Gå til innhold
Arkivverket
Grete Bratne

Avstraffelser i tidligere tider ?

Recommended Posts

Grete Bratne

For flere/mange år siden var jeg tilfeldigvis innom et nettsted, der man kunne lese om diverse domsavsigelser. Mulig det var i Gudbrandsdalen.

Jeg husker ikke lenger om det var rene avskrifter eller gjenfortellinger, men blant annet kunne man lese om hender og fingre som var avkappet for tyveri. Og husker spesielt to som var dømt for blodskam, der hun ble hardt straffet, imens for ham holdt det å proklamere og angre sine synder på kirketrappen...

Noen som vet hvilket nettsted jeg snakker om ? Jeg klarer nemlig ikke å finne det igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Bratne

Tusen takk for svar, men det var nok ikke helt rett. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Nedrud

Det er jo godt mulig at nettstedet er forsvunnet. Saken er jo at nettsteder med informasjon, det være seg slektstavler, artikler som de du nevner eller for den sakens skyld rene kilder publisert av privatpersoner forsvinner når eieren enten mister interessen, dør eller av helt andre årsaker ikke lenger gidder å holde på med hobbyen sin lenger. Et tips i så måte er å kopiere innhold om man skulle finne noe som er av interesse for en selv. Ved å bare ta vare på lenken, kan den om kort eller litt lengre tid, være død og bortkastet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive