Gå til innhold
Arkivverket

HOMLEID DRANGEDAL - TVEIT/SKARPERUD KVITESEID

Ole Petter Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen

Takk skal du ha! Ja, dette skiftet er svært interessant. Navnene på sønnene stemmer med det jeg har notert, men Aslaug er i Kviteseid-boka registrert med patronymet Kjetilsdotter, og hun skulle være fra Kyrkjebø. Ifølge skiftet er patronymet altså Ansteinsdotter, og hun har altså inngått nytt ekteskap. Min ane er sønnen Andres Arntsson.

Hei

Jeg har registrert det samme paa Kviteseid-sidene. Ref. Kjetil Jonsen Kyrkjebo gift med Aslaug Ansteinsdatter

Syftestad, datteren Aslaug Kjetilsdatter Syftestad gift med Arnt Olsen Graa Tveit (paret bosatt Syftestad).

Barn; Kjetil, Anders, Anstein, Bjorgulv, med flere.

Dette stemmer daarlig iht. skiftet paa Syftestad, hvor Kjetil Jonsen nevnes som Kittil Jonsen, samt at Kjetil Arntsen nevnes som Kittil Arntsen (litt synsing Kittil Arntsen kan godt ha modernisert navnet sitt senere til Kjetil, hvilket skjedde eksempelvis med Talleiv Wernersen (ble til Tellef) og hans kone Gunlov (ble til Gunhild etter kort tid). Anders til Andres osv.......

Hva jeg finner av meget stor interesse jfr. skifte, er at samtlige avkom etter Arnt Olsen Graa stemmer (jfr. Kviteseid-sidene). Patronymfeil vedrorende Anders/Andres Arntsen aner paa morssiden, burde med dette vaere avklart. Synspunkt vedrorende dette, mottas med takk (samt om noen skulle finne en annen person I Kviteseid fodt 1650-tallet, ved navnet Arnt).

Jeg sitter igjen med en anelse, av at noen har konkludert feil (og at denne feilen har blitt viderefort).

Arnt er dod anno 1714, og det er godt mulig at enken har sittet I uskiftet bo (dette paa bakgrunn av skiftet anno 1714, hvor avkom etter Arnt belyses).

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har registrert det samme paa Kviteseid-sidene. Ref. Kjetil Jonsen Kyrkjebo gift med Aslaug Ansteinsdatter

Syftestad, datteren Aslaug Kjetilsdatter Syftestad gift med Arnt Olsen Graa Tveit (paret bosatt Syftestad).

Barn; Kjetil, Anders, Anstein, Bjorgulv, med flere.

Dette stemmer daarlig iht. skiftet paa Syftestad, hvor Kjetil Jonsen nevnes som Kittil Jonsen, samt at Kjetil Arntsen nevnes som Kittil Arntsen (litt synsing Kittil Arntsen kan godt ha modernisert navnet sitt senere til Kjetil, hvilket skjedde eksempelvis med Talleiv Wernersen (ble til Tellef) og hans kone Gunlov (ble til Gunhild etter kort tid). Anders til Andres osv.......

Hva jeg finner av meget stor interesse jfr. skifte, er at samtlige avkom etter Arnt Olsen Graa stemmer (jfr. Kviteseid-sidene). Patronymfeil vedrorende Anders/Andres Arntsen aner paa morssiden, burde med dette vaere avklart. Synspunkt vedrorende dette, mottas med takk (samt om noen skulle finne en annen person I Kviteseid fodt 1650-tallet, ved navnet Arnt).

Jeg sitter igjen med en anelse, av at noen har konkludert feil (og at denne feilen har blitt viderefort).

Arnt er dod anno 1714, og det er godt mulig at enken har sittet I uskiftet bo (dette paa bakgrunn av skiftet anno 1714, hvor avkom etter Arnt belyses).

Mvh

Ole Petter Eriksen

Når det gjelder stavemåten av navn, varierer det ofte fra kilde til kilde. Kittil kan for så vidt dukke opp også som Kittel, Kiddel, Kiedel m.fl. Kjetil er nok en form forfatteren av Kviteseidboka har valgt. Hva angjeldende person selv brukte, er det umulig å vite i dag.

Ellers er det patronymet som er brukt i skiftet høyst sannsynlig det korrekte, siden vi her har med en primærkilde å gjøre. Dermed må jeg nok justere slektstreet mitt.

Når det gjelder navnet Arnt, er det et "fremmed" navn i Telemark på denne tiden, så jeg vil tvile på om det fantes noen andre Arnt i Kviteseid enn Arnt "Graa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg finlest litt i skiftet - og jeg ser da at det nok er korrekt likevel, det som står i Kviteseidboka. Skiftet i 1714 er altså etter Jens Monsen Søftestad, og arvingene er enka Aslaug Ansteensdatter, samt deres felles datter Aslaug (Aslou) Ansteensdatter, gift med Halvor Ruui. Enkens lagverge er, som du også har skrevet, "den Dannemand" Ansteen Holtan.

Aslaug Ansteensdatter har tidligere vært gift med Kittil Jonsen Kyrkjebø - og de hadde det felles barnet Aslaug Kittilsdatter, som er enke med barna Kittil og Andres Arntssønner, Ansteen og Bjørgulf Arntssønner, Ole(?) og Tellef Arntssønner, samt Hæge Arntsdatter,

Aslaug Kittelsdatter hadde flere søsken, som også er ramset opp (Tellef, Elen, Margit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssammenhengen blir altså da slik:

- Aslaug Ansteensdatter g 1) m Kittil Jonsen Kyrkjebø

a. Aslaug Kittilsdatter g.m. Arnt (Graa). Barn: Kittil, Andres, Ansteen, Bjørgulf, Ole, Tellef, Hæge.

b. Tellef Kittilsen

c. Elen Kittilsdatter

d. Margit Kittilsdatter

- Aslaug Ansteensdatter g 2) m Jens Monsen Syftestad (skifte 1714)

e. Aslaug Jensdatter g.m. Halvor Rui

--------------------------------

Aslaug Ansteensdatter skal ha vært datter til Ansteen Steinarson Holtan-Lundevall og Aslaug Bjørgulvsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssammenhengen blir altså da slik:

- Aslaug Ansteensdatter g 1) m Kittil Jonsen Kyrkjebø

a. Aslaug Kittilsdatter g.m. Arnt (Graa). Barn: Kittil, Andres, Ansteen, Bjørgulf, Ole, Tellef, Hæge.

b. Tellef Kittilsen

c. Elen Kittilsdatter

d. Margit Kittilsdatter

- Aslaug Ansteensdatter g 2) m Jens Monsen Syftestad (skifte 1714)

e. Aslaug Jensdatter g.m. Halvor Rui

Hei Oddbjorn

Jeg har naa paa ny finlest skiftet, og samtykker I din vurdering/oppsett. Det er et krevende skifte, og patronymfeilene (Kittil/Kjetil) har nok kommet I ettertid.

Endelig var ogsaa sonn nr 4 (Arnt), paa plass (som tidligere gikk i min glemmebok).

Oppkallingen av solvsmeden Olav Graa sine sonner, faar meg umiddelbart til aa tenke paa Sverige vedrorende hans opphav (er dog aapen for alternativer). Jeg ansaa tidligere Graa som et tilnavn, og ikke et patronym (men er etterhvert blitt overbevist, at Graa er slektsnavnet -og at hans patronym er aa finne ved oppkallingen av en av hans 4 sonner, Jan, Anders, Werner, Arnt-). Graa-navnet forsvinner, som en annen smedslekt "Henning", og evnt. "Gasmann" (usikker vedr. Gasmann, les farslinjen).

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjorn

Jeg har naa paa ny finlest skiftet, og samtykker I din vurdering/oppsett. Det er et krevende skifte, og patronymfeilene (Kittil/Kjetil) har nok kommet I ettertid.

Endelig var ogsaa sonn nr 4 (Arnt), paa plass (som tidligere gikk i min glemmebok).

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei Ole Petter

Det ble et øyeblikk litt for mange Aslaug'er å forholde seg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Petter

Det ble et øyeblikk litt for mange Aslaug'er å forholde seg til :D

Hei igjen

Ja det ble mange Aslaug. Jeg prover aa faa frem et smilebilde, men det fungerer ikke.

Smil fra meg.

Med smile-hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider