Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen disse menneskene? Antagelig fra Brevig, Nesodden.

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Selvfølgelig, jeg mente Hans Petter.

Synes ikke du behøver å være flau, variasjonsmulighetene på navnekombinasjoner er mange og det er ikke alltid like logisk hva man får tilslag på. Jeg søkte først på Petrine med og uten mellomnavn, og bommet der fordi hun er ført som Peterine i tellingen. Bommet også på en del forsøk på Hans P, og fikk til sist uttelling på Hans Petter og fødselsår 1858 i "avansert personsøk". Synes den er lettere å søke på fordi man der kan søke på fødselsår uten dato (mm/dd).

Jeg skal skrive noe i tråden om Ole M. - men er opptatt resten av kvelden så tar det om en dag eller to.

Når det gjelder hans første kone Maria Hansdatter så kom hun fra Fløyspjeld. Du kan følge noen generasjoner bakover ganske greit ved hjelp av Bygdebok for Frogn, om du ikke har lastet den ned allerede så finnes den her: http://www.frogn-historielag.org/id/1229111005/

Første side er blank og register for gårdene finnes helt bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen ;)

Og for link til bygdeboka. Jeg synes det er vanskelig å finne digitaliserte bygdebøker - der jeg har forsøkt ender jeg opp på kjøp.

Da har jeg masse å sjekke ut. Og ikke stress med Ole M. Det har ingen bråhast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Gro!

Jeg mener at bildet ditt er av Karl Johan Andreassen Breviks eldste søster,

Anne Gunelie, hennes mann Olai Anton Svensen Køya, samt deres sønn Sven.

Olai Anton Svensen Køya og Anne Gunelie har mange etterkommere. Jeg legger ved et mye tidligere bilde av denne familien med alle barna deres.

Fra venstre bak,

1. Agnes Valborg f. 12 05 1880

2. Eugen f.1890

3. Ole Georg f.1875

4. Svend August f.10 02 1877

5. Henriette (Hetty) f.02 06 1887 - d. 29 04 1967

6. Gunhild Sofie f. 1894

7. Ragnhild Aagot f. 1884

Et av oldebarna (desverre død nå) til Olai og Gunelie, hadde en fenomenal hukommelse og fortellerglede. For 10 år siden var jeg så heldig å møte henne, og en brøkdel av minnet hennes ble tatt opp på "bånd" og senere transkribert. Er dette familien din, deler jeg det gjerne med deg. Likeledes de etterkommerne jeg har, om det er av interesse.

Ole Mikkelsen Fuglesang var døpt 30 03 1760 i Oppegård kirke på Svartskog. Hans far var antageligvis Hans Mikkelsen Dal i Oppegård.

Mvh Eva

post-1243-0-40901500-1337461411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva!

Dette var virkelig moro!

Jeg ser nå at det er likhet mellom mitt bilde og det du har lagt inn. Det er ingen tvil om at det er de samme menneskene :)

Jeg tar gjerne i mot det du måtte ha av opplysninger om familien. Anne Gunelles yngste bror, Johan, var min oldefar, men jeg vet så lite om hans familie.

Jeg har også startet en ny tråd med spørsmål om Ole Mikkelsens opphav, for det har vært uklart. I bygdeboka står det at han antaglig kom fra Mellom-Dal. Nå sier du at hans far kom fra Dal i Oppegård, og det er vel der at "Dal" kommer inn.

Sender deg en PM!

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider