Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte på Skorpen i Kinn, Sunnfjord


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Her er fleire spor etter familien som eg vil tru er av interesse:

 

Iflg. skiftet på Skorpa 1789 var Helga si datter Johanne gm. Johannes Havigbotten (I skiftet er ho skriven Larsdtr., men ho var vel truleg Hansdtr. ?) så det er truleg henne eg finn att under Havikbotten (eg får ta det i kronologisk rekkefølge det eg finn interessant i "Soga om Flora" og eg modererar namna sidan dei er skrivne på sunnfjordmål slik Joleik brukte):

 

- 1767 Tinglese bygselseddel på 12 lp. i H. frå Løytnant Nils Rue til Johannes Olsen Skorpa

 

- 1771 komf. Andrea Johannesdtr.

- 1781 Sk. etter Andrea Johannesdtr. til enkjemannen Krispines Danielsen og dattera deira: Fransiska 4 år

- 1781 bygselbrev frå Lexau til Johannes Olsen Hb. på 1 lp.

- 1787 Komf. Abigael Johannesdtr.

- 1792 Johannes Olsen død, 68 år

 

- 1795 sk. etter Johannes Olsen til enkja Helga Larsdtr. og borna deira:

1. Hans, heime (min kommentar: truleg er det han som er brukar i Havikbotn 1801, han får bygsl 1788)

2. Andrea -død hadde dattera Fransiska Krispinusdtr., 16 år

3. Abigael gm. Lars Solheim

- 1799 Johanne Hansdtr. død, 74 år

 

I Joleik si bok er det fleire "Johannesbarn" i Havikbotn, med det er og to Johannes'ar: Johannes Olsen (eller Olavson som Joleik skriv) og Johannes Gudbrandson (Johannes Gudbrandson trur har vore diskutert på forumet før kansje i det gamle forumet, og hugsar eg ikkje feil hadde også han truleg ei tilknytning til Gloppen ?? )

Endret av Harald L. Bakke - Davik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nye "avsløringer" om familiforholdene.

 

På FamilySearch (går ikke god for opplysningene da jeg ikke har fått sjekket det mot kirkebøkene) finner jeg følgende opplysninger.

 

Johannes Olsen gift 10.10.1751 med Johanne Hansdtr. Johannes f. 1726 død 26.12.1794. Johanne f. 1725 død 24.03.1799

 

Jeg finner i databasen over døpte i Kinn at Johannes Schorpen i 1754 døpte en datter Berthe Andrea. I samme database finner jeg Abigail døpt 07.04.1766 med far Johannes Olsen Sshorpen.

 

Videre finner jeg at Johannes Olsen Håvikbotn døpte en datter Abigail 11.05.1771.

 

Dessverre er bygdeboka for Bremanger svært så mangelfull når det gjelder folket på Skorpen. Ingen av disse er nevnt der.

 

På FamilySearch finner jeg den samme Abigail gift 30.10.1791 med Lars Andersen Solheim. Sistnevnte døpt 01.04.1764. Abigail skal i følge samme kilde være født/døpt 11.05.1771 og død 11.06.1797. Dersom det er den samme Johannes som får begge disse døtrene Abigail må vi vel anta at den første (f 1766) må ha dødd som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessverre er bygdeboka for Bremanger svært så mangelfull når det gjelder folket på Skorpen. Ingen av disse er nevnt der.

 

 

I bygdeboka for Bremanger vil du uansett ikkje finne desse under garden Skorpa for det er ikkje garden Skorpa på Rugsundøy ( i tidlegare Davik kommune og prestegjeld) vi snakkar om her, men Skorpa som ligg i Kinn prgj. eller noværande Flora kommune.

Det er med andre ord to ulike gardar med same namnet. :)

 

Det einaste eg finn under Skorpa (i Kinn) i "Soga om Flora" om Johannes Olsen og Johanne Hansdtr. er at dei trulova seg 1751 sidan er dei ikkje nemnde på Skorpa. Barna til Helga Larsdtr. og Lars Paulsen er nemnde fleire av dei , kva tid og kven dei gifter seg med m.m.

 

Så må eg legge til at det eg siterer frå Joleik si bok "Soga om Flora" reiknar eg kun som tips om kvar det er noko å finne i orginalkjeldene, men Joleik plar være å stole på med det han skriv som oftast. ;)

Endret av Harald L. Bakke - Davik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ja, det går altså an i blind lykkerus over oppdagelsene knyttet til denne familien å glemme at det var snakk om 2 ulkie gården med samme navn. Og jeg burde sp definitivt ha visst bedre. Min far var født på Kalvåg i Bremanger, og jeg har mange ganger som barn og ungdom vært på Skorpen i Flora.

 

Jeg vil litt tilbake til start. Eller rettere sagt foreldrene til Helge Larsdtr. og hennes søsken, Lars Johnesen og Gjertrud Andersdtr. Ved vielsen i Svanø 01.11.1698 står brudgommen oppført med Eimhjellen som gårdsnavn mens Gjertrud skal komme fra Løkkebø. Nå har det vært rett mange Anderser på Løkkebøen, men jeg lurer på om Gjertrud kan være datter av Lensmannen i Kinn, Anders Larsen f. ca 1648 på Furebøen i Førde og død en gang etter 1702 på Løkkebø. Jeg vet ikke hvem han var gift med første gang, men han giftet seg andre gang i 1689. med Brite Lars/Lauritzdtr. fra Løkkebøen. Jeg er også interessert i om noen sitter inne med opplysninger om Lars Johnsen Eimhjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det føre seg! Takk for at de rettar opp både ho som hadde falle ut (ja, det var ein del Bad Gatewayar der, skulle sjølvsagt ha skrive alt i tekstbehandlar fyrst og limt inn etterpå) og dei namna eg har blingsa på; geografiske namn er det vanskelegaste når du ikkje er i nærområdet. Ein spennande tråd, med både det eine og det andre krydderet.

 

Når det gjeld Lars Jonson Eimhjellen har vi faktisk skiftet etter far hans her http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24214/87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Aase.

 

Nå er ikke lesing/tyding av gamle skifter min sterkeste side (om jeg da har noen) men jeg mener å kunne lese at det dreier seg om skifte etter Jon Jørgensen. Han var gift med Ragnhild Knutsdtr. og de hadde 3 sønner. Lars som var myndig, samt Jørgen født ca. 1679 og Jon født ca 1683.

 

Om noen skulle ha en ide om opphave til Gjertrud Andersdtr., kona til Lars Jonsen, så hadde det vært strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Løkkebø-slekt(ene) er krøkkjete å leite seg fram i.

Sjølv stammar eg frå Helga Andersdtr. Løkkebø som var gift(1692) med Erik Hansson Solheim (Instebøen i Naustdal) og busette på Frammarsvik i Naustdal.

Om ho var syster til Gjertrud Andersdtr. på Eimhjellen veit eg ikkje, men alder passar i allefall.

 

Kona mi stammar frå ein Hans Andersson Løkkebø som var brukar der 1801 (f. ca 1742 ?) og gift med ei Ragnhild Gunnarsdtr.

Eg veit at mor hans heitte Marthe Hansdtr. og levde 1801.

Om dei kjem inn i same Løkkebøslekta veit eg ikkje, dvs. har ikkje gått nærare inn i "materien" enno, så her har eg ikkje noko nytt å bidra med men kansje det hadde vore lurt å starte ein tråd bare for Løkkebø-slekta (-ene).

 

- Kansje det då hadde vore lettare å få evt. nokon med god kjennskap til Løkkebøfolket på bana ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er også ei Brite Andersdtr Løkkebø, gift i 1721 med Knut Vilhelmson Hjorteset. Etter alder ved død i 1763 bør ho vere fødd ca 1694.

 

I 1701 er der to Anders på Løkkebø; lensmann Anders Larsson, 53 år med son Lars, og Anders Olsson, 52 år, søner Hans og Ole.

 

Jens Andersson Løkkebø gifter seg til Eimhjellen i 1700, skal vere f.ca 1672 etter alder i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til dere begge.

 

I dag sov jeg lenge. Jeg har slitt med sykdom og derav kraftige medisiner. Men nå kjennes det ut til å slippe taket. Jeg må jo ha vært i ærska slik som jeg blanda kortene vedr. Skorpen.

Kan du Aase bare bekrefte om jeg har tydet skiftet etter far til Lars Jonsen Eimhjellen korrekt.

 

 

 

 

Det kan nok kanskje være lurt å starte et eget Løkkebø tema. Litt underlig at det ikke finnes et skifte etter gamle lensmannen Anders Larsen.

Kan du Harald som åpenbart har Kinn boka bare gi et kort resyme på hva som står om Anders Larsen i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skulle ha en ide om opphave til Gjertrud Andersdtr., kona til Lars Jonsen, så hadde det vært strålende.

 

Det eneste håndfaste jeg vet om Giertrud Andersdatter er at vielsen 1. november 1698 er ført på bruket til Anders Lauritzon (Larsson) under Løkkbø. Kan kanskje bety at hun er datter til lensmann Anders Larsson?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1689-1729, side 56.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-58

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du Harald som åpenbart har Kinn boka bare gi et kort resyme på hva som står om Anders Larsen i boka.

:

 

"Soga om Flora" har dette om lensmannen Anders Larsson på Løkkebø:

 

- 1684 Anders Larsson var frå Furebøen i Angedalen, gjift og buande på Løkjebøen. Lensmann.

- 1701 Karfolktal: Lensmann Anders Larsson, 53 år, son Lars, (16)

 

Eg kan ikkje finne at Joleik nemner noko om kva tid Anders Larsson døydde, men han som truleg er sonen Lars hadde bygsla garden i 1704 (då oppgjeven å vere 21 år), så truleg var faren død mellom 1701 og 1704 ettersom sonen bygsla garden så ung ?

(dersom ikkje drengen hans som er oppgjedd i 1704, Anders Larsson er faren ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rune, eg les det same som du. Eg skreiv det i eit svar i går, men det gjekk vel fløyten i ein Bad Gateway.

 

Elles sluttar eg aldri å forundre meg over fornorskinga - eller rettare: for-sunnfjordskinga - til Joleik: Karfolktalet i 1701. Ja, kvar si lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk til Toril,Harald og Aase for nye innlegg.

 

Når det gjelder Løkkebø og kirkeboka, så vet jeg ikke om det skyldtes at man benyttet lensmannsgården til en del "kirkelige" begivenheter, eller om det var Lensmannen selv som viet folk. Jeg vet litt for lite om hvordan regelverket var på den tiden. Man kunne vel på den tiden oppleve dårlig vær som gjorde at man ikke kunne komme seg til kirka.

 

Takk til Harald for opplysningene rundt Anders Larsson i Floraboka.

 

Og til Aase. Ja, språket til Joleik har voldt meg en smule problemer opp gjennom årene, men også fremkalt smil og latter. Om han hadde levd i dag, så hadde vel han beskrevet Facebook som Fjeseboki eller noe i den dur.

Selv hadde jeg gammel norsk på gymnaset for en 45 år siden. Det er nesten på høyde med språket til Joleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , jeg tar med en barnedåp jeg fant i Kinn som kan ha interesse. Den 01.10.1698 døpte Larits Jonsen Ejmeel en datter Johanne. Og etter hva jeg kan se skjedde dette på Løkkebø hos Anders Laurisøn. Hvorfor skulle det skje om ikke Gjertrud Andersdtr. var lensmann Anders Lauritsøn's datter?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp14371689&gardpostnr=667&personpostnr=2000&merk=2000#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 01.10.1698 døpte Larits Jonsen Ejmeel en datter Johanne. Og etter hva jeg kan se skjedde dette på Løkkebø hos Anders Laurisøn. Hvorfor skulle det skje om ikke Gjertrud Andersdtr. var lensmann Anders Lauritsøn's datter?

 

http://digitalarkive...&merk=2000#ovre

 

Denne dåpen har jeg funnet i kirkeboken (første innførsel øverst til venstre)

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 1 (1689-1729), Kronologisk liste 1689-1729, side 56.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11531&idx_id=11531&uid=ny&idx_side=-58

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510610036.jpg

 

Her står også fadderne og jeg blir enda mer forvirret. Jeg er nærmest på gjettestadiet når det gjelder å lese denne teksten, men er det Anders ??? Løkkebø som er første fadder? Jeg synes det ligner mer på Olson enn Larsson, gode forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo en av disse kirkebøkene jeg har store problemer med å lsee. Men om du sikter til hendelsen øverst i venstre rubrikk, så er nok Anders Olsen blant fadderne. Men jeg tror ikke det verken bekrefter eller avkrefter hvem Gjertrud var dater av. Det her jo gjennom den andre debatten vedr. Lensmann Anders Larsson Løkkebø, vært antydet at det trolig var et slektsfohold melom de to Andersene kanskje gjennom giftemål. Dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner selvsagt.

 

Men uansett hjertelig takk for lenken til kirkeboka. Jeg må jo medgi at det er langt lettere å lese databasene enn de gamle kirkebøkene. Bare synd de ikke har med all relevant informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rune og andre!

 

Opphavet til Helga har eg leitt ein del etter og ikkje funne -- men no fekk eg det altså frå Aase!

 

Avskrifta av rettssaka om drapet arbeidde eg med i fleire dagar på Statsarkivet for ein god del år sidan. Seks tettskrivne sider i dåtidas handskrift.

-- Ei sterk historie, utan tvil eitt av ytterpunkta i slektshistoria mi ...

 

Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rune og andre!

 

Opphavet til Helga har eg leitt ein del etter og ikkje funne -- men no fekk eg det altså frå Aase!

 

Avskrifta av rettssaka om drapet arbeidde eg med i fleire dagar på Statsarkivet for ein god del år sidan. Seks tettskrivne sider i dåtidas handskrift.

-- Ei sterk historie, utan tvil eitt av ytterpunkta i slektshistoria mi ...

 

Torodd

 

 

Hei Torodd. Ja, du hadde gjort litt av en jobb der. Og som du sier så var det en sterk historie. Jeg satte stor pris på å få lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torodd. Ja, du hadde gjort litt av en jobb der. Og som du sier så var det en sterk historie. Jeg satte stor pris på å få lese det.

 

Jeg kan ikke bidra med noe . men er veldig interesert

 

Jeg har festet meg ved :

 

"Lars Jonson Eimhjellen og kona Gjertrud Andersdotter f ca 1673"

 

Mener å ha registrert på min Hjemmeside en bror av Gjertrud.

 

Ole ANdersson Eimhjellen Ladehaug, Død 74 år gml i 1733

 

Merk 2 versaler A N i navnet. Det tyder at han er en av mine aner

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0004/4928.htm

 

Mvh Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leiv.

 

Takk for innspillet ditt. Jeg kan i alle fall ikke bekrefte at denne Ole var bror til Gjertrud. Så langt er det vel faktisk første gang jeg ser det nevnt, men for all del, det behøver jo slett ikke bety at så ikke er tilfelle.Har du eventuelt noe grunnlag for å antyde det? Hvor har du den opplysningen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ukjent for meg og. Eg er elles usikker på om vi har med ei eller to Gjertrud Andersdtr å gjere - Anders Ellingson Eimhjellen og Gjertrud Andersdtr ibid blir trulova og gifte i 1691. Det er einaste gongen eg finn Anders Ellingson nemnt. Så har vi då vigsla mellom Gjertrud Andersdtr Løkkebø og Lars Jonson Eimhjellen i 1698. Kan det vere same dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Ja, det er vel et spørsmål som blir hengende i luften. All den tid der var to med navn Anders som fikk barn i samme tidsom og som i kirkebøkene kun blir beskrevet som Anders Løchebøe, ja de er jo egentlig alt mulig. Jeg registrerer bare at der ikke er skifter fra Løkkebø før på 1740 tallet, hva nå det kommer av. Kanskje ble de skiftene ført i en annen protokoll som har blitt borte. Det er er vel strengt tatt ikke så lett å få mere kjøtt på de beina, med mindre noen snubler over et skifte med tilsvarende innhold som det jeg fant.

 

Ellers undres jeg jo fortsatt på hvorfor barnedåper i kirkeboka for Kinn helt frem til 1728 bruker Anders Lauritsøn Løchebøe som adresse med mindre det faktisk betyr at han levde frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.