Jump to content
Arkivverket
Magnus Klausmark

Hvilken krig?

Recommended Posts

Magnus Klausmark

Jeg vet ikke om dette er rette plassen å stille dette spørsmålet, men svaret kan definitivt hjelpe meg i slektsforskningen angående personen det gjelder.

Her siterer jeg fra Tysnes gards- og ættesoge 3 s. 440 om Engel Larsson Gripne, Skippervik (1781-1843) :

Engel var tambur ved bergenske bataljon på den tida han gifta seg (1810), og var truleg austpå i krigen

Er det Napoleonskrigen det er snakk om? (Er ganske kunnskapsløs om akkurat den), og på hvilken måte kan jeg bekrefte/avkrefte at han var "austpå"? Hvilke kilder må jeg gå til da mon tro...

Reidar Oddløkken

Dette er riktig plass for et slikt spørsmål:-)! Har ellers ikke svar på ditt spørsmål.

Sigmund Hope

Er nok snakk om krigen med Sverige 1808-1809. Det Bergenhusiske Regiment deltok i dette feltoget og var vel involvert i ma. kampane ved Berby.

For å finna ut i kva grad dette stemmer er vel militærrullane rette staden.

Kjell Alsén

7-årskrigen fra 1807 til 1814.

Reidar Oddløkken

Blodige saker denne krigen!

Kjell Alsén

Tre kjente slag fra 7-årskrigen.

Slaget ved Toverud 20. april 1808

Slaget ved Trangen 25. april 1808

Slaget ved Prestebakke 10. juni 1808

Ken V. Nordberg

Når jeg hører navnet Syvårskrigen tenker ikke jeg umiddelbart på tidsrommet 1807-1814. Det er vel krigen med Sverige 1808-1809 (og Napoleonskrigene) de overnevnte slagene er fra?

Magnus Klausmark

Takk for info!

Er det vanskelig å finne fram i militærrullene? Hva slags info finner man der?

Og var det bare ett såkalt bergensk kompani?

Har lite erfaring med den typen kilder.

Arnfinn Kjelland

Om dei militære rullene: http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Milit%C3%A6r_rulle

Desse rullene vart førte kompanivis. Av første innlegget ser eg at det gjeld Bergenske bataljon, som truleg var halvparten, åtte kompani av det eine bergenhusiske regimentet. Organiseringa av regimentet finst hos Ovenstad: http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Olai_Ovenstad - i det plansjeverket han laga over organiseringa av hæren frå 1628 til 1818 (sjå nedst).

Det beste er nok å besøke Riksarkivet i Oslo eller Statsarkivet i Bergen. Begge stadane vil truleg ha militære ruller frå denne tida, og personalet vil hjelpe deg til å finne rette kompani.

Magnus Klausmark

Tusen takk for god hjelp. Er spent på om det er noe av interessant info å hente i disse militærrullene.

Men takket være linken din bladde jeg meg fram til en bok om tysnesinger i krig rundt 1814 (forhåptenligvis før 1810 og, da Engel var aktiv som tambur).

http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Bibliografi:Tysnesingane_med_bergenhusingane_mot_svensken_og_Kring_1814