Gå til innhold
Arkivverket

Oleane og Olaf Kristiansen – søster og bror fra Fredrikstad ?


Karin Uthaug
 Del

Recommended Posts

Oleane f. 1867 og Olaf f. 1879 skal ha vore søsken, og fra Fredrikstad,

men eg kan ikkje finna dei verken i kyrkjebøker eller folketeljingar.

 

Søkjer hjelp til å finna om dei var søksen, kven foreldra deira var, og nærare opplysningar om foreldra, og om Oleane og Olaf hadde fleire søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søster?

 

Fra Family Search: "Norway, Baptisms, 1634-1927," Olaus Martin Kristiansen

in entry for Marie Sofie Olsen (1865)

 

Name:

Marie Sofie Olsen

Baptism/Christening Date:

17 Apr 1865

 

Baptism/Christening Place:

OSTRE FREDRIKSTAD,OSTFOLD,NORWAY

 

Birth Date:

27 Jan 1865

 

Father's Name:

Olaus Martin Kristiansen

Mother's Name:

Anne Marie Larsdr

 

Indexing Project (Batch) Number:

K42117-2

 

System Origin:

Norway-ODM

 

Source Film Number:

125866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne Oleane født samme dato som den ovennevnte ha giftet seg ?

http://digitalarkive...f01036667006134

 

 

Det er samme person. I Bømlo bygdebok 1, står det at Berner Garvik giftet seg med Oleane Beathe Kristiansen f.1867. De hadde adoptivsønnen Karl Berner Sem f.1883.

 

Her er også søsteren til Oleane - Marie f.1865 i Fredrikstad gift med Gustav Gunstrøm f.1861. De bodde på Espevær i dagens Bømlo kommune.

 

Berner døde 2.2.1943 og Oleane 3.5.1953. Gustav døde i 1915 og Marie i 1933.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Berner Garvik står det mye om i Bømlo bygdebok. Han må ha gjort det veldig bra for han hadde villa på Hankø!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nr. 156 være Olaf?

mvh, Ingelin

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 5 (1876-1893), Fødte og døpte 1879, side 60-61.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-33

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61003030033.jpg

 

 

 

Jeg finner ikke Olaf i denne lenken?

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være Olaf, født samme dato som ovenfor i 1910

http://digitalarkive...f01036667006159

 

 

Dette stemmer også. Det står i bygdeboka at Olaf er bror til Oleanne og Marie. Olaf døde i 1962 og Amanda i 1933. Det står en en del om denne familien i bygdeboka. Olaf er iflg. bygdeboka f. i 1879.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterkommere av Olaus Martin 01.jpg]Dette er etterkommere etter disse barna av Olaus Martin. Se vedlegg

 

Mvh. Johan Arthur Hansenpost-208-0-15943700-1333287270_thumb.jpg

 

Her kommer neste side.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-80965100-1333287514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Johan Arthur, Ing. Andresen og Karin Moen.

Dette var mange nye opplysningar.

Sjølv om utgangspunktet mitt var heller lite, så stemmer det som de har funne fram til, med det eg hadde fra før.

Ser at når eg set desse nye opplysningane inn i slektsprogrammet mitt, så ”fell fleire brikker” på plass.

 

Ser i eit par av linkane at foreldra til Oleane og søskena hennar er Olaves el. Olaus Kristiansen og Anne Marie Larsdtr.

Eg ville vore svært takksam om de greier å finna kva år foreldra var fødde og døydde.

 

Venleg helsing Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Olaf, står fødselsårene til foreldrene:

Olaves/Olaus Martin Kristiansen f. 1836

Anne Marie Larsdatter, f.1835

 

Det står et stedsnavn, tror jeg, som jeg ikke klarer helt å tyde: Gulbergaasen ?

Det står et yrke også, men igjen litt utydelig for meg ".?.. kjører"

 

 

 

 

En kandidat til Olaus er døpt 10 Sept 1835, men ser at far heter Johan også, men vet ikke hvordan regelen virker her; i henhold til navneskikker.

1816-1838 Glemmen Ministerialbok

no 8 side 320 Olaus Marentius

Foreldre:

Johan Christian Olsen

Elisabeth Stenersdtr (?)

 

Som sagt veldig usikker på denne siste dåpen

 

 

 

Bryllupet (Fra FS):

 

groom's name:

Olaves Martin Christiansen

 

groom's birth date:

1835

 

groom's age:

24

 

 

bride's name:

Anne Marie Larsdatter

 

bride's birth date:

1835

 

bride's age:

24

 

marriage date:

27 Dec 1859

 

marriage place:

Borge, Østfold, Norway

 

groom's father's name:

Christian Pedersen

 

bride's father's name:

Lars Madsen

 

indexing project (batch) number:

M42613-3

 

system origin:

Norway-EASy

 

source film number:

255768

 

Også kirkebøkene: fra Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 5 (1848-1860), Ekteviede 1859, side 289-290, nr. 15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060404040149.jpg

 

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Johan Arthur, Ing. Andresen og Karin Moen.

Dette var mange nye opplysningar.

Sjølv om utgangspunktet mitt var heller lite, så stemmer det som de har funne fram til, med det eg hadde fra før.

Ser at når eg set desse nye opplysningane inn i slektsprogrammet mitt, så "fell fleire brikker" på plass.

 

Ser i eit par av linkane at foreldra til Oleane og søskena hennar er Olaves el. Olaus Kristiansen og Anne Marie Larsdtr.

Eg ville vore svært takksam om de greier å finna kva år foreldra var fødde og døydde.

 

Venleg helsing Karin

 

Hvis du trenger det som står i bygdeboka om familien, så kan jeg scanne det til deg og sende det på mail.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Denne Berner Garvik står det mye om i Bømlo bygdebok. Han må ha gjort det veldig bra for han hadde villa på Hankø!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Hei,

 

Mitt første innlegg her. Tror ikke det var Berner Garvik sin villa - tror de var på besøk hver sommer. Se min artikkel i Bømlo Tur og Sogelag sitt årshefte for 2007 - Leidarsteidn.

 

http://www.b-ts.no/Sogelaget/Leidarsteidn_files/2007.pdf

 

Hvis noen som leser artikkelen har noe mer info om det som står i artikkelen så setter jeg pris på å få høre fra dere.

 

Gunnar Buvik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Mitt første innlegg her. Tror ikke det var Berner Garvik sin villa - tror de var på besøk hver sommer. Se min artikkel i Bømlo Tur og Sogelag sitt årshefte for 2007 - Leidarsteidn.

 

http://www.b-ts.no/Sogelaget/Leidarsteidn_files/2007.pdf

 

Hvis noen som leser artikkelen har noe mer info om det som står i artikkelen så setter jeg pris på å få høre fra dere.

 

Gunnar Buvik

 

 

Rettelse: Det var Oleane og Berner Garvik sin villa....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei ! Kom over dette temaet og ser at det kommer inn på min slekt.

Anne Maria Larsdatter f. 16.11.1835 i Skjeberg, datter av Lars Madsen og Oliana Andersdatter.

Hun hadde søsknene Jens (1839-1914) [min oldefar], Sophie f.1841, Marthe f.1845, Sophie f. 1848, Maren (1854-1921 i Montana).

Alle Anne Marias søsken er født i Borge, Østfold. Fam. bodde på Klemma under Hunn.

 

Lars Madsen f. 28.12.1808 i Skjeberg - sønn av Mads Pedersen Bisseberg og Inger Maria Larsdatter.

Oliana Andersdatter f. 23.12.1814 i Tune - datter av Anders Olsen Ise og Sophie Nielsdatter.

 

Det jeg vet om Olaves Martin Christiansen, er at han er f. 7.1.1836 i Borge, og var høvelkjører ved Kiærs Brug.

 

Hva slags forbindelse har du til denne slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei ! Kom over dette temaet og ser at det kommer inn på min slekt.

Anne Maria Larsdatter f. 16.11.1835 i Skjeberg, datter av Lars Madsen og Oliana Andersdatter.

Hun hadde søsknene Jens (1839-1914) [min oldefar], Sophie f.1841, Marthe f.1845, Sophie f. 1848, Maren (1854-1921 i Montana).

Alle Anne Marias søsken er født i Borge, Østfold. Fam. bodde på Klemma under Hunn.

 

Lars Madsen f. 28.12.1808 i Skjeberg - sønn av Mads Pedersen Bisseberg og Inger Maria Larsdatter.

Oliana Andersdatter f. 23.12.1814 i Tune - datter av Anders Olsen Ise og Sophie Nielsdatter.

 

Det jeg vet om Olaves Martin Christiansen, er at han er f. 7.1.1836 i Borge, og var høvelkjører ved Kiærs Brug.

 

Hva slags forbindelse har du til denne slekten ?

 

Hei.

Dette er også min slekt. Olaves var min tippoldefar og Olaf min oldefar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei ! Har en del info. om slekten. Send meg en melding om du er interessert.

Hei. Beklager sent svar men har ikke hatt tid til slektsgransking i år. Ja jeg vil svært gjerne motta info om slekten. Jeg vet det meste de to Olaf og Oleane som ble gift og slo seg ned på Espevær. Olaves flyttet også til Espevær på sine siste dager og ble gravlagt der. Han ble jo svært gammel.

Mvh. Odd Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.