Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kjersti Torsteinsdt. Kopseng Sigdal

Recommended Posts

Søker etter hjelp Kjersti Torsteinsdatter foreldre.

iflg Sigdal bygdebok 1954 utg. Berg side 1045: Lars Jonsen Berg fca 1627 hadde barn: 1 Jon fomkr.1659 gm Kjersti Torsteinsdatter,hadde gården. Jon Larsen og Kjersti hadde iallefall 5 barn, listet opp. Jon Larsen døde 12.oktober 1713. Det var visst slik at Kjersti Torsteinsdt. ble g 2.g.m Gul Olsen Nore i Krødsherad. Hun skifta sitt gods i 1727 men hun var hos sønnen på Teige som enke i 1736 og døde i 1748 her på Berg. Sigdal kirkebok 1722-77 side 61 nr.84 begravet 13.mai 1748 Kiersti Taastendt. Berg 88 år, f. 1660+-.

samme bok Kopseng side 915: Torstein Aslesen fomkr. 1623 hadde bl.a.barn: 5 Kjersti gm 1. Jon Larsen Berg, 2.g. Gul Olsen Nore i Krødsherad.

iflg Krødsherad bygdebok 1974 utg. Nore side 390: Gul Olsen fra Ringnes fca 1659 gm enke Kersti Torsteindt. Berg fra Kopseng. De hadde 3 barn. Gul Olsen døde 1726.

iflg skifet etter Kjersti Torsteindt. 1727 - Eiker Modum og Sigdal skifteprotokoll 6 1725-1730 side 76b.

Her står arvinger etter henne Gul Olsen og deres 3 barn: 1 Ola gm Ingrid Andersdt. 2 Kari gm Guttorm Olsen Gulsvik, står hun var enke i 1706 og nr 3 Mari gm Ola Kittilsviken Flå, og ikke noe om barn fra evt. 1 ekteskap.

Her må det være snakk om to bla Kjersti Torsteinsdøtrer.

Håper på innspill og hjelp.

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/177423-kjersti-torsteinsdt-kopseng-sigdal/
Del på andre sider

ett lite tillegg til ovennevnte:

iflg Krødsheradboken 1974 utg. Bjertnes side 189: Ola Pedersen ble gift 2.g med Mari Eilivsdt., hun var ant. enke etter en Kristen, for hun hadde ei datter Kjersti Kristendt. gm Gul Olsen Nore.

Men iflg skiftet etter Mari Eilivsdatter på Bjertnes nevnes det ikke noe datter med navn Kjersti.

mvh finn

hei, jeg har notert, på bakgrunn av opplysninger i bind IX, Sigdal og Eggedal, utgitt i 2007, at foreldrene til Kjersti Torsteinsdatter var Torstein Aslesen Kopseng og Åse Halvorsdatter Sole. Her står det under Berg, jfr. det du skriver: "Det var visst slik at Kjersti Torsteinsd. ble g.2.g. m Gul Olsen Nore i Krødsherad, men da er da fysisk umulig at hun kan ha født noen barn i det ekteskapet? Jon Larsen Berg ble drept av sønnen sin, Halvor, 12. oktober 1713 (har du lest den tragiske historien om drapet på faren og henrettelsen?), og jeg regner med at hun ikke "kastet" seg inn i et nytt ekteskap før det var gått en stund. Selv om vi ikke vet hvilket år hun er født, så er det vel rundt 1660/65, og da var hun ca. 50 år når Jon blir drept. Ingen regel uten unntak, selvfølgelig, men jeg har veldig vondt for å tro at hun fødte tre barn etter 1715 (antatt årtall for 2. ekteskap). Så jeg er enig med deg, - det er noe her som ikke stemmer....

Håper noen vet mer,

mvh. Astrid, som er etterkommer av Ragnhild, søsteren til Jon Larsen Berg

til Astrid -

i det skiftet jeg henviser til står det ikke noe om barn fra evt. første ekteskap - bare Gul og deres 3 barn som får morsarven sin. Skulle da mene og tro at hun ikke har vært gift tidligere og har noen andre arvinger.

Og iflg Krødsherad boken som nevner disse 3 barn står det bl.a. at barn nr. 2 Kari var blitt enke i 1706. Hun hadde da vært gift 1.g. rundt eller før 1700 og da være født ca.1680+-. Får det da heller ikke til stemme at denne Kjersti T.datter kunne vært gift både med først Jon og siden Gul etter at Jon ble drept.

Min ane er Kjerstis barn nr. 3 Mari gm Ola Kittilsviken.

Tror her må sees på gamle skifter etc. for finne ut av dette. Det er iallefall noe som ikke stemmer i disse bygdebøker(etter min mening).

mvh finn

Enig - mye tyder på at det er noe som IKKE stemmer, og trolig er det snakk om to forskjellige Kirstier, som du selv antyder. På side 157 i de skannede skiftekortene for Eiker, Modum og Sigdal, vises det til skiftet i 1716 etter Joen Larsen Berg g. Kirsten Torstensdtr. og deres 6 barn (inkl. Halvor, som må ha sittet i fengsel). Har ikke klart å finne selve skiftet, kanskje noen dyktigere enn meg finner det, men tror neppe at svaret finnes der - er nok Gul Olsen som må saumfares nøyere,

mvh. Astrid

Ved litt mer leting kan vel slå fast at det er snakk om 2 Kiersti Torstensdøtrer.

Finner begravet Sigdal kirkebok 1722-77 side 11: 5.mars 1726 Xheret Guul Nores qvinde.

Samme bok side 17: begravet Xheret 1st søndag Faste - 6.mars 1729: Guul Nore 70 år.

i skiftet etter Kiersti Torstensdatter EM&S skifteprotokoll 6: mars 1726 side 76b - står det etter afgagne Kiersti Td. og litt lengre ned står det sal qvinde Kiersti Torstensdatter.

I samme Sigdal kirkebok 1722-77 side 61: nr.84 begravet 13.mai 1748 Kiersti Taastendt. Berg 88 år.

Dette er vel da konen etter Jon Berg - og ikke etter hun som var gm Guul Nore.

Dette skulle vel vært med i mitt første innlegg- gikk kanskje litt for fort.

mvh Finn

hei igjen,

flott jobba! Dette betyr at det ei feil i begge bygdebøkene hva gjelder Kirsti Torsteinsdatter Kopseng/Berg, samt at du er like langt hva gjelder foreldrene til DIN Torsteinsdatter - MEN du har da fått eliminert den ene.......

mvh. Astrid

til Astrid , ja jeg mener også at Jon Larsen Bergs Kjersti Torsteinsdatter er eliminert nå.(Men man kan aldri være 100% sikker)

Da gjenstår finne det jeg egentlig var ute etter: foreldrene til Kjersti Torsteinsdatter gm Gul Olsen Nore.

Håper at noen har litt innspill her.

mvh Finn

• 3 år senere...

Ikke enten ... eller ...,

men både Kirsti Nore øvre (Krødsherad) og Kirsti Berg (Sigdal) var døtre av Torsten Aslesen Kopseng. Det framgår av skjøter referert i skiftebrevet 26.05.1741 etter avdøde Ingri Engebretsdatter Kopseng.

Som en ytterligere dokumentasjon, ble Erik Tronsen Rishovd (Krødsherad) som dattersønn av Gjertrud Torstensdatter Sleviken og Kirsti Olsdatter Kittilsviken (Flå) som datterdatter av Kirsti Torstensdatter Nore øvre, viet i Flå 10.10.1734 med kongelig bevilling som tremenninger.

Skiftekort etter Jon Larsen 1716 http://arkivverket.no/URN:sk_read/4890/159/  Og her kan du se barnas navn.

til Alf Christian og Berit -

takker så mye for disse opplysninger- er interessant.

Skal sette meg ned og fordøye - og lure på hvorfor jeg ikke har dette fra før.

Takk igjen,

mvh Finn H Bakken

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.