Jordemoder Barbro Paulsdatter bestilte Barnet)

 

See desuden Lig Protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Tusen takk...har forsøkt å spore opp faren og der finnes en Søren Nielsen Svenstrop i Danmark i folketellingen for 1801. Faren er skipper, så her kan det jo være treff... Noen gode råd om andre kilder som kan bekrefte? Jeg vet at Konow eide skip og var basert i Bergen på den tiden, kanskje finnes det mannskapsprotokoller hos Uibs Konow-samling?

 

 

 

Samtlige personer i husstanden

 

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Adelgaden, , 190. 19 Familie, FT-1801, B6100

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Sørensen Svenstrup 43 Gift Hosbonde Skipper

Mette Katrine Andersdatter 33 Gift hans Kone

Søren Svenstrup 10 Ugift deres Søn

Clemmen Svenstrup 8 Ugift deres Søn

Hans Svenstrup 7 Ugift deres Søn

Anne Larsine Maren Kirstine Svenstrup 5 Ugift deres Datter

Jens Nicolai Svenstrup 1 Ugift deres Søn

Maren Pedersdatter 36 Ugift Tienestepig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.