Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ingeborg Oline Ingebrigtsdtr. f. 1879 Bjørndal, Askøy. Skjebne etter 1910?

Recommended Posts

Ingeborg Oline ble født i Bjørndalen 13.07.1879 som datter av Ingebrigt Knutsen 1838 - 1910 og Oline Karine Johnsdtr. 1844 - 1912. I 1900 finner jeg henne som fattig på gården Skiftesvik i Askøy Pr. gjeld hvor hun hjelper litt til i huset.

Og jeg er rimelig sikker på at det er samme jenta jeg finner der også i 1910, nå med delvis fattigstøtte fra det offentlige. Her er rett nok fødselsdatoet i uttakt med den rette datoen med ca 1 år. Men jeg er som sagt rimelig siker på at det er rett jente.

Men hvor har hun gjort av seg etter 1910.? Jeg finner henne ikke i databasen over døde i Askøy, Laksevåg eller Bergen. Jeg finner henne heller ikke gift og ikke blant emigrantene. Flere i familien dro over dammen. Så her trenger jeg hjelp fra noen med skarpere øyne og større oppfinnsomhet enn meg selv.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036692001903

Jeg løfter denne opp igjen før den forsvinner over på side 2. Hvor gjemmer Ingeborg Oline seg i kildene etter 1910. I 1912 er begge foreldrene døde og det sto heller smått til med Ingeborg. Allerede i 1900 beskrives hun som fattig og i 1910 får hun delvis fattig støtte. Jeg har trålet de databasene for Askøy som er tilgjengelige, uten at jeg klarer å oppdage henne. Hun er den siste i denne familiegrenen som jeg ikke har klart å finne ut av.

Flere andre familiemedlemmer emigrerte til Amerika da de tilhørte mormonersamfunnet. Men jeg klarer ikke å finne henne blant emigrantene heller.

Så da gjør jeg et siste forsøk på å få klarhet i skjebnen til Ingeborg Oline Ingebrigtsdtr. Sist kjente oppholdsted var Skiftevik på Askøy i 1910.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.