Gå til innhold
Arkivverket

Går tregt


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

I dag har det värt veldigt tregt her, rene katastrofen. Etter forgjeves forsök i 2 timer, kom jeg inn nå. :angry:

 

Snakker mig om påskeservice og forbedringer, når kommer den.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kverner og går i lange tider, de fleste gangen passeres time-limiten slik at det bekjente 'gateway'-vinduet kommer opp, men jeg kom da inn til slutt.

Fullstendig latterlig, oppkoblingshastigheten er nesten som gamle førstegenerasjon telefonmodem!

 

Jeg ser også at de klikkbare feltene i venstre marg 'Legg til som venn' og 'Send en privat melding' er aktivert i alle poster, det er muligens årsaken til at det henger. Jeg må si at jeg lurer litt på hvorfor akkurat denne dataløsningen ble valgt for forumet, med dårlig plassutnyttelse og uvanlige søkeverktøy, når det er tilgjengelig så mange andre databaseløsninger som faktisk fungerer.

 

Mvh Olaf

 

Det kverner og går i lange tider, de fleste gangen passeres time-limiten slik at det bekjente 'bad gateway'-vinduet kommer opp, men jeg kom da inn til slutt.

Fullstendig latterlig, oppkoblingshastigheten er nesten som gamle førstegenerasjon telefonmodem!

 

Jeg ser også at de klikkbare feltene i venstre marg 'Legg til som venn' og 'Send en privat melding' er aktivert i alle poster, det er muligens årsaken til at det henger. Jeg må si at jeg lurer litt på hvorfor akkurat denne dataløsningen ble valgt for forumet, med dårlig plassutnyttelse og uvanlige søkeverktøy, når det er tilgjengelig så mange andre databaseløsninger som faktisk fungerer.

 

Mvh Olaf

 

Edit: Og jeg får ikke engang lagret dette inlegget, fordi vinduet '502 bad gateway' kommer opp.

 

Edit: OK, jeg prøver igjen....

 

Det kverner og går i lange tider, de fleste gangen passeres time-limiten slik at det bekjente 'bad gateway'-vinduet kommer opp, men jeg kom da inn til slutt.

Fullstendig latterlig, oppkoblingshastigheten er nesten som gamle førstegenerasjon telefonmodem!

 

Jeg ser også at de klikkbare feltene i venstre marg 'Legg til som venn' og 'Send en privat melding' er aktivert i alle poster, det er muligens årsaken til at det henger. Jeg må si at jeg lurer litt på hvorfor akkurat denne dataløsningen ble valgt for forumet, med dårlig plassutnyttelse og uvanlige søkeverktøy, når det er tilgjengelig så mange andre databaseløsninger som faktisk fungerer.

 

Mvh Olaf

 

Edit: Og jeg får ikke engang lagret dette inlegget, fordi vinduet '502 bad gateway' kommer opp.

 

Edit: OK, jeg prøver igjen....

 

Dette er jo helt 'på trynet'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er jeg lei av "vennligst vent".

Hadde virkelig gledet meg til påske for å kunne ta noen timer her,men så...

 

Det var en gang:vi hadde en løsning som fungerte,men så var det noe som tukklet med den.

 

Men det de gav tilbake er IKKE bra,så nå spørs det om det er noe som burde vurdere å avbryte påskeferien sin for å gjøre et grep.

 

Blir nesten som å gå baklengs inn i framtida,en fjellvettregel sier:"Ingen skam å snu"

 

Godt det finnes alternativ,og det vises på aktiviteten.

 

Mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som lastbalanseringen ikke fungerer helt optimalt. Det jobbes med saken og jeg håper alt vil fungere som normalt snart.

 

 

 

Det var 'lastbalanseringen' som holdt ALTINN (Brønnøysundregistrene) nede i 64 timer for et par uker siden også ...

 

 

Illevarslende, dette .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Søk opp de ulike kildekategoriene (kirkebøker, ft. 1900, ft. 1910 etc.) på Google og bokmerk sidene, så slipper dere å gå om Digitalarkivets forside. Jeg har også hatt mye problemer med å komme inn der, og i det siste også på forumet her, men kildene under de bokmerkede sidene har vært så greie å finne frem i som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å komme inn i svar-feltet i gamle tema, men det nytte itte, bare Bad Gateway som kommer opp så en får nok bare finne på noe annet på påske-lørda`n enn å træle med dette.

Men et spørsmål, er det en programvare med for mye dilldall og som krever mye ressurser dette som nå er brukt, og derved mere sårbart for kollaps ved stor trafikk?

Tenker på alt dette påhenget med avatarer, profilbilder, venner, etc, etc.

 

Det gamle forumet gikk for det meste i svart-hvitt for å si det sånn, uten noe ekstra mikk, og funket bestandig etter det jeg kan huske.

 

Men på den annen side så må en vel kanskje bare være glad for at en får ha en slik gratis-tjeneste som DA er, har sett at det ikke er noen selvfølge i nabolandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Søk opp de ulike kildekategoriene (kirkebøker, ft. 1900, ft. 1910 etc.) på Google og bokmerk sidene, så slipper dere å gå om Digitalarkivets forside. Jeg har også hatt mye problemer med å komme inn der, og i det siste også på forumet her, men kildene under de bokmerkede sidene har vært så greie å finne frem i som bare det.

 

 

Takk for et godt tips. Det funket faktisk veldig bra. Ellers er jeg enig, ganske så håpløst om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt sporadisk jeg. Noen ganger går det kjapt, andre ganger må jeg vente litt, og en gang i mellom kommer den fryktede "Bad Gateway" siden opp. Akkurat nå hadde forumet problemer med grafikken, men teksten gikk fint. For øvrig har jeg vært i kirkebøkene stort sett hele dagen og der har det gått så det suser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tregt, og bad gateway her også - men det er vel ingen "på jobb" for å passe på går jeg ut fra :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 'lastbalanseringen' som holdt ALTINN (Brønnøysundregistrene) nede i 64 timer for et par uker siden også ...

 

 

Illevarslende, dette .....

Ja det ble en spesiell påske hva dette forumet angår, i tillegg er bredbåndet ustabilt for tiden, skal ikke forbause om det også har med lastbalansering å gjøre? Kollapser vel hele internett en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint om "noen" i Digitalarkivet kunne gi en liten forklaring en dag. Idag kom det inn en "mellomside" med diverse felt om brukerinfo etc., så det er vel "noe på gang" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minnes ovenfor om at dette debattforumet er en gratistjeneste fra Arkivverket.

 

Men en gratistjenste som er feilbefengt, ikke virker,

eller som ikke støttes noenlunde profesjonelt av tjenesteyteren

blir etter min mening mer i retning av en 'bjørnetjeneste'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er irriterende, men nå har det vært nesten en uke med helligdager/fridager. Vi kan da ikke forvente at de har folk på "post" bare for å betjene oss i disse påskedagene? Regner med at det blir fikset i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen midlertidige endringer som ser ut til å løst noe av problemene. Det er fortsatt noe som ikke virker som det skal men jeg regner med at det blir fikset i morgen når vi er tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp nok på forumet, men tok knekken på Digitalarkivet med Opera.

Får nå bare beskjed om at jeg ikke kommer inn fordi jeg bruker Opera 9.5 (hvilket jeg ikke gjør - 11.62 her).

 

Det er jeg nok redd er i overkant optimistisk.

.

Pessimist ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er adressen til siden du får feilmeldingen på?

Det var nok midlertidig bare. Nå virker det helt fint igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen midlertidige endringer som ser ut til å løst noe av problemene. Det er fortsatt noe som ikke virker som det skal men jeg regner med at det blir fikset i morgen når vi er tilbake på jobb.

 

Jeg tillater meg å vise til mine (litt mer enn) hjertesukk i

Debatter ikke lenger med i listen over 'Mine innlegg' ! (Hva har skjært seg ?)

Har du mulighet til å få gjort noe med dette problemet også ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å få tid til å oppdatere forumprogramvaren denne uken. Jeg håper at det vil rette på feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å få tid til å oppdatere forumprogramvaren denne uken. Jeg håper at det vil rette på feilen.

 

Når feilen er rettet (den vedr. manglende varsling og oppføring i oversikten over 'Mine innlegg' i debatter som er over ett år gamle), så bør det selvsagt sørges for en 'opprydding', ved at

 

1) de debatter som er 'uteglemt' (ikke oppført) i den enkeltes liste over 'Mine innlegg' blir lagt inn (vist) i disse listene.

2) manglende varsler om nye innlegg i debatter man abonnerer på blir 'ettersendt'.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beklager alle de ulemper dere har hatt med treghet på våre nettsider i påsken. Feilen er lokalisert og mens den utbedres er en midlertidig løsning iverksatt. Vi håper den fungerer fint for alle sammen.

 

Fra idag av er Digitalarkivet i full bemanning igjen og vi skal selvsagt gi dere svar og informasjon. Vi har ikke tradisjon for å være bemannet gjennom helligdagene, verken i julen eller påsken og håper på forståelse for det.

 

Det kan også være lurt å henvende seg til oss i f.eks. "forum for andre spørsmål til Digitalarkivet" når dere ønsker at vi skal bli oppmerksom på en feil/en diskusjon. Det er kun sporadisk at vi er innom Brukernes eget forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.