Gå til innhold
Arkivverket
Helge Hålåsæter

Betydning av preposisjon

Recommended Posts

Helge Hålåsæter

Det skrives og sies at en person var fra et sted. Menes det i alminnelighet fødested eller eventuelt annet ? Jeg legger personlig fødested i uttrykket, MEN jeg spør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Jeg regner fødestedet og da der de bodde da personen var født og ikke hvilket sykehus de er født eller eventuell taxi. Dette er det selvfølgelig delte meninger om. Noen velger sykehus som fødested. Hvor kommer spørsmålet om preposisjon inn her?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Om det står at personen var fra NN vil jeg ikke tyde det som fødested. Untatt født i Norge/Sverige osv.

For min del må ordet fødested brukes.

I nyere tid kan jo et barn være født i en kommune, mens foreldrene bodde i en annen på det tidspunktet. Da skriver jeg inn opplysningene om fødested, foreldrenes bosted og dåpssted. Da unngår jeg all tvil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Hvor kommer spørsmålet om preposisjon inn her?

Det er vel spørsmål om hva vi legger i begrepet "å komme fra"? Sies det om en person at vedkommende "er fra" Oslo f.eks., så kan det selvfølgelig tolkes dithen at han/hun er født i Oslo, men det kan like godt bety at Oslo er et sted vedkommende har bodd lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk til deg! Misforsto kanskje spørmålet litt!

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Mens vi snakker om preposisjoner: Jeg må le litt av formuleringen som mange bruker, nemlig "å være fadder et barn"..... :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Hva legges i en muntlig uttalelse fra ? Noen mener det og noen noe annet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Å vere fadder PÅ kan kanskje høyrast rart ut, men er likevel innarbeidd i fleire generasjonar bakover. Er det nokon som har ei logisk forklaring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

PÅ kirkegulvet e.l. ? Det er jo der det døpes. Ellers har det feks vært diskutert på eller i Hamar, men der er vel utredningene greie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

De som sier "fadder " et dåpsbarn, sier de også "mor " barnet? Jeg tenker jeg fortsetter med å si "fadder til barnet", evt. "fadder ved dåpen".....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aud Sandbu

De som sier "fadder " et dåpsbarn, sier de også "mor " barnet? Jeg tenker jeg fortsetter med å si "fadder til barnet", evt. "fadder ved dåpen".....

Dette med fadderet barn er dialekt, og jeg synes det er flott at folk uttrykker seg slik det er naturlig for dem. Og ved nærmere ettertanke synes jeg ikke preposisjonen er så feil hvis man tenker at fadderene er vitner på at barnet blir døpt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Ja Aud, du har som vanlig så rett så rett. På: rent geografisk heter det på Fron, men som kommuner sier og skriver vi i Nord-Fron og i Sør-Fron.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive