Gå til innhold
Arkivverket

Delvis et spørsmål om tyding, Eid, Sogn og Fjordane


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Her kan jeg lese tydelig Ole Bentsen Jelle og Brite Hansd Levdal. Cautionister: Peder Siversen(?) Alsager og Ole Knudsen Levdal. Aller borterst på høyre side midt på:

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

 

Transkriberinga er derimot utstyrt med spørsmålstegn. Jeg skjønner ikke helt hva dette dreier seg om?

 

http://digitalarkive...2&merk=382#ovre

 

Jeg strever litt med disse to for jeg er ikke sikker på hvem de er. I følge Aaland er Ole faktisk fra Hjelle (Eid) og henne har han gitt etternavnet Tippen. Brite Hansdatter Tippen finner jeg riktignok gift med Simon Knudsen Levdal i 1800:

 

http://digitalarkive...6&merk=156#ovre

 

men jeg ser Simon døde i 1811 (Aaland).

 

Jeg vil bare være helt sikker på at alt er riktig i dette leddet, for jeg fant dem faktisk ikke som konfirmanter, mulig jeg har oversett dem. Og hvor var egentlig Tippen igjen?

 

Og et lite tilleggspørsmål. Madame Ingebor Blichfeldt (f Coucheron) var fadder til sønnen Anders, hva slags betydning skal jeg legge i det. Var foreldrene blant ”fiffen”, tidlig på 1800-tallet, eller var det vanlig at prestefrua var fadder? Mye på en gang, men det var litt tull med disse to, finner heller ikke Brite i folketellinga 1801 sammen med daværende mann Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det fant jeg nettopp ut av, men takk skal du ha. Lurer fremdeles på det med spørsmålstegnene. Ellers må jeg bare si at hos meg er det litt problemer med digitalarkivet og nettet generelt i dag, ellers hadde jeg svart før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det fant jeg nettopp ut av, men takk skal du ha. Lurer fremdeles på det med spørsmålstegnene. Ellers må jeg bare si at hos meg er det litt problemer med digitalarkivet og nettet generelt i dag, ellers hadde jeg svart før. :)

 

Ole Bentsen 1777-1832 var fra Hjelle i Eid gift 15/12-1812 med Brithe Hansdatter 1775-1856 fra Tippen(Haugeland i Eid), far til Bent var Bent Andersen Reme i Innvik ca 1728-1789 gift 1/1-1767 I Stryn med Barbra Arntsdtr. Nesje i Opstryn ca 1736-1829. Brithes foreldre Hans Jacobsen Løken 1737-1806 gift 28/6-1774 med Synneve Andersdtr. Dalset 1731-1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha! Da begynner vi å komme et godt stykke bakover her også. Det er godt å ha Aaland sine bøker (lånt fra biblioteket igjen) og de flinke brukerene på digitalarkivet til hjelp når man er usikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.