Gå til innhold
Arkivverket

Navneskifte ved utvandring til USA


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg har en Jens som utvandret til USA i 1899. Tenkte at det ville gå greit å finne han i en tidlig census, men no such luck. Hva ville det være naturlig å forandre Jens til sånn når du ble lei av misforståelser? Jeg har flere alternativer når det gjelder etternavn. Både gården der han er født og der han så vidt bodde før han dro er ført opp ved emigrasjonen. Han hadde ingen mellomnavn. Spekulasjoner? Forslag?

 

Jeg kan ellers nevne at han dro aleine over, dvs. det ser ikke ut til å ha vært naboer eller sambygdinger på hans overfart, så dem kan jeg heller ikke lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen brukte Jens og noen brukte John. Kan ikke huske å ha sett andre alternativ, men de finnes sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, James prøvde jeg uten hell, men John har jeg ikke prøvd. Men det ser nesten ut som han har skiftet etternavn også. Hvis jeg ikke finner noe snart får jeg vel lage en letetråd her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg han plutselig! I alle fall fant jeg en fra death index med samme fødselsdato, det må vel være han. Og så fant jeg en med samme navn på en passasjerliste som ikke kom opp sist jeg søkte. Mulig jeg ikke prøvde Bakkelid da, men bare søkte på Bakkelie. Personen det dreier seg om er Jens Absalonsson Ytre-Eide (Bakkelie) f. 3. feb. 1872. Men hvorfor finner jeg han ikke i noen census? Hadde vært greit å vite om han hadde avkom. Jeg er fullstendig nybegynner med ancestry.com, så det kan være at jeg ikke søker optimalt.

 

Han og foreldrene er alle født i Stryn, farens navn Ytre-Eide, og morens Bakkelid. Foreldrene flyttet fra Ytre-Eide til Bakkelid. Kan noen finne han i census?

post-1339-0-12535300-1335887596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat her:

 

Name: James Bakkeled Gender: Male Birth Year: abt 1872 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: St Paul, Ramsey, Minnesota

View Map Marital Status: Single Immigration Year: 1899 Relation to Head of House: Roomer Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

 

1920:

 

Name: Jens Bakkadid

[James Bukkerlist]

[James Booklbonloil] Age: 47 Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Home in 1920: Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota Race: White Gender: Male Immigration Year: 1899 Relation to Head of House: Lodger Marital Status: Single Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG for noen navneforslag! 1930 er i alle fall han, og sikkert den andre også. Han var notert som møllearbeider i forb. med overfarten, og det stemmer jo bra med steam engineer. Da tenker jeg vi noterer han som (offisielt) barnløs. Takk takk. :) Da har jeg markert han med brunt i slektsprogrammet mitt = barnløs. Slemt, men oversiktelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1900 var han jernbanearbeider:

 

Name: Jens Bokkolin

[Jens Bokpolin]

Age: 28 Birth Date: Feb 1872 Birthplace: Norway Home in 1900: Spalding, Menominee, Michigan

[Menominee] Race: White Gender: Male Immigration Year: 1899 Relation to Head of House: Boarder Marital Status: Single Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAKKELID, JENS

Date of Birth: 03 Feb 1872

Place of Birth: OUT OF STATE

Mother Maiden Name: (UNKNOWN)

certid# 1959-MN-030615

 

Date of Death: 22 Oct 1959

County of Death: RAMSEY

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=jens%20bakkelid%20in%20%20minnesota&source=web&cd=2&ved=0CC0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fpeople.mnhs.org%2Fdci%2FResults.cfm%3FCERTID%3D1959-MN-030615&ei=aCOgT-bMJdT54QSn8Li5Aw&usg=AFQjCNG9bHmVBCLtqZEQWAkTzxXQD_0C5A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, ja jeg hadde dødstidpunkt og sted. Så håper jeg bare det er riktig at han var single hele tiden og ikke innlot seg på noen damer, med resultat da vel og merke. ;) Det jeg konsentrer meg om nå er de som fikk familier, altså ikke Jens. Da har jeg vel det som er å finne om han antar jeg. Takk skal dere ha. :)

 

Alle ser vedlegget mitt i #5 håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.