Gå til innhold
Arkivverket

Else Gullesdatter død 1721 Indre Bardal


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Hei igjen. -- Jeg har kikket en del i Hemnes Gård og slekt. - Det ser da ut til at Benedikta er en gjenganger i etterslekten til Gulle Jonsen på Meland, fra Nordbostad. - Kombinert med navnet Gulle m.m. er jeg tilbøyelig til å anse det for ganske sannsynlig at Else Gullesdr., var dr. av Gulle på Nordbostad. - Vel han som var 41 år i 1666. --

 

Else Gullesdr. må jo ha blitt gift med enkem. Hans Olsen, f.c. 1631, på Indre Bardal tidligst 1687, da det er skifte etter hans første kone da. - Det er jo ikke godt å si når Else er f. og når hun og Hans fikk sitt første barn, da det jo er en del jenter her. - Eneste gutten er Ole, f. ca. 1699. -- Else fikk ingen barn m. Jon Gabrielsen, skifte 1717, så kanskje var hun allerede for gammal ?

 

Flere synspunkter ? - M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Niels Hegge

    2

  • Terje E Skrolsvik

    20

  • Alv Edvardsen

    20

  • Anne Lise Hovdal

    9

Hei. - Jeg kom til å tenke på at navnene Gulle og Benedichte er ganske uvanlige her i området. - Har noen som er flink til å lese gamle dokumenter funnet noe som kunne tydes som at denne familien kanskje var innflyttere fra Jemtland ? - Det var jo en del av de på 1600 - tallet. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Israel Svane fra Sverige hadde en sønn Gullik. Men det må være tidligere en han. Bendict er et navn jeg har sett i 1701 tellingen for Helgeland. Tror dette begynder å bli litt vanskelig å finne ut av. Må lete i flere faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på tellingene igjen.

 

1701 for Meeland nevner:

Joen Olsen 70 år med sønner Lars 12 år og Carsten 10 år.

Så nevnes en Hans Joensen som egen bruker 22 år. Han er vel og en sønn av Joen.

 

Så nevnes Per Olsen 73 år.

Han er vel bror av Joen og far til Karen Pedersdatter som ble gift med Gulle Jonsen Norbostad.

 

1723 tellingen på Meeland har da følgende brukere:

Jens Simonsen 1pd 12mk

Hans Joensen 12mk

Carsten Joensen 12mk

 

Gulle er her ikke nevnt.

 

På Norbostad er Gulle nevnt 1701 som 20 år.

 

Brukere på Norbostad 1723 var:

Hans Jonsen 3w 1pd

Peder Gullesen 1w 2pd

Gabriel Persen 1pd 21mk

Peder Mathisen 1w 18mk

Anders Davidsen 1pd 21mk.

 

Gulle er ikke nevnt her heller.

 

Er det noe jeg har oversett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att det går an . Gulle Jonsen Norbostad/Meland, døde 1721. Skifte 11/6-1721.

 

Men slektskap mellom Selott og Norbostad er det her:

Jon Gullesen f aug 1714 Sellot, nu Norbostad g m 28/7-1737 Maren Jørgensdatter .

deres datter Ane døpt 3/4-1738 med faddere: Jacob Jacobsen Handaae,Peder Mathiæsen Norbostad,Peder Gullesen Norbostad,Maren Siursdat Norbostad, og

 

Jørgen døpt 15/11-1739 faddere: Peder Mathiæsen Norbostad,Jacob Halvardsen Alsøen,Jon Christophersen Alsøen,Maren Siversdat Norbostad,Dordi Pedersdat Alsøen.

 

Så her er god blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På Meland var det først et bruk, hvor Ole Meland var oppsitter. Han døde før 1666 og gården blev delt 1667. Ole hadde sønnene Peder og Jon.

 

Bå br. 1. var Peder Olsen oppsitter, f.c. 1630, d. ca. 1713., sønn av Ole Meland. - Hans datter Karen, f.c. 1686, blev g.m. Gulle Jonsen fra Nordbustad. - De hadde 6 barn. --

 

Karen blev som enke g.2. 1721 m. Jens Simonsen fra Fjelddal. - De fikk 5 barn. Av disse overtok Gulle Jensen br. 1. - Br. 1. blev senere delt i to bruk.

 

Etter at hovedbruket var delt i 1667 blev Jon Olsen, f.c. 1635, d. ca. 1711, oppsitter på br. II. Han er sønn av Ole Meland.. - Han hade sønnene: 1. Hans, f.c. 1681, g.m. Marit Carstensdr. De brukte br. 3. her. -- 2. Lars f.c. 1689. -- 3. Carsten, f.c. 1691, g.m. Beritte Eriksdr. De brukte br. 4 her. - Disse hadde en rekke barn. Dette enl. Hemnes Gård og slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne koplingene mellom disse familiene så langt tilbake.

Men jeg har satt opp "noe" som kanskje kan brukes til å bygge videre på, eller kanskje ekspertene bryter det fra hverandre med en gang.

 

Jeg startet med en Peder på Norbostad f ca 1580/1600, med fire sønner:

 

Gulle Pedersen f ca 1625

sønn Per g Kiersten Siursdatter

dtr Else g Hans Olsen

dtr NN g Jon Olsen Sellot

Anders Pedersen f ca 1630

sønn Jon

Jon Pedersen f ca 1640

sønn Gulle g Karen Pedersdatter Meland

sønn Hans

sønn Peder

Per Pedersen f ca 1650

sønn Jon

sønn Gabriel g Anne Jonsdatter d 1738.

 

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg har ikke forutsetning for å ta stilling til om alt dette i siste innlegg er korrekt. - Håper noen kan gå nærmere inn på dette. -

 

Så har jeg en Jens Gulsen, d. ca. 1688 og som jeg undrer på om han kan sammenkobles med disse Gulle på Nordbostad. - Han blev g.m. Marit Steffensdr., Tomeidet, d. etter 1688. - HUn må da ha blitt g. før 1661 m. Jens Gulsen. -

De hadde barna:

 

1. Berit Jensdr.

 

2. Kirsten Jensdr.

 

3. Stephen Jensen, f.c. 1661, bruker her, d. ca. 1715. Stor etterslekt..

 

4. Per Jensen.

 

5. Nils Jensen, bruker her, g.m. Marit Monsdr., fra Finnbakk i Hemnes. Det er i hans etterslekt det er forbindelse til Neppelberg.

 

Håper noen har noe å opplyse om evt. forbindelse med disse Gulle på Nordbostad. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har sett litt på denne Jen Gulsen g m Marit Steffensdatter Tomeide. 1670 er Jens Gulsen på Tomeide sammen med Steffen. Men ikke nevnt i 1664 tellingen på Tomeide. Heller ikke nevnt på Sellot eller Norbostad. Så jeg regner med at de er gift mellom 1664 og 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja nå har jeg endelig kommet meg inn på Brukerforumet jeg også, og her var det en del å ta tak i. Til innlegg av Alv Edvardsen: Du skriver at Jacob Adriansen Falch Neppelberg var gift 3 ganger, men jeg har han bare som gift med Berit Jonsdatter Selfors. Har 4 barn på dem: Jon Anders Jacobsen født ca 1683, Thomas født ca 1685, Hans født ca 1686 og Anders født ca 1693. Hvilken Ole var Berit gift med, som var far til Hans?

 

Så er det Rachel Amundsdatter som var gift med Niels Joensen Brygfjell. Rachel var født ca 1662-63, og ble gravlagt 01.01.1741. Niels ble født ca 1659-65, og gravlagt 22.02.1733. Har jeg kommet bort fra det som det egentlig ble spurt om nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo Else Gullesdatter det er spørsmål om, og for ordens skyld legger jeg ut lenke til skiftet etter henne i 1721:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24836/35/?size=gigant&mode=0

 

Hvis en blar til side 302 og siste avsnitt før neste skifte, så ser det ut for med som om det var Lars Olsen Sandnes som tok vare på arven til Elses datter Lucie, og at Anders Pedersen Buvigen tok vare på arven for datter Susanna. Det blir jo det samme som at Lars Olsen Sandnes var formynder for Lucie, og Anders Pedersen Buvigen var formynder for Susanna. Formyndere var ofte slektninger, og kanskje er det verdt å finne ut noe mere om disse. I avsnittet over på side 302 står det noe om de andre arvingene, men der klarer jeg ikke å tyde noe særlig. Siden Susanna og Lucie var ført for seg, så er det kanskje bare disse som var umyndige i 1721? Dette emnet begynner å bli langt, og jeg har bare sporadisk lest her tidligere(kunne det selv om jeg ikke kom meg inn ellers). Hadde så lyst til å svare den gangen, men det kunne jeg jo ikke. Har mye å ta igjen nå her inne på forumet!!! Er glad for å ha kommet meg inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Takk for svarene, Anne Lise. Dette skiftet forstår jeg ikke helt. Det er rett som du skriver om barnene hun hadde med Hans Olsen. 6 barn alle nevnt med arv.

Men nederst på side 301 og over på side 302 nevnes flere fordringshavere med arve krav. Der nevnes Hans,Arent og Anders Arentzsønner, og Abelona , Berette og Synneve Arentsdøtre. Alle med innestående arv. Litt forvirrende. Jeg har en Hans Arentsen Bardal gift med Sara Jacobsdatter Bardal som jeg lurer på om er den ene av de sist nevnte barnene. Må se litt mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Takk for svarene, Anne Lise. Dette skiftet forstår jeg ikke helt. Det er rett som du skriver om barnene hun hadde med Hans Olsen. 6 barn alle nevnt med arv.

Men nederst på side 301 og over på side 302 nevnes flere fordringshavere med arve krav. Der nevnes Hans,Arent og Anders Arentzsønner, og Abelona , Berette og Synneve Arentsdøtre. Alle med innestående arv. Litt forvirrende. Jeg har en Hans Arentsen Bardal gift med Sara Jacobsdatter Bardal som jeg lurer på om er den ene av de sist nevnte barnene. Må se litt mer på dette.

 

Jeg må innrømmer jeg har litt tydeproblemer med dette skiftet, men finner at Abelone har innestående "moders arv" etter forrige??. Ellers har jeg i mitt slektsprogram at denne søskenflokken var barn av Arent Jensen Bardal og ukjent kone. De hadde 8 barn:Jens, Hans, Arent, Anders. Abelone, Dorethe, Berethe, Synnøve. I 2.ekteskap med Elisbet Christensdatter hadde han barna Christen født ca 1725 og Christopher født ca 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo være ett skifte etter Arent Jensen Indre Bardal i 1738. Har ikke klart å lokalisere det i skiftene. Noen som kan hjelpe med en lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om han står i registrene som dekker det aktuelle året, og da kan det hende at han ikke har kommet med iregisteret bak i protokollen(har sett noen få slike tilfeller når jeg har skrevet av skifter for Skogn, Levanger og Ekne i Nord-Trøndelag). Så det er mulig du finner det likevel om du ser i det aktuelle protokollene, hvis ikke noen andre har funnet det her. Kan også være skifter som ikke er utlagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg tror det har blitt en missforståelse her. Så vidt jeg skjønner fikk Jacob Adriasen kun 1 barn m. enken Berit Jonsdr., nemlig Adrian (Anders) Jacobsen, f.c. 1693. - Men enken var g.3 ganger. - 1 m. Anders Tomasen, d. 1686, - 2. m. Jacob Adriansen, - 3. m. Anders Bang. --

 

Det er skifte e. Aren Jensen på Bardal i 1738, side 4 i Svein Edvardsens skifter. - Her fremkommer hans barn. - Aren var g.1.m. Johanna Hansdr., d. 1716. De bodde på Indre Sandnes i Hemnes. - Ettersom eldste sønnen Jens ikke er n. som barn m. Johanna, kan man ikke se bort ifra at Aren hadde ham før han blev g.m. Johanna. -

Med siste kona, Lisbeth Christensdr., fikk han 2 sønner: Christen og Christopher. Verge for barna er bror til siste kona Lisbeth. --

 

Hans Olsen Indre Bardal var g.1.m. Karen Hansdr., sk. 1687. - De hadde kun 1 datter, Marit, som fikk 11 barn. -- Hans Olsen fikk 6 barn m. Else Gullesdr. - Datteren Gjertrud f. 1700, blev g.m. Lars Olsen fra Mastermoen. De bosatte seg på Sandnes br. 2., som Aren hadde før. -

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 41. Det var original skiftet jeg håpet noen kunne gi en sti til. Jeg har sett skiftedetaljene i Svein Edvardsens bok, men hadde håpet å finne litt mer i originalskiftet.

 

Har og fadderene til Christen Arentsen (sønn av Arent Jensen og Elisabet Christensdatter: Anders Bang, Svend Hansen Lund,Daniel Hansen Y Bardal,Beritte Arentsdat Møkkelbostad, Maren Svendsdatter Lund.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kilde angående Jacob Adriansens og Berit Jonsdatters barn er manntallet 1701 for Helgeland(kopi fra Børje Jonsens hjemmeside, eller fra han som skrev av kirkebøkene for Hemnes og Rana). Prøvde å svare med å få sitert deg jeg svarte på, men jeg får bare "en feil oppstår" osv. Er nok ikke så dreven her inne enda ja. Jeg må vel ha "læretid2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Litt flere kommentarer. - De 3 eldste barna til Berit Jonsdr. Selfors var barn av Anders Tomasen, skifte 1687. - Altså Jon A., Tomas A., og Hans A., - som blev g.m. enke Berit Arentsdr. på Hemnes, dr. av Aren Larsen Bardal borgerleie. -.

 

M.h.t de faderen som nevnes i innlegg 42, tror jeg de må være rimelig tolket som Anders Bang Selfors, g.m. enke Berit Jonsdr. - Svend Hansen (Heitman) Sund i Hemnes, - Daniel Hansen Ytre Bardal, sønn av Skipper Hans Andersen. Daniel var bror av Lisbeth Hansdr., g. på Myklebostad. - Bereth Arentsdr., dr. av Aren Jensen Bardal, g.m. Ola Jacobsen Dalosen (over eidet fra Myklebostad) - Maren Svendsdr. (Heitman ) Sund i Hemnes. Hennes søster Sara var g. på Selfors br. II, m. Hans Bjørnesn, vel nevø av Berit Jonsdr. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett Alv, og nå skal jeg skynde meg å få det rettet i slektsprogrammet. Ser forøvrig nå at jeg har sett på mikrofilm det jeg skrev, og jeg har sikkert feiltolket sønnenes etternavn. Ellers når det gjelder Berit Jonsdatter Selfors: Var hun datter av Jon Henriksen Selfors. I mitt slektsprogram har jeg 2 Berit Jonsdatter Selfors, og den ene har Jon Henriksen Selfors til fa(bror av min forfar Elias), men henne har jeg kun navnet på(ikke som gift altså). Den andre har jeg altså som gift med Jacob Adriansen Falch.

 

Du henviser til skiftet i 1687 skrevet av Svein Edvardsen. Vil bare nevne at etterhvert som jeg selv har lest mange skifter(iTrøndelag), så ser jeg noe av det av

skrifter og kråketær han kan ha hatt å slite med for Helgeland. Han har gjort en formidabel innsats med skiftene han har skrevet av, og jeg må vel nesten si at

han er mitt store forbilde når det gjelder avskrift av skifter. Har vel vært litt insirert av hans innsats når jeg selv har begynt med det samme for noen steder i

Trøndelag. Uten hans skifter hadde ikke jeg brukt mye lengre tid på å finne ut av mine på Helgeland. Etterhvert har jeg jo også sett noen av de originale skiftene

for Helgeland, og noen av dem var neimen ikke lett å tyde nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten hans innsats hadde jeg brukt mye lengre tid på min slekt på Helgeland skulle det stå ja, og jeg har vært inspirert av han når jeg har skrevet av skifter for steder i Trøndelag(Skogn,Levanger, Ekne, Frosta, Åsen, Stjørdal,Skatval)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Artig at Anne Lise er med igjen. --

 

P.s. til dette forholdet i Bardal, hvor bl.a. Anders Bang Selfors var fadder ved dåpen til et av Elisabeth Christensdr.s barn. - Jeg kunne kanskje også ha nevnt at søster til Anders Bang, Anna Bang, var g.2.m. bror til Elisabeth som bodde på Øvre Dal. Han var da også verge til barna da Aren døde. --

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant skiftet:

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24841/136/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090223620136.jpg

 

Her nevnes arven på sønnene: 11-5-4, og døtrene: 5-5-9 1/2

 

De to sønnene av siste ekteskap hadde morbror Iver Christensen som verge.

 

Skiftet er ganske bra leselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp nå har jeg klart å slette hvem som var sønn av Berit Jonsdatter og Jacob Adriansen i slektsprogrammet. Han var født ca 1693. Hvem var det? Har fått lagt inn de 3 sønnene med Anders Thomassen Selfors. Ja det er morsomt å være tilbake igjen, og ikke bli forbauset om det dukker opp flere gamle debatter som jeg flytter opp. Det var mye jeg bare fikk lest men ikke fikk svart på tidligere, og det begynte å bli ganske frustrerende på slutten ja. Har til og med letet opp folk i telefonkatalogen, og sendt svar på sms på mobilen. Noen har også fått melding på Facebook som svar, men har en mistanke om at jeg ikke greide å lete opp de riktige(det var folk som spurte om noe her på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Han Anne Lise slettet var Anders ((Adrian) Jacobsen, f. 1693 og bosatte seg etter hvert i Elsfjord, Hemnes. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.