Gå til innhold
Arkivverket

Registre over skilsmisser, finnes de og kan en få tilgang ?

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Et riktig komplisert slektsproblem omfatter minst en skilsmisse og 4 ekteskap.

Nå gjenstår det om mulig å finne når skilsmissen var og jeg lurer derfor på om skilsmisser er digitalisert og om det er mulig å se kildene på nettet. Den aktuelle skilsmissen (jeg har fødselsdato for barn både før og etter) er trolig mellom 1910 og 1923. Trolig i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjenstår det om mulig å finne når skilsmissen var og jeg lurer derfor på om skilsmisser er digitalisert og om det er mulig å se kildene på nettet. Den aktuelle skilsmissen (jeg har fødselsdato for barn både før og etter) er trolig mellom 1910 og 1923. Trolig i Oslo.

Slikt materiale er ikke digitalisert. Etter hukommelsen var gangen i skilsmissesaker omkring 1920 at de ble forberedt av Fylkesmannen og avgjort i Justisdepartementet. Fylkesmannsarkivene er i statsarkivene, mens departementsarkivene er i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kristian.

Jeg forsøker i første omgang å finne noen i slekten som vet noe, men nå vet jeg da ihvertfall at jeg må dypdykke for å få konkret info.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.