Gå til innhold
Arkivverket

Nils Olsen og Karen Kirstine Rolfsdatter, gift Kongsberg 1842, hvor ble de av


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner dem heller ikke

Har funnet ut at foreldrene, Børger Nicolaisen og Ingebor Olsdtr., giftet seg 16.8.1778, og at de fikke datteren Marte 29.1.1796.

Utvandringen til Amerika begynte vel ikke så tidlig, for da kunne de kanskje ha vært vekk i noen år, men det er vel lite sansynlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, utvandring til Amerika kan vi se bort fra. Den organiserte utvandringen begynte først ca 25 år senere, og selv om noen nordmenn nok dro til USA før den tid, er det svært lite sannsynlig at denne familien reiste dit i 1800 - for så å komme tilbake før 1817 (- da vi jo vet at sønnen Ole giftet seg i Eiker).

 

Jeg har også sett etter Oles faddere i 1784, men heller ikke dem finner jeg i folketellingen 1801. Selvfølgelig kan alle fadderne, begge hans foreldre Børge og Ingeborg og hans søster Marte alle være døde før 1.februar 1801, men vi vet jo sikkert at Ole selv levde på tidspunktet for tellingen - uten at han er å finne der. Jeg heller derfor mer og mer til at det er noen lakuner eller utelatelser i tellingen for Eiker, og jeg har spurt Statsarkivet på Kongsberg om de har kjennskap til noen slike mangler - se her: http://forum.arkivverket.no/topic/178504-folketellingen-1801-for-eiker-utelatelsermangler/page__pid__1521442#entry1521442 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke kommet noen vei med familien i 1801, men tror jeg har funnet far til Borger Nicolaisen og noen søsken,

har bare søkt på de søkbare kirkebøkene i Eiker

 

Far; Nicolai Børgesson,

 

Fant en datter, Marte. dpt 25.2.1753, Eiker, far: Nicolai Børgesøn Westfossen, faddere; Sirie Larsdtr., Cathrine Børgesdtr., Peder Børgersen, Ole Børgeren, Sivert Svensen

 

Anders Nicolaisen Vestfossen, konf. Eiker 23.5.1778. død Eiker 20.4.1810, 49,5 år, dvs f. ca 1760 (finner ikke hans fødsel, men har foreløpig bare lett i de søkbare kirkebøkene, og årene rundt der Anders skal være født fant jeg ikke der),

En av fadderne ved Ole Børresens dåp het Anders Nicolaisen

 

Peder Nicolaisen Vestfossen konf. 29.4.1781, finner heller ikke hans fødsel i de søkbare kirkebøkene i Eiker, en av fadderne ved Ole Børresens dåp het Peder Nicolaisen

 

Fant også en Børre Nicolaisen Vestfossen konf. Eiker 21.4.1771, fant heller ikke hans dåp i Eiker, det er vel sansynlig at dette er samme som Børger Nicolaisen. Årstallet han må være født finnes i de søkbare kirkebøkene, så kanskje han er født et annet sted.

Fant heller ikke noe vielse for Nicolai Børgeson

 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at Børre Nikolaisens far var Nikolai Børresen.

 

I et skifte på Vestfossen, begynt 2.mars 1785, etter avdøde Ole Børresen på Vestfossen møtte nemlig avdødes fullmyndige brorsønn Børre Nikolaisen for at paasee de Umyndiges bedste. Børres far må følgelig ha hett Nikolai Børresen.

 

Her er skiftet - det begynner i tredje spalte på fol.423b: Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 16b, 1782-1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skifte startet 5.april 1764 etter avdøde Peder Børgersen, "saugdreng" på Vestfossen, nevnes avdødes brødre Ole og Niclas Børgersønner på Vestfossen som verger for avdødes enke og tre umyndige barn - se fol.346a her: Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 13a, 1761-1764 .

 

 

 

 

Samme dag - 5.april 1764 - ble det skiftet etter avdøde Ingeborg Pedersdatter på Vestfossen, Enke efter hendes forlængst afdøde mand Børger Pedersen. Sammen hadde Ingeborg og Børger fem barn:

 

1. Eldste sønn Peder Børgersen, død, etterlatt seg enke og tre umyndige barn (se forannevnte skifte)

2. Niclas Børgesen

3. Yngste sønn Ole Børgesen, begge opnaaet fuldmyndig alder, og boer ved Westfossen (Det er skiftet etter denne Ole jeg lenker til i foregående innlegg.)

4. Eldste datter Catharine Børgersdatter, død, etterlatt seg enkemannen Peter Eriksen og to barn Erik Petersen og Ingeborg Petersdatter

5. Yngste datter Karen Børgersdatter, gift med Guttorm Tostensen og boende i Hillestad sogn i Jarlsberg Grevskab

 

Se fol.347a her: Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 13a, 1761-1764.

 

Dermed er du kommet enda ett ledd bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter avdøde Børge Pedersen på Vestfossen den 11.desember 1755 - se fol.111b her: Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 12a, 1753-1758 .

 

Han etterlot seg enken Ingeborg Pedersdatter og barna

Peder Børgesen, boende ved Vestfossen

Ole Børgesen, boende på gården Fossesholms eie

Nicolaus Børgesen, boende ved Vestfossen eller Aas[?] Grunde

Catharine Børgesdatter, gift med Petter Eriksen, hammersmed ved Vestfossen

Karen Børgesdatter, imod 27 Aar gammel, ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, du har funnet så mye til meg, så jeg forsøker et spørsmål til; vet du om det finnes bygdebøker for Eiker, der familiene står oppført med bosted, og event. hvor de kommer fra, (alle bygdebøker er jo ikke like bra) for da kunne jeg bruke dem som utgangspunkt for å finne flere av personene jeg er usikker på.,

bl.a Ingeborg Olsdtr. som var gift med Børge Nicolaisen, har funnet flere Ingeborg Olsdtr. med passende alder, men finner ingen steder det står hvor hun kommer fra, så da blir det vanskelig,

likeså foreldrene til Johanne Nilsdtr. gm Ole Børresen, Nils Torchelsen og Kirsti Povelsdtr, Har funnet en Kirsti Povelsdtr. Ager, konfirmert 1769, og det passer jo bra på alderen, men finner ingen Kirsti Povelsdtr.Ager ved fødsel, men finner noen andre,(Kirsti og Kirstine ble vel kanskje brukt om hverandre) men der står det andre stedsnavn, så om hun er født et annet sted er jo ikke godt å si, derfor hadde det vært fint om det finnes "en bra" bygdebok så en hadde noe å gå ut i fra, synes det er lettere der en er lokalkjent og vet hvor stedene ligger i forhold til hverandre.

 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller derfor mer og mer til at det er noen lakuner eller utelatelser i tellingen for Eiker, og jeg har spurt Statsarkivet på Kongsberg om de har kjennskap til noen slike mangler - se her: http://forum.arkivve...42#entry1521442 .

 

Det er nå kommet svar fra Statsarkivet på Kongsberg - følg lenken i det ovenstående siterte innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Er på nett igjen etter et par dagers pause, tusen takk for informasjon. Har nå sendt en forespørsel til Eiker, både på hvor denne familien kunne befinne seg i FT 1801, og om event. opphav til de jeg lurte på, så får vi se om de kommer noe svar, blir jo spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.