Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Syver Christiansen Bekkelaget


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Siden som Espen viser til var svært interessant. Nevnte Sieuwert Christiaansz fra Christiania var på det andre nevnte skipet kalt Sloten av Amsterdam Ship gunner:

(Dutch: busschieter) experienced seaman also responsible for firing a cannon. Spørsmålet er selvfølgelig om dette er vår mann. Bekkelaget var vel ikke Christiania, men det var kanskje mest naturlig å bruke det som hjemby og ikke for eksempel Aker. På det første toktet må Syver ha vært 22 år og på det andre 25. Han må antakelig ha vært ute med andre skip også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, jeg er imponert. Det har nok aldri vært tvil om Syvers sjømannsliv, men det er aldri dokumentert. Av sjømannslivet følger jo potensielle skipperskrøner, men de groveste virker å ha fått næring først etter Syvers død. Som så ofte går dette tilbake til presten Pavels dagbok fra 1813.Presten overdriver nok både Syvers alder og antall barn: Den gamle fisker og sjømann blir en nærmest gammeltestamentlig person. "Dagens Hovedforretning var en Tour til Bækkelauget,

som jeg gjør engang hver Vinter over Isen for at berette

min kjære, nu 96aarige Sivert. Til sit 50de Aar sværmede

han om som Søemand i alle Verdensdele, udholdt Strabad-

ser og har vel heller ikke med den Styrke og det Tempera-

ment, der maa forudsættes hos ham, sparet sig i andre

Maader. 51 Aar gammel giftede han sig med en ung Pige

og har avlet 19 Børn med hende, sidste Gang Tvillinger i

hans 74de Aar, og endnu lever han med taalelig god Hel-

bred. Det bedste er, at han tillige er en hæderlig Mand,

hvis Aasyn byder Ærbødighed og hvis Adfærd ikke svækker den."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til Pavel - gå til 18.1.1813 http://www.dokpro.ui...vels/frames.htm Det finnes også en artikkel på det useriøse nettstedet "lokalwiki" - her er alle de gamle skrønene gjengitt med en slags "akademisk tyngde". Sitter det statsansatte og publiserer dette? Artikkelen er signert en viss Chris Nyborg .http:// www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Bekkelaget_(Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27, Angående om Syver Christiansen kunne vært rulleført med hjemsted Christiania når han var hjemmehørende i Aker. Svaret er ja.

 

På samme nettsted kan det søkes etter en Christiaan Adamz oppført med hjemsted Christiania, han døde som kanonmann under en reise til Asia i 1749.

En tingboksak fra Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Tingbok A 39, folie 243b, bekrefter at denne mannen rulleført med hjemsted Christiania er identisk med

Christian Adamsen fra øya Ildjernet (Nesodden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oversikt over min oldefar Christian Olsens aner som jeg har fått av Geir Kamsvåg Berntsen er det nevnt 16 barn som Syver var far til, inkl. et dødfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til #30: denne Christian Adamsen Ildjernet var hyret som kanonmann 1748/1749 på en reise for VOC på skipet "Sloten" (første gang påmønstret for VOC på "Leiden" i 1745). Han døde som nevnt på denne reisen av sykdom i Asia. Dette må altså ha vært turen "Sloten" hadde før Syver Christiansen mønstret på i 1750. Det kan jo like godt være tilfeldigheter, men jeg regner med at disse to kjente til hverandre, fjordområdet mellom Ildjernet, byen og Bekkelaget er jo ikke akkurat så veldig stort område og plaske rundt på, og begge to hadde tilknytning til sjø og fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne-Sten. Ja 16 barn kan jo være riktig, jeg husker ikke dette lenger. Du kan gjerne liste dem opp her, så kan vi sammenligne. Tror bare noen få barn hadde etterkommere, men det kan vi kanskje finne ut. Poenget var at presten overdriver både alderen og fruktbarheten til Syver. Dette er litt pussig ettersom nettopp presten hadde ansvaret for folkebokføringa, men det var nok kanskje mer tydelig etter 1814, dette var fremdeles i dansketida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den oversikten over Syvers barn som jeg kjenner til. Jeg har noe mer opplysninger om enkelte av dem enn det som gjengis her, men skrellet det bort for å lette oversikten. Alt er godt kildebelagt. Jeg har som tidligere nevnt fått dette av Geir Kamsvaag Berntsen. Jeg tror nok han synes det er greit at jeg videreformidler det til andre. Oversikten er over min oldefar Christian Olsens aner. Den inneholder dermed også andre enn de som har med Syver å gjøre. Oldefar var sønn av Karen Dortea Syversdatter som var gift med Ole Gregersen fra Vestre Sæter på Nordstrand.

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1770 i Bækkelaget, døpt 13.05.1770 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1771 i Beckelaget, døpt 24.03.1771 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johan Friderick Syversdatter, * 1772, døpt 17.05.1772 i Slottskirken, Akershus Kirke

 

Maria Syversdatter, * 1773, døpt 12.12.1773 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 04.10.1789 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Christian Syversen, * 1775, døpt 29.03.1775 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1775 i Beckelauget

 

Anthonette Johanne Syversen, * 1776 i Bækkelauget, døpt 06.11.1776 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1776 i Bekkelauget

 

Magdalene Syversdatter, også kjent som Magdalena Gyldensværd, også kjent som Malene Syversdatter, * 1778 i Bekkelauget, døpt 03.05.1778 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 27.04.1794 i Slottskirken, Akershus Festning, † 06.10.1843 i Hospitalet

 

Karen Syversdatter, * 1779 i Bækkelauget, døpt 01.08.1779 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1779 i Beckelauget, gravlagt 03.10.1779 i Aker Kirke

 

Syvert Syversen, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1781 i Bekkelauget, gravlagt 10.08.1781 i Aker Kirke

 

Magrete Syversdatter, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 01.10.1797 i Slottskirken, Akershus Festning

dødfødt barn, * 1783 i Bekkelauget, gravlagt 12.01.1783 i Aker Kirke

 

Karen Dortea Syversdatter, * 1784 i Bekkelauget, døpt 02.06.1784 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 06.10.1799 i Slottskirken, Akershus Festning, nevnt 27.03.1813 i farens skifte. Hun giftet seg med Ole Gregersen. Dette er min grein.

 

Sara Syversdatter, * 1785, døpt 29.09.1785 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1785 i Beckelouget, gravlagt 14.10.1785 i Aker Kirke

 

Bernt Syversen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning, † 04.10.1843 i Bekkelaget, gravlagt 13.10.1843 i Oslo Hospital

 

Sophie Catrine Syversdatter, også kjent som Sophie Catrine Christiansen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, jeg er imponert. Det har nok aldri vært tvil om Syvers sjømannsliv, men det er aldri dokumentert. Av sjømannslivet følger jo potensielle skipperskrøner, men de groveste virker å ha fått næring først etter Syvers død. Som så ofte går dette tilbake til presten Pavels dagbok fra 1813.Presten overdriver nok både Syvers alder og antall barn: Den gamle fisker og sjømann blir en nærmest gammeltestamentlig person. "Dagens Hovedforretning var en Tour til Bækkelauget,

som jeg gjør engang hver Vinter over Isen for at berette

min kjære, nu 96aarige Sivert. Til sit 50de Aar sværmede

han om som Søemand i alle Verdensdele, udholdt Strabad-

ser og har vel heller ikke med den Styrke og det Tempera-

ment, der maa forudsættes hos ham, sparet sig i andre

Maader. 51 Aar gammel giftede han sig med en ung Pige

og har avlet 19 Børn med hende, sidste Gang Tvillinger i

hans 74de Aar, og endnu lever han med taalelig god Hel-

bred. Det bedste er, at han tillige er en hæderlig Mand,

hvis Aasyn byder Ærbødighed og hvis Adfærd ikke svækker den."

Det kan nok se ut som det er en del overdrivelser hos Claus Pavel. Jeg har for øvrig nettopp fullført Karsten Alnes sin bok om miraklenes år 1814 og en av de hyppigste brukte kildene er nettopp Claus Pavel. Når han gjengir hva som har skjedd i Syvers tidligere liv, kan vi nok ikke stole på sannhetsgehalten, men jeg tenker at hans egne opplevelser av mannen er interessante: "Det bedste er, at han tillige er en hæderlig Mand, hvis Aasyn byder Ærbødighed og hvis Adfærd ikke svækker den." Mener for øvrig at det var noen som har nevnt at Syver bygslet eiendommen sin av Claus Pavel. Finner det ikke igjen. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syver bykslet av Oslo Domkapitel, det er vel mulig at Pavels som sogneprest var medlem av dette og på den måten, i hvert fall indirekte, ikke bare var sjelesørger for Syver, men også utleier. Kirken hadde fremdeles store eiendommer i 1814, dette er lite påaktet. Da den nye norske staten trengte finanser, ble de fleste eiendommer solgt (diskutert under Opplysningsvesenets fond) ca 1820-50. Byksleren fikk forkjøpsrett, men klarte sjelden å bli sittende med gården, slik også på Bekkelaget (Aker gnr. 197) der gården ble sjøleie i 1840, men gikk ut av familien Syversen/Motekai i 1845. En typisk historie, som punkterer den nasjonale forestillingen om den lykkelige norske sjøleiende bonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi søker på tidligre nevnte nettside, http://vocopvarenden...onaalarchief.nl, og ikke fyller ut feltet ”Place of origin”, men ellers med chr* i familienavn og s* i ”first name”, så dukker det opp en person som kanskje også kan være vår mann? Siwert Christiaansz from Amsterdam. Dette er naturligvis svært usikkert. Jeg tenker at dersom Syver var borte fra Norge i alle fall fra første tokt vi kjenner til som kan være han, nemlig med skipet Sloten i 1750 og fram til han giftet seg som 40-åring, så var dette en periode på 18 år. Det er vel ikke utrolig at han da etter hvert kan regne seg som hjemmehørende i Amsterdam? Denne Siwert var hyret på skipet Radermacher fra 15.12.1762 til 00.00.1764.

 

Første hyre, på skipet Sloten, ser ut til å ha vart fra 16.10.1750 til 00.00.1753. Andre tokt var med skipet Luxemburg fra 23.10.1753 til 00.00.1757. Hvis dette jeg nevnte over her er vår mann, så må han ha hatt et opphold på 5 år der han enten ikke var sjømann, ikke er registrert eller tok hyre på andre nasjoners skip.

 

En annen sak er at han på Sloten i 1750-1753 er ship gunner og på Luxemburg er assistent for 2. båtsmannen. Jeg har ikke peiling på noe maritimt, men det ser for meg ut til å være nedgradering. Nevnte Siwert Christiaansz på Radermacher var ship gunner.

 

Hyra som denne Siwert hadde på Radermacher var delvis i perioden for syvårskrigen der Ola i #22 mener det fantes kaperskip. Han skriver riktignok om britisk kapervirksomhet. Tok en kjapp gjennomlesing på 7-årskrigen og fant at Nederland var nøytralt land selv om de ble angrepet i India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med et par spørsmål om godeste Syver.

 

Kan det legges ut en ny lenke til konfirmasjonen i 1746? Lenken over virket ikke. Hvor sikkert er det at dette er samme mann som giftet seg i 1768 og som siden ble omtalt av Pavels? Annet enn navnelikhet. Det er verdt å merke seg at både ved vielsen og i forlovererklæringen (i Aker kb.) fortelles det at han hadde en attest fra sognepresten i Hobøl.

 

Man må også passe seg for å legge for stor vekt på navnelikhet når det gjelder sjømannen/sjømennene som tjente i VOC. Det er en god hypotese, og ser ut til å passe, men nederlenderne kunne radbrekke norske navn ganske grundig og, som det også blir sagt over, så mente de nok med Christiania et ganske stort område. Det ser man hvis man søker på andre norske byer i samme database.

 

Hvilken kilde finnes det for at Syver skal ha vært kaperkaptein eller mannskap på et kaperskip, annet enn at Pavels skrev at han hadde reist vidt om som sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med et par spørsmål om godeste Syver.

 

Kan det legges ut en ny lenke til konfirmasjonen i 1746? Lenken over virket ikke. Hvor sikkert er det at dette er samme mann som giftet seg i 1768 og som siden ble omtalt av Pavels? Annet enn navnelikhet. Det er verdt å merke seg at både ved vielsen og i forlovererklæringen (i Aker kb.) fortelles det at han hadde en attest fra sognepresten i Hobøl.

 

Man må også passe seg for å legge for stor vekt på navnelikhet når det gjelder sjømannen/sjømennene som tjente i VOC. Det er en god hypotese, og ser ut til å passe, men nederlenderne kunne radbrekke norske navn ganske grundig og, som det også blir sagt over, så mente de nok med Christiania et ganske stort område. Det ser man hvis man søker på andre norske byer i samme database.

 

Hvilken kilde finnes det for at Syver skal ha vært kaperkaptein eller mannskap på et kaperskip, annet enn at Pavels skrev at han hadde reist vidt om som sjømann?

 

Jeg har vist til nettopp den attesten i tidligere debatter, men Peder Rings attest virker ikke å ha interesse. Kikket i sin tid gjennom ministerialboken for Hobøl uten å finne spor, (men den ville uansett ikke fanget opp en dåp, kun konfirmasjon (som jeg altså ikke fant)). Men jeg har ikke lett i andre kilder.

 

I den aktuelle konfirmasjonen i Slottskirken står det Siver Christiansen Bekelauget 18 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette nederlandske sjømannsregisteret så er jeg selvfølgelig klar over at dette ikke nødvendigvis er vår mann. Det blir nok umulig å konkludere noe som helst her, men det er heller ikke umulig at det kan være han. Når det gjelder dette med kapervirksomhet og kaperkaptein så er nok det knyttet til mytene om mannen, men det hadde jo vært interessant å finne ut om det var noe hold i disse mytene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den oversikten over Syvers barn som jeg kjenner til. Jeg har noe mer opplysninger om enkelte av dem enn det som gjengis her, men skrellet det bort for å lette oversikten. Alt er godt kildebelagt. Jeg har som tidligere nevnt fått dette av Geir Kamsvaag Berntsen. Jeg tror nok han synes det er greit at jeg videreformidler det til andre. Oversikten er over min oldefar Christian Olsens aner. Den inneholder dermed også andre enn de som har med Syver å gjøre. Oldefar var sønn av Karen Dortea Syversdatter som var gift med Ole Gregersen fra Vestre Sæter på Nordstrand.

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1770 i Bækkelaget, døpt 13.05.1770 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1771 i Beckelaget, døpt 24.03.1771 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johan Friderick Syversdatter, * 1772, døpt 17.05.1772 i Slottskirken, Akershus Kirke

 

Maria Syversdatter, * 1773, døpt 12.12.1773 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 04.10.1789 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Christian Syversen, * 1775, døpt 29.03.1775 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1775 i Beckelauget

 

Anthonette Johanne Syversen, * 1776 i Bækkelauget, døpt 06.11.1776 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1776 i Bekkelauget

 

Magdalene Syversdatter, også kjent som Magdalena Gyldensværd, også kjent som Malene Syversdatter, * 1778 i Bekkelauget, døpt 03.05.1778 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 27.04.1794 i Slottskirken, Akershus Festning, † 06.10.1843 i Hospitalet

 

Karen Syversdatter, * 1779 i Bækkelauget, døpt 01.08.1779 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1779 i Beckelauget, gravlagt 03.10.1779 i Aker Kirke

 

Syvert Syversen, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1781 i Bekkelauget, gravlagt 10.08.1781 i Aker Kirke

 

Magrete Syversdatter, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 01.10.1797 i Slottskirken, Akershus Festning

dødfødt barn, * 1783 i Bekkelauget, gravlagt 12.01.1783 i Aker Kirke

 

Karen Dortea Syversdatter, * 1784 i Bekkelauget, døpt 02.06.1784 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 06.10.1799 i Slottskirken, Akershus Festning, nevnt 27.03.1813 i farens skifte. Hun giftet seg med Ole Gregersen. Dette er min grein.

 

Sara Syversdatter, * 1785, døpt 29.09.1785 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1785 i Beckelouget, gravlagt 14.10.1785 i Aker Kirke

 

Bernt Syversen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning, † 04.10.1843 i Bekkelaget, gravlagt 13.10.1843 i Oslo Hospital

 

Sophie Catrine Syversdatter, også kjent som Sophie Catrine Christiansen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Her er den oversikten over Syvers barn som jeg kjenner til. Jeg har noe mer opplysninger om enkelte av dem enn det som gjengis her, men skrellet det bort for å lette oversikten. Alt er godt kildebelagt. Jeg har som tidligere nevnt fått dette av Geir Kamsvaag Berntsen. Jeg tror nok han synes det er greit at jeg videreformidler det til andre. Oversikten er over min oldefar Christian Olsens aner. Den inneholder dermed også andre enn de som har med Syver å gjøre. Oldefar var sønn av Karen Dortea Syversdatter som var gift med Ole Gregersen fra Vestre Sæter på Nordstrand.

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1770 i Bækkelaget, døpt 13.05.1770 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johanne Dorthea Syversdatter, * 1771 i Beckelaget, døpt 24.03.1771 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Johan Friderick Syversdatter, * 1772, døpt 17.05.1772 i Slottskirken, Akershus Kirke

 

Maria Syversdatter, * 1773, døpt 12.12.1773 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 04.10.1789 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Christian Syversen, * 1775, døpt 29.03.1775 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1775 i Beckelauget

 

Anthonette Johanne Syversen, * 1776 i Bækkelauget, døpt 06.11.1776 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1776 i Bekkelauget

 

Magdalene Syversdatter, også kjent som Magdalena Gyldensværd, også kjent som Malene Syversdatter, * 1778 i Bekkelauget, døpt 03.05.1778 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 27.04.1794 i Slottskirken, Akershus Festning, † 06.10.1843 i Hospitalet

 

Karen Syversdatter, * 1779 i Bækkelauget, døpt 01.08.1779 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1779 i Beckelauget, gravlagt 03.10.1779 i Aker Kirke

 

Syvert Syversen, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1781 i Bekkelauget, gravlagt 10.08.1781 i Aker Kirke

 

Magrete Syversdatter, * 1780 i Bekkelauget, døpt 22.12.1780 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 01.10.1797 i Slottskirken, Akershus Festning

dødfødt barn, * 1783 i Bekkelauget, gravlagt 12.01.1783 i Aker Kirke

 

Karen Dortea Syversdatter, * 1784 i Bekkelauget, døpt 02.06.1784 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 06.10.1799 i Slottskirken, Akershus Festning, nevnt 27.03.1813 i farens skifte. Hun giftet seg med Ole Gregersen. Dette er min grein.

 

Sara Syversdatter, * 1785, døpt 29.09.1785 i Slottskirken, Akershus Festning, † 1785 i Beckelouget, gravlagt 14.10.1785 i Aker Kirke

 

Bernt Syversen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning, † 04.10.1843 i Bekkelaget, gravlagt 13.10.1843 i Oslo Hospital

 

Sophie Catrine Syversdatter, også kjent som Sophie Catrine Christiansen, * 1787 i Bekkelauget, døpt 13.10.1787 i Slottskirken, Akershus Festning, konfirmert 25.04.1802 i Slottskirken, Akershus Festning

 

Marthe Kistine Syversdatter, fødenavn Anne Kistine Syversdatter, fødenavn Marte Johanne Syversdatter, * 1769 i Bæckelaget, døpt 05.03.1769 i Slottskirken, Akershus Festning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ASC! Jeg har flere navn. Disse er fra bibelen til Syver (Martol var den som hadde denne avskriften). Etter Karen Dorthea "så tvillinger 2 piker Anne Kristine (jeg har funnet Anne Christina dpt 31.05.1790) og Anne Kristin (disse skulle da være født før tvillingene Bernt og Sophie (1787), så videre, "allersids piken Catarine fød in denne syndige forgjengelige verden. Alle mine barn er fød her i Bekkelaget". Det er nok riktig antall som Pavel har nedfelt! Så alt er ikke bare myter! Jeg synes det er spennende å ha kommet så langt i søken etter hvem Syver Christiansen var og hans meritter utenlands. Men, igjen - hvem var hans foreldre? Mvh Brith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Anne Christina har falt ut, kan godt være min feil, hun kan mangle i det materialet jeg i sin tid sendte Arne-Sten. Men kjent er hun. Derimot Anne Kristin er det dårlig plass til (forsåvidt også Anne Christina om disse skulle lirkes inn før tvillingfødselen i 1787).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Anne Christina mangler nok i min oversikt. Presiserer ellers at det vel ikke sikkert at det vi har funnet om sjømannsliv gjelder vår mann. Det kan vi bare gjette på er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen til om det finnes sjømannsruller for Christiania for siste halvdel av 1700 tallet?

 

For Stavanger sin del gravde jeg en gang i disse rullene ved Statsarkivet der for perioden rundt 1800, og de inneholdt mye opplysninger, inkludert fødested, skute, høyde og øyenfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen til om det finnes sjømannsruller for Christiania for siste halvdel av 1700 tallet?

 

For Stavanger sin del gravde jeg en gang i disse rullene ved Statsarkivet der for perioden rundt 1800, og de inneholdt mye opplysninger, inkludert fødested, skute, høyde og øyenfarge.

 

Ja, det finnes og jeg har avskrift av disse. Men jeg rekker tidligst å kikke på det i kveld eller mest sannsynlig imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som er nevnt i skiftet etter Syver sier kanskje noe om hvem av barna som levde da han døde. Kan det tenkes noen grunn til at noen var utelatt?

 

Jeg tror dette er hva som står om arvinger:

 

Syver Christensen død g. Margrethe Nicolausdatter. Boet overdratt enken. Barn: 1. Bernt 25 aar 2. Marthe Kristine g. Johannes Pedersen Lille Bækkelaget 3. Maria g. Gulbrand Christophersen Blegøen 4. Magdalena g. Hans Houg i Vaterland 5. Margrethe enke etter Solberg (?) i Christiania 6. Karen Dorthea g. Ole Gregersen 7. Sophie Chatrine g. Johan Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ikke at Syver kunne ha 19 barn som Pavels skriver, men stoler nok mer på kirkeboka enn på bibelen hans :o Syver-etterkommer og boktrykker H.C. Damm skriver for øvrig i et brev i 1917 til en slektning at han har lest i sin bestemor, Magdalena "Mustigkeit" sin salmebok at faren Syver hadde "21 børn og han blev 102 aar, 2 mnder. og 26 dager" En slik etterrettelighet er vel nesten umulig å motsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er godt etterkommerne kan vise til gode gener! Han døde jo i 1813 og var da 97 år, det er nok heller ikke riktig! Eller som Magdalena har notert i sin salmebok, så kan Syver være født i 1711? Det er vel lite sannsynlig!:-) I Syvers bibel er det bl.a. notert når barna ble født "1773 Datter 2 des. kl 1 Maria fød her i Bekkelaget, 1778 Datter 26. april kl 5 vor datter Magdalena fød her i Bekkelaget" så noe må jo være riktig! Hvem vet, kanskje Syver hadde barn før han giftet seg med Magrete Johansdatter Locke? Det er jo mulig at hun fikk barn hvert år, hun fikk jo 3 sett med tvillinger! Hva mer kan en finne ut om denne mannen? Kan det være noen som "sitter på" flere spennende opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.