Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Klöfver f.1846

Pia
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett litt etter dem i Sverige nå på morgenen, og jeg må si at jeg forstår om du sliter. Det var ikke bare å bare å finne sammenhengen, et punkt som forvirret meg i begynnelsen. Jeg har ikke noe sammenhengende for en lenger periode, men noe har jeg funnet:

Født 27/12 døpt 29/12 i Hogdal Johanna Beata. Foreldre: borgermestare på Dyne Olaus Johannesson Klöfver og hustru Maria Börjesdotter.

Familien gjenfinner jeg i husforhør 1841-1846 på side 49 Dynestrand u/Dyne:

Branm. Olaus Johannessen Klöfver f 31/1-1817

hustru Maria Börjesdotter f 23/9-21

Barn:

Carl Johan f 23/1-46

Johanna Beata 27/12-43

Familien flytter til Strømstad 25/9-46, der har jeg ikke funnet dem.

Så til neste dåp, i Lommeland: f 8/6 døpt 12/6-1846 Beata

Foreldre: egare Bryngel Olsson i Unneberg og hustru Anna Jonsdotter.

Denne familien finner jeg i husforhør 1846-1856 på Unneberg s 233:

egare Bryngel Olsson 3/4-1803 (han dør den 6/6-68 og gravelgges den 13 i Lommeland)

hustru Anna Dorthea Jonsdotter 3/6-1806

Barn:

Elin 22/6-28

Olaus 8/7-30

Martha Helena 16/3-32

Jon 31/1-34, reiste til Norge i 54 men kom tilbake året etter.

Anna Dorthea 22/4-36

Johanna Maria 4/7-39

Beata 8/6-43

Mathilda 18/12-45

Severin 12/7-48

Albertina 18/7-50

For Beata og Carl Johan tas det ut lysning den 21/8-68 og de gifter seg 17/10-68.

De bosetter seg en kort tid på Unneberg som Beata kommer fra. Men, allerede i 68 så flytter de til side 53 j i husforhøret til Hälle Torplag. Mens de bor der får de to barn: Bryngel 26/12-68 og Olof Martin 18/3-71. Familien flytter så til Norge den 24/11-72.

Hilsen Anne Lene

Ja jeg har virkelig slitt med å finne opplysninger selv her men er for fersk til å finne ut av det :huh:

Tusen takk for all hjelp, dette var kjempeflott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å kunne hjelpe når man kan :)

Det kan være en utfordring å holde styr på folks bosted - særlig de som flytter hele tiden. Da er folketellingene viktige redskaper. De gir gjerne opplysninger om enten fødselsår eller alder og fødested.

Jeg ser at du har fått etpar i Amerika å lete etter også ;)

Anne Gro : Har du de andre 4 av det første kullet?Jeg hadde bare Valborg fra før og å lete i Amerika

tørr jeg nok ikke satse på ennå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar denne teksten vedr. Klöfver med fra DIS-forum i Sverige som vedrører dette temaet (Olaus f.31/1 1817 og gift med Anna Maria Börjesdotter er nok far til ”vår” Carl Johan) :

Inlägg 5: Varifrån kom Johannes Klöfver f. 1/1 1782? Till senaste inlägget.

Jag söker uppgifter om var Johannes Klöfver kom ifrån och vem hans far var och var han kom ifrån. Följande uppgifter finns: Johannes far eller farfar var soldat i Karl XII arme som kanoniär. Enligt obekräftade uppgifter kan han far eller farfar komma från Klåverön (Lycke socken ) söder om Marstrand. Johannes Klöfver f. 1/1 1782 d. 5/3 1841 bodde i Strömstad 1813-16 i 3:e roten nr 20, 1818-31 i 5:e roten nr 65, 1831-40 i 4:e roten nr 52. Gift med Maria Olsdotter Kiedbal f. 22/7 1790 d. 27/4 1827. Marias fader Olof Jönsson Kidbal och moder Karin Larsdotter f 22/7 1790. Barn: Carl Magnus f 2/10 1815 d. i mässlingen 19/3 1820, Olaus f 31/1 1817 gift med Anna Maria Börjesdotter f 23/9 1821, Margareta f 9/4 1821 ( hon bor 1840-48 i hus nr 54), Carl Magnus f 4/1 1827 d. 13/3 1828. Jag är tacksam för alla upplysningar och tips för att leta vidare för att finna mina finna mina anfäder.

Medlem 11161, Stefan Klöfver, Kämpeg 4, 442 35 Kungälv, sklofver@algonet.se

Inlagt 15 December 1998 kl 20:46:40

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar denne teksten vedr. Klöfver med fra DIS-forum i Sverige som vedrører dette temaet (Olaus f.31/1 1817 og gift med Anna Maria Börjesdotter er nok far til ”vår” Carl Johan) :

Inlägg 5: Varifrån kom Johannes Klöfver f. 1/1 1782? Till senaste inlägget.

Jag söker uppgifter om var Johannes Klöfver kom ifrån och vem hans far var och var han kom ifrån. Följande uppgifter finns: Johannes far eller farfar var soldat i Karl XII arme som kanoniär. Enligt obekräftade uppgifter kan han far eller farfar komma från Klåverön (Lycke socken ) söder om Marstrand. Johannes Klöfver f. 1/1 1782 d. 5/3 1841 bodde i Strömstad 1813-16 i 3:e roten nr 20, 1818-31 i 5:e roten nr 65, 1831-40 i 4:e roten nr 52. Gift med Maria Olsdotter Kiedbal f. 22/7 1790 d. 27/4 1827. Marias fader Olof Jönsson Kidbal och moder Karin Larsdotter f 22/7 1790. Barn: Carl Magnus f 2/10 1815 d. i mässlingen 19/3 1820, Olaus f 31/1 1817 gift med Anna Maria Börjesdotter f 23/9 1821, Margareta f 9/4 1821 ( hon bor 1840-48 i hus nr 54), Carl Magnus f 4/1 1827 d. 13/3 1828. Jag är tacksam för alla upplysningar och tips för att leta vidare för att finna mina finna mina anfäder.

Medlem 11161, Stefan Klöfver, Kämpeg 4, 442 35 Kungälv, sklofver@algonet.se

Inlagt 15 December 1998 kl 20:46:40

IM

Du fortjener en stor klem dette var dagens høydepunkt :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen flere. Må for min egen del sette opp disse. Går så fort i surr hvis jeg må lete fram og tilbake i tråden ;)

Hvis du også har disse, mangler du 1 barn av 1. kull. (Måtte rette denne setningen..)

Bryngel 1868, f. i Sverige antagelig

Olof Martin 1871, " "

Johan August 1880, iflg FS født i Berg, Østfold

Gerda Marie 1883, i flg 1900-tellingen født i Berg i Smaalenene,(Østfold) men av nasjonalitet svensk (?).

Valborg f. 27.12.1885, i Idd og konfirmert i Sverige.(iflg hennes vielse) Hennes konfirmasjon burde vel være rundt 1900, men da må hun ha vært i Sverige alene for faren og resten av familien bor i Norge. Da faren dør i 1902 står det at 1 barn er i Sverige. Jeg tipper at det var Valborg. Men i 1906 var hun tilbake da hun giftet seg med Emil.

Anne Lene sier: "Familien flytter så til Norge den 24/11-72."

Så fant Iver dem begge blant innflyttede svensker til Østfold 1.5.1975. De flyttet til Idd:

http://digitalarkive...merk=12935#ovre

Spørsmålet er da om de har vært tilbake i Sverige mellom 72 og 75. Da kan det ha blitt født et barn der. Det er hopp på 9 år mellom Olof Martin og Johan August. Her er det plass til noen barn.

Det kan se ut som om det bør letes etter barn i Sverige, Berg i Østfold, Halden og Idd. I Store Norske står det at Skåningsfoss ligger i Tista i Halden kommune. I Karl og Beatas innflytting 1875 står bosted som "Fossen", antagelig Skåningsfoss.

Jeg har skummet veldig kjapt litt her og der etter Johan August i 1880, men rekker ikke mer nå.

Her er Østfold som bør sjekkes ut hvis du vil vite mer:

http://www.arkivverk...extsearch=&js=j

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen flere. Må for min egen del sette opp disse. Går så fort i surr hvis jeg må lete fram og tilbake i tråden ;)

Hvis du også har disse, mangler du 5 barn av 1. kull.

Bryngel 1868, f. i Sverige antagelig

Olof Martin 1871, " "

Johan August 1880, iflg FS født i Berg, Østfold

Gerda Marie 1883, i flg 1900-tellingen født i Berg i Smaalenene,(Østfold) men av nasjonalitet svensk (?).

Valborg 1885, funnet, født i Idd

Anne Lene sier: "Familien flytter så til Norge den 24/11-72."

Så fant Iver dem begge blant innflyttede svensker til Østfold 1.5.1975. De flyttet til Idd:

http://digitalarkive...merk=12935#ovre

Spørsmålet er da om de har vært tilbake i Sverige mellom 72 og 75. Da kan det ha blitt født et barn der. Det er hopp på 9 år mellom Olof Martin og Johan August. Her er det plass til noen barn.

Det kan se ut som om det bør letes etter barn i Sverige, Berg i Østfold, Halden og Idd. I Store Norske står det at Skåningsfoss ligger i Tista i Halden kommune. I Karl og Beatas innflytting 1875 står bosted som "Fossen", antagelig Skåningsfoss.

Jeg har skummet veldig kjapt litt her og der etter Johan August i 1880, men rekker ikke mer nå.

Her er Østfold som bør sjekkes ut hvis du vil vite mer:

http://www.arkivverk...extsearch=&js=j

Takk igjen, Jeg prøver å finne dato for dødsfall på Beata, kone nr 2 fikk jo ingen barn,og de resterende er jo da med kone nr 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer jo ting frem hele tiden, så fint. Jeg kan sette meg og se om jeg kan finne mer i Sverige. Men det blir nok litt senere i dag. Kommer tilbake med info jeg evt finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fant Beata! Godt jobba :)

Jeg tror det går litt i ball med hennes barn. For det første tuller jeg - big time! I oversikten legger jeg plutselig alle Karls 10 barn over på henne.. Det får da være måte på.

Men - jeg tror Idd og Marker sorenskriveri motsier seg selv. I dødsfallsprotokollen for Karl sier de at han hadde 6 barn med Beata. I Beatas dødsfallsprotokoll sier de at hun etterlater seg 7 barn. Med mindre hun fikk et barn før hun giftet seg med Karl, må én av innføringene være feil. Hvilken? Jeg har søkt etter hennes barn i 1910 tellingen, men de heter ikke noe med Klover/Kløver og de gir seg ikke selv.

Vi vet ikke om de "vokste opp" Iver, men i 1902 ved farens død var de fra 16-31 år og protokollen gir ingen andre signaler enn at de er i live. To var i Amerika, og de kan jo ha reist for godt. Det er ett barn vi mangler navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fant Beata! Godt jobba :)

Jeg tror det går litt i ball med hennes barn. For det første tuller jeg - big time! I oversikten legger jeg plutselig alle Karls 10 barn over på henne.. Det får da være måte på.

Men - jeg tror Idd og Marker sorenskriveri motsier seg selv. I dødsfallsprotokollen for Karl sier de at han hadde 6 barn med Beata. I Beatas dødsfallsprotokoll sier de at hun etterlater seg 7 barn. Med mindre hun fikk et barn før hun giftet seg med Karl, må én av innføringene være feil. Hvilken? Jeg har søkt etter hennes barn i 1910 tellingen, men de heter ikke noe med Klover/Kløver og de gir seg ikke selv.

Vi vet ikke om de "vokste opp" Iver, men i 1902 ved farens død var de fra 16-31 år og protokollen gir ingen andre signaler enn at de er i live. To var i Amerika, og de kan jo ha reist for godt. Det er ett barn vi mangler navnet på.

---Litt surr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beata`s Barn :

1.Bryngel

2.Olof

3.Johan

4.Gerda Marie

Aqvelinas barn:

1.Agda

2.Thure Stefan

3.Arnt Olaves

4.Karl Georg

Da har jeg to som mangler ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at Valborg, f. 1885 var Beatas datter? I så fall er det vel sjanse for at hun er den yngste. Hvis det er riktig, mangler du én. Som vi ikke vet navnet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dukket en opp. Berg i Berg. Kanskje det er der resten befinner seg...

Foreldre Karl Johan Kløver og hustru Beata Brynildsen

Johan August, f. 4.12.1880, døpt 20.3.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-19

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 6 (1878-1887), Fødte og døpte 1881, side 14.

Og en til:

Gerda Marie, 26.9.1883, døpt 30.12

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5447&idx_id=5447&uid=ny&idx_side=-31

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 6 (1878-1887), Fødte og døpte 1883, side 26.

Bosted er Hestehagen under W???stad.

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 11 Olaf Martin Carlsen, f. 18.3.1871 i Sverige, konfirmert 9.10.1887, bosatt Krapset. Foreldre er Carl Johan Olaussen og Beate Brynildsdatter.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5466&idx_id=5466&uid=ny&idx_side=-242

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6A (1878-1903), Konfirmerte 1887, side 237.

Her får du fødselsdato og hvis ikke noen kan sjekke svenske kilder kan du kanskje greie deg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Sistemann: :D

Nr 8 Aksel Herman Karlsen, f. 19.10.1876, døpt 28.1.1877 i Berg i Smålenene. Bosatt Krapset. Konfirmert 2.10.1892. Foreldre er Karl Johan Olaussen Kløver, sagbrugsarbeider og hustru Beata Bryngelsdatter.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5466&idx_id=5466&uid=ny&idx_side=-251

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6A (1878-1903), Konfirmerte 1892, side 246.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Sistemann: :D

Nr 8 Aksel Herman Karlsen, f. 19.10.1876, døpt 28.1.1877 i Berg i Smålenene. Bosatt Krapset. Konfirmert 2.10.1892. Foreldre er Karl Johan Olaussen Kløver, sagbrugsarbeider og hustru Beata Bryngelsdatter.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-251

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6A (1878-1903), Konfirmerte 1892, side 246.

:D Stor klem til deg også da, og takk for iherdig jobbing,jeg er helt svett av all letingen :D

Jeg trodde at Valborg, f. 1885 var Beatas datter? I så fall er det vel sjanse for at hun er den yngste. Hvis det er riktig, mangler du én. Som vi ikke vet navnet på..

Du har helt rett ang Valborg hun er Beatas :) jeg bare glemte henne :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer jo ting frem hele tiden, så fint. Jeg kan sette meg og se om jeg kan finne mer i Sverige. Men det blir nok litt senere i dag. Kommer tilbake med info jeg evt finner.

Jeg er takknemlig for alle opplysninger ang. min slekt og har du tid og lyst er det bare å grave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne bare si ifra, at jeg må sjekke opp mer i Sverige senere enn jeg tenkte. Jeg kommer ikke inn på Ad-online. Bare feilmelding når jeg prøver, så det er nok noe. Kommer tilbake når jeg kommer inn på ad-online igjen.

Kanskje det hadde vært fint med en oppsummering/sammendrag om hva som er funnet og hva som ønskes av info, i og med at det har blitt så mye innlegg her ?

Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Dorthea Jonsdotter født 3/6-1806 død 20.Juli 1872 Hennes familie bakover

Karin Larsdotter gift med Olof Jönsson Kidbal når er de født/død? Deres familie bakover(En datter Maria Olsdotter Ki(e)dball)

Johannes Klöfver født Jan 1 1782 -hvor?død Mar 5 1841-hvor? hans far/mor evnt. Jeg har funnet 4 barn.

Han var gift med Maria Olsdotter Kidball, navn på barna er Olaus f.1817,Margaretha f.1821,Carl Magnus f.1815 -d.1820

Carl Magnus f.1827-d.1828,

Anders Ersson født 1824 død ? gift med Stina Olsdotter født 1830 Hans foreldre? Hennes foreldre er jeg usikker på om er riktig

men jeg har Olof Nilsson Fjellberg og Kjerstin Ersdotter men ingen datoer

Alle skal være Svenske men de har kasnkje flyttet litt frem og tilbake over grensene, det vet jeg heller ikke.

Har alle barn og alt frem i tid, hvis det er noe jeg har glemt å fortelle beklager jeg dette .

Forventer ingenting og får du ikke sjekket så er det alt i orden, men setter stor pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider