Gå til innhold
Arkivverket

Christian Paulsen


Jorun Andersen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å finne min tippoldefar Christian Paulsen? Min oldefar Kristian Kristiansen Smeland f.1.4.1850 i Flatdal (Seljord kommune i Telemark) ble født utenfor ekteskap. I kirkeboka står oppført som far: Ungkarl og Agronom Christian Paulsen fra Gaarden Rise i Sems Prestegjeld i Jarlsberg. Om han var fra Tønsbergområdet eller hadde fått sin utdannelse der vet jeg ikke noe om. Christians mor var Dordi Olsdatter fra Hegni i Flatdal. Christian vokste opp i Flatdal til han døde 15.10.1910 av lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til dåpen:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Seljord, Ministerialbok nr. I 12A (1850-1865), Fødte og døpte 1850, side 7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1402&idx_id=1402&uid=ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005050011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

trolig har Christian Paulsen fått sin utdanning på gården Rise, jfr. opplysninger i Sem & Slagen Bygdebok, annet bind. Jeg er håpløs på å legge lenke, men informasjonen er tilgjengelig på nettet, så det er bare å lese (søk: landbruksskole Rise i Sem). Her er "kortutgaven": Jakob Sverdrup opprettet landets første lanbruksskole på Sem i Borre (Vestfold). Nedlagt 1837, men opprettet igjen samme år på Rise i Sem. Drevet av sønnen Peder Jakob til den ble nedlagt i 1860. Så det er vel ting som tyder på at din tippoldefar fikk agronomutdannelsen der.....

Har søkt på "agronom" i 1865-tellingen, men fikk ikke napp. Det er mange som heter Christian Paulsen, så lett blir det ikke å finne ham, trur eg, men kanskje finnes det en oversikt over studentene som gikk på Rise? Han må jo ha gått der mellom 1837-50, så kanskje det er en vei å gå? Håper du finner ut av det!

 

mvh. Astrid ( som i årevis har prøvd å finne min egen tippoldefar, Martin Hansen, som forsvinner totalt etter å ha blitt far til min "uekte" oldemor Grethe i 1839. Lett skal det ikke være, dere.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

trolig har Christian Paulsen fått sin utdanning på gården Rise, jfr. opplysninger i Sem & Slagen Bygdebok, annet bind. Jeg er håpløs på å legge lenke, men informasjonen er tilgjengelig på nettet, så det er bare å lese (søk: landbruksskole Rise i Sem). Her er "kortutgaven": Jakob Sverdrup opprettet landets første lanbruksskole på Sem i Borre (Vestfold). Nedlagt 1837, men opprettet igjen samme år på Rise i Sem. Drevet av sønnen Peder Jakob til den ble nedlagt i 1860. Så det er vel ting som tyder på at din tippoldefar fikk agronomutdannelsen der.....

Har søkt på "agronom" i 1865-tellingen, men fikk ikke napp. Det er mange som heter Christian Paulsen, så lett blir det ikke å finne ham, trur eg, men kanskje finnes det en oversikt over studentene som gikk på Rise? Han må jo ha gått der mellom 1837-50, så kanskje det er en vei å gå? Håper du finner ut av det!

 

mvh. Astrid ( som i årevis har prøvd å finne min egen tippoldefar, Martin Hansen, som forsvinner totalt etter å ha blitt far til min "uekte" oldemor Grethe i 1839. Lett skal det ikke være, dere.....)

 

Hei

Takk for nyttig innspill. Jeg skal prøve meg på skolen og se hva som kommer ut av det.

 

Mvh Jorun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.