Gå til innhold
Arkivverket

Krigsforliste norske skibe, 1. halvaar 1917. Oppslag?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

På nb.no finner jeg nedenforstående bruddstykker fra en dramatisk hendelse i livet til min oldefars fetter Thorgny Rasch Ege. Hans to koner er på plass, likeens hans to barn mht fødsel og dødsdata mm. Men enda mangler jeg dødsdata og -sted for denne Thorgny. Skulle visst hvilket skip han seilte med. Kan oppslag i boken nevnt i tittelen, hjelpe videre på vei, tro?

 

- 1ste halvaar 1917 ...Btorartet. Uttalte Biss torsvriF i oV6l6UBBtemmeiBe med kapteinen....Sjøforklaringer over krigsforliste norske skibe i 1917. Bom 2det vidne trem3tod: 2deu maskinist Thorgny Rask Ege, født i Drøbak 3dje november 1884, og hjemme hørende i Bærum. Vidnet var vakthavende i maskinen og var imiaskinrummet ..... (midtskibs) da eksplosionen fandt sted. Maskinskottet mellem forrum og maskinrummet holdt, saavidt vidnet kunde se, men der kom straks vand ind paa fyrdørken og vidnet hørte våndet kom susende ind. Det blev øieblikkelig aldeles mørkt av kul og vandmasserne som faldt ned gjennem skylightene. Det var ikke mulig at...ventil skjønt saavel vidnet som en fyrbøter forsøkte herpaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, etter litt omstendelig søk fant jeg at skipet het Maggie, så her fant jeg det jeg søkte selv

http://da2.uib.no/cg...d=670&storleik=

 

 

Kilde: Diderik Brochmann: Med Norsk Skib I Verdenskrigen.

Skipsforlis 1917, Starke.

Tilrettelagt av Per Sundfær.

Sist oppdatert 06/11-2011 (PS)

 

MAGGIE: A/S Nordsjøen (Rich. Petersen), Kristiania. 1.118 brt. Bygget 1915 av Akers Mekaniske Verksted, Kristiania.

 

1917

D/s Maggie av Oslo var assurert for en million og skulde til Dakar med 1300 ton kul fra Birkenhead, men blev samme morgen torpedert i Atlanten og sank. Mandskapet som lå i vandet blev optat av sine kamerater i den eneste flytende båt. Ubåten dukket nu op og blev bedt om hjelp. Hånlatter var det eneste svar. Men heldigvis hadde en britisk tramp set de skibbrudne, Admiralitetet blev varslet og sendte ut en jager som berget de forkomne nordmænd efter 17 timers lidelser i den overfyldte båt.

 

 

Så er spørsmålet: Har noen tips om hvordan jeg kan søke videre på Rasch Ege fremover i tid, med utgangspunkt i at han var på D/S "Maggie" (M.K.V.S.) av Kristiania, ødelagt 22. juni 1917 på reise mell Birkenhead til Dakar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.