Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Christian Gulbrandsen, Hedmark og Namsos?


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Jeg fant denne også om den Christian som fikk barn med maria Eriksd: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWMW-DSK men som du sier uansett en annen Christian enn vår, så jeg får droppe det sporet;)

 

Tydligvis en eventyrlysten fyr ja. Etter å ha gjort halve Hedmark gravid og avlyst et bryllup, er det kanskje ikke så rart at han rømte til Trøndelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) du skal se det finnes enda flere barn av Christian langs ruta han tok på sin vandring nordover ! Men det blir nok litt mye leting å gå gjennom alle prestgjeld fra Nes til Namsos :wacko:

Men det hadde vært gøy å finne ut hva som skjedde med Gulbrand f 1840, skomager som sin far,det siste jeg finner er som sagt at han bor under Nordhagen i Trysil, kanskje reiste han lenger nordover han også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg på å oppsummere det som jeg med god hjelp i denne tråden har funnet ut om min tippoldemor Christine Marie Gulbrandsen (f.1852, Namsos) sine aner (hvis noen finne feil her, så er jo det greit å få avklart):

 

 

2 Christian Gulbrandsen (f.29.nov.1812, Nes, Hedmark).

3. Margrethe Eliasdatter (f.6.august 1821, Spillum, Namsos).

 

Hendelser:

  • Christian ble konfirmert i Nes i Hedmark i 1827.
  • Den 16.mars 1840 fikk han barn utenfor ekteskap med Karen Torgersdatter i Nes.
  • I juni i 1840 er det ført inn vielse mellom Christian og Karen i kirkeboken i Nes. I motsetning til alle de andre vielsene står det ikke påført dato. Det kan bety at bryllupet ble avlyst.
  • Den 11.oktober i 1846 fikk han sønnen Seming utenfor ekteskap med piken Dorthe Semingsdatter Haarsetstuen i Ytre Rendalen.
  • Det er registrert flyttemelding for Christian fra Nes til Rendalen i mai 1847. Broren Henrik flyttet til Rendalen i 1846, og i 1850 flyttet han videre til Rennebu.
  • Den 13.juni 1852 giftet Christian seg med Margrethe Eliasdsatter i Namsos.
  • Ved folketellingen i 1865 bodde Christian og Margrethe i Namsos med barna Christine (12 år), Ragna (9 år) og Martin (2 år). Christian står da med «fløtman» som yrke.
  • Ved folketellingen i 1875 står det at Kristian er fisker. Kristian og Margrethe bodde da med sønnen Martin i Namsos.

 

Barn:

  • Gulbrand (f.16.mars 1840, Nes). Han ble konfirmert i 1855 og flyttet til Trysil i 1864. I 1865 finner vi finner ham som skomaker under gården Nordhagen i Trysil.
  • Seming (f.11.oktober 1846-1861, Ytre Rendalen). Han døde bare 15 år gammel. I kirkeboken står det: «druknet ved ulykkelig hendelse i Undsetaaen».
  • Christine Marie (f.21.nov.1852, Namsos).
  • Ragna Elise (f.29.jun.1856, Namsos).
  • Martin Gunerius (f.23.jan.1863, Namsos).

 

 

 

4. Gulbrand Christoffersen Hove (f.1773- d.16.desember 1853).

5. Marthe Hendrichsdatter (f.25.mars 1787, Fossestuen i Balke, Hedmark)

 

Hendelser:

  • Ved folketellingen i 1801 er Gulbrand tjenestegutt på Vestre Sølvsberg i Nes, Hedmark.
  • Gulbrand og Marthe giftet seg den 16.oktober 1811 på Nes i Hedmark.
  • Marthe Hendrichsdatter døde i Gjøvik den 9.mars 1863, 78 år gammel.

 

Barn:

  • Christoffer (f.1811, d.15 timer gml.).
  • Christian (f.29.nov.1812).
  • Maria (f.24.aug.1816).
  • Hendrich (f.15.sept.1819). Han flyttet til Rendalen i 1846, og i 1850 flyttet han videre til Rennebu. Han giftet seg i Nesseby i 1857, og i 1875 er han i Vadsø i Finnmark.
  • Helene (f.30.jun.1824-d.6 uker gml.).
  • Helene (f.06.feb.1827, d.15 dager gml.)
  • Helene (f.15.jun.1828). Helene ble gift med Peder Thorsen og flyttet til Gjøvik i Vardal.

 

 

6. Elias Størkersen (Storchersen)

7. Rachel Jonasdatter

8. Christoffer Carlsen Hove (f.1743-1825).

9. Marie Andersdatter Kamperud (1751-1800, fra Helgøya).

10. Henrich Thorsen (ca.1754-1814).

11. Elena Andersdatter.

16. Carl Christophersen Hove (1710-1759).

17. Bente Olsdatter Baldishoel (1707-ca.1763).

32. Christoffer Carlsen Hove (f.1676).

33. Marit Hansdatter.

34. Ole Knudsen Baldishoel (f.ca.1663).

35. Marthe Hansdatter.

64. Carl Olsen Hove (ca.1634).

68. Knud Eriksen Baldishoel (f.1625).

128. Ole Jørgensen Hove (f.1606).

129. Gjertrud Bjørnsdatter.

136. Erik Olsen Baldishoel.

137. Ingeborg Halvorsdatter.

 

(Både Hove, Baldishoel og Nes er slik jeg har forstått det stedsnavn i Ringsaker ved nordenden av Mjøsa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Marthe Hendrichsdatter (f.25.mars 1787, Fossestuen i Balke, Hedmark)

 

Fosstuen på Toten (Østre Toten) - Oppland! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei!

Beklager at jeg griper inn og avsporer en interessant diskusjon. Grunnen er at jeg tilfeldigvis kom inn på denne diskusjonen gjennom et googlesøk på min tippoldefar Christian Gulbrandsen og hans datter og min oldemor Ragna Elise (f1957 (56?) Vi har altså felles tippoldefar. Ragna Elise giftet seg senere i Skudesneshavn med Styrmand Karl Johan Johannesen ( http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3653), der de bodde på Vikholmen fyr frem til Karl Johan omkom i et forlis ved Halifax. Ragna Elise flytta deretter til Stord der hun blant annet drev et hotell ("Risans hotell"). Hennes datter, Marie gift med kjøpmann Knut Knutsen, var min bestemor, som jeg forøvrig aldri har møtt siden hun døde tidlig. To av deres døtre, Signe og Bertha (min mor) lever fremdeles. Signe bor i Asker og Bertha på Stord.

Takk for all informasjon som ligger i denne tråden. Det var veldig interessant for min familie.

 

mvh Knut Steinar Engelsen (kse@hsh.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei! Her ser jeg at det har kommet et innlegg fra en slektning, og det syns jeg var spennende! Da fikk jeg samtidig vite litt mer om Ragna Elise og fikk lyst til å prøve å lage en oversikt over etterkommere etter Christian Gulbrandsen.

 

Jeg har prøvd å finne ut mer om broren Martin Gunerius, f. 23.jan 1863 i Namsos, men finner lite informasjon fra kirkebok fra Namsos rundt den aktuelle tidsperioden (lurer på om det ikke fins kirkebok derfra fra århundreskiftet). Jeg finner litt info om en som kanskje er identisk i folketellingene:

Folketellingen 1900, Namsos: http://digitalarkive...=1967&merk=1967

Folketellingen 1910, Namsos: http://digitalarkive...f01036854002818

 

Gulbrand, f.1840, Nes, finner jeg ingenting om. Det kan jo godt hende at han også har etterkommere.

 

Christine Marie har jeg oversikt over etterkommerne til.

 

Jeg er takknemlig for all mulig utfyllende informasjon!

 

Hvis du, Knut Steinar, skulle ha noen bilder av noen av etterkommerne til Christian Gulbrandsen (spesielt barn og barnebarn), så hadde det vært spennende å få dem! Jeg har bilder av Christine Maries datter Mina på det nevnte nettsiden min. Kunne vært moro å se om det fins noen likhet med f.eks søskenbarn.

 

Hilsen Bjørnar Duun

bj-duun(a)hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.