Gå til innhold
Arkivverket

Komplett nedlasting av digitalarkivets databaser


Jostein Austvik Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å speile alle digitalarkivets databaser på min egen maskin. Finnes det tilgjengelig for nedlasting noe sted som CSV, XML eller noe lignende?

 

 

(strengt tatt bør det vel være tilgjengelig for nedlasting jmf. offentlighetsloven tror jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de transkriberte basene lagt inn av private i pensjonatet? Gjelder offentlighetsloven da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke? Kanskje ikke.

 

Uansett; alt som er søkbart er offentlig tilgjengelig uansett, men det ville vært praktisk om det var gjort tilgjengelig for nedlasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er helt på jordet her; men offentlighetsloven gjelder vel dessuten innsyn, ikke nedlasting av hele datagrunnlaget. I de tilfellene der det er snakk om transkribsjoner gjort av privatpersoner kan man jo dessuten alltids spørre vedkommende om de kan sende datagrunnlaget til deg. Om du har god nok grunn, så er min erfaring at det er mange som er hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det samme, men jeg legger det inn likevel:

 

Digitalarkivet: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Organisasjon-og-tjenester/Tjenester

 

Prisliste folketellinger hos RHD:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftlst.html

 

Bestilling av folketellinger RHD: http://www.rhd.uit.no/prislist/bestill.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ken:

"Alle kan krevje innsyn i ei samanstilling av opplysningar som er elektronisk lagra i databasane til organet dersom samanstillinga kan gjerast med enkle framgangsmåtar."

(http://www.lovdata.no/all/tl-20060519-016-002.html#9)

 

@Anne-Lise: Takk for lenker! Synd det koster penger å få tilsendt folketellinger og kirkebøker digitalt fra RHD.

 

Digitalarkivets Tjenester: "Digitalarkivet er også åpen for andre utenfor Arkivverket som ønsker å publisere digitale kilder på nett. (...) Forutsetningen er at det digitaliserte arkivmaterialet kan publiseres for fri bruk for alle."

Så det ser ut til at alt som er søkbart i digitalarkivet skal være åpent tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ken:

"Alle kan krevje innsyn i ei samanstilling av opplysningar som er elektronisk lagra i databasane til organet dersom samanstillinga kan gjerast med enkle framgangsmåtar."

(http://www.lovdata.n...-016-002.html#9)

Jeg er ikke noen lovtolker; men har du ikke innsyn i "opplysningar som er elektronisk lagra i databasane til organet" nå da? Det var det som var poenget mitt i forrige innlegg; innsyn og nedlasting av hele datagrunnlaget er vel neppe det samme.

 

Men det skal ihvertfall bli interessant og se hva Arkivverket svarer (og jeg håper du informerer om svaret her dersom de svarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein. Til det siste avsnittet ditt. Det hentyder vel på at andre utenfor Arkivverket får lagt ut data på Digitalarkivet.

Det er åpent tilgjengelig for søking på Digitalarkivet, men betyr neppe at du har krav får å få dette materialet sendt til deg som en base/fil.

 

 

Her er hele avsnittet fra Digitalarkivet:

 

Digitalarkivet er også åpen for andre utenfor Arkivverke som ønsker å publisere digitale kilder på nett. Institusjoner, foreninger og privatpersoner som vil bidra med digitalisert arkivmateriale i Digitalarkivet, får tilbud om gratis lagringsplass og fri bruk av verktøyene i Digitalpensjonatet. De som blir samarbeidspartnere i Digitalpensjonatet beholder alle rettigheter og ansvar for sine digitale kilder. Forutsetningen er at det digitaliserte arkivmaterialet kan publiseres for fri bruk for alle.

 

Digitalarkivet og Digitalpensjonatet er bygget på tanken om at arkivbrukerne er tjent med å få mest mulig kildemateriale samlet på ett nettsted og presentert med ett felles søkesystem og brukergrensesnitt.

 

Altså det kan legges ut hos Digitalarkivet for at det skal bli lettere å finne og kunne søke.

 

Ser Ken kom meg i forkjøpet, og jeg mener at du har innsyn, men overhodet ikke nedlastningsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å speile alle digitalarkivets databaser på min egen maskin. Finnes det tilgjengelig for nedlasting noe sted som CSV, XML eller noe lignende?

 

 

(strengt tatt bør det vel være tilgjengelig for nedlasting jmf. offentlighetsloven tror jeg?)

 

Vi har planer i den nye løsningen for Digitalarkivet om å åpne for fri bruk av dataene i Digitalarkivet. Om dette vil innebære ubegrenset nedlasting kan jeg ikke svare på enda. Og om det vil inkludere data i Digitalpensjonatet er jeg også usikker på, for enn så lenge har vi ikke avtale med gjestene om den type bruk.

 

Fram til nå og framover til vi har ny løsning på plass så kan vi tilby å sende datafiler til de som ikke kan benytte dataene slik de ligger på våre nettsider. Dette vil primært være forskere, bygdebokforfattere, studenter og andre som har behov for å sammenstille data eller utføre spørringer i datagrunnlaget som det ikke er mulig å få til i nettløsningen. Forskere og studenter får disse dataene gratis, mens andre må forvente at vi kan kreve penger for tjenesten, avhengig av hvor mye tilretteleggingsarbeid det kreves av oss før vi sender dataene. For å få tilgang til data fra Digitalpensjonatet må man henvende seg til den aktuelle gjesten i pensjonatet og be om å få bruke dataene. Vi kan formidle dataene når det er gitt tillatelse fra dataeieren.

 

Jeg skal ikke gå inn på lovtolkning, men jeg tror vi opererer godt innenfor loven selv med dagens praksis, men vi ser behovet for alternativ bruk av dataene og skal også sørge for det i den nye løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Det var mer en "spur-of-the-moment"-ting hvor jeg tenkte det ville vært morro å kunne gjøre noen SQL-spørringer, lage noen grafer, analysere navn osv. Men jeg er jo ingen forsker, forfatter eller lignende, så jeg får klare meg med nettversjonen inntil videre og søke opp ett navn om gangen.

 

Jeg skal holde meg oppdatert på sidene deres og se hva dere får til fremover.

 

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.