Gå til innhold
Arkivverket

Wittrup-slekta i Gloppen - dokumentasjon

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Det eg skreiv i det fyrste innlegget var så godt som ordrett avskrift frå bygdeboka, sidan mange faktisk brukar henne som ei kjelde, og så endrar eg og uthevar skrifta etter kvart som vi dokumenterer - så "kjelda" er bygdeboka for Gloppen, og som du ser, er skrifta ikkje utheva.

Kan dette forresten vere Reinhold Jensson frå Hammel?

Og kona Else ?

Kristen Reinholdsen Bergen 1714?

Ja, det må det vel vere - her er borgarskapet.

Han er å finne i register for pantebok 3 gonger, i følgje globalt søk - 1686, 1686 og 1688. Har vi dei tilgjengelege, tru?

Og kva er ein negotiant?

Borna til Kristen Reinholdsen er godt dokumenterte i skiftet etter den barnlause sonen Rasmus i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hammel ligger ikke mellom Viborg og Ålborg, men mellom Viborg og Århus (så da må det i så fall være 2 skrivefeil i borgerboka). Jeg ser jo nå at Berit har foreslått dette allerede i innlegg 3.

Det er antatt at Christen Sørensen Wittrup er den samme som tar borgerskap i Bergen 1612 "Christen Seffrensen"

" I 1609 avsto kongen den gamle fogdegård Eide i Gloppen til Christen mot dennes to selveiende bondegårder på Tyrholm i Vestervik len på Jylland". Jeg vet ikke hva som er kilden for dette, men det må det vel være mulig å finne ut av? Det knytter ham i hvert fall til Vestervikområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9. Riborg, ca 1630 - 1669, gift 1656 med sokneprest i Etne, Hans Hansson Bugge.

På flere nettsider finnes eksakt dødsdato på Riborg. Døtrene, Anna Maria, Margaretha og Helvig figurer også med fødselsdato og sted, hhv 17. sept. 1757, 16. sept. 1659 og 3. juli 1666 i Etne prestegård.

Helvig ble gift med kommandant på Kongsvinger festning, Johan Nicolai Møllerup (mine barns aner).

På en nettside finner jeg dette:

Han [Johan Nicolai Møllerup] har skrevet følgende i slektsbibelen:

Anno 1682, den 16. august stod mitt bryllup (på en onsdag) med min kjæreste hustru Helvik Hansdtr. Bugge udi Etne i Bergenhus stift i Sønhordland læn hos hennes stifmoder Barbra Finde, salige Hr. Hans Bugges. Copulasjonen udi huset hendes gjorde hæderlig og velærede mand Hr. Nathanael Matzen, som prest til Stordøens menigheder. "Gud lade os tilsammen lefue saa, at vi Guds arvinger blive maa, amen."

I familie-bibelen står følgende:

Anno 1669 -17.sept. kl.2 slet efter midnat, døde min salige værmoder Riborg Christensdtr. Wittrup. Hendes siste ord var: "Herre i din haand befaler jeg min aand."

Riborg giftet seg med Hans Hansen Bugge, sønn av Hans Nielsen Bugge og Maren Andersdtr., den 14 Sep 1656 i Stryn, Nordfjord. (Hans Hansen Bugge ble født den 4 Jun 1626 i Etne Prestegård og døde den 4 Jun 1680 i Etne.)

I familie-bibelen står følgende:

Anno 1680 -4.juni døde min salige værfader Hans Hansen Bugge kl.1 slet eftermiddag. " Gud give ..... tro kristen en glædelig opstandelse på dommedag. Den 29. juni begravet. Presten i Skaanevik og provst Hr. Elias (Richard?) Andersen gjorde likpræken.

---

Hadde vært artig å se denne slektsbibelen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se noe som ligner på Hammel eller Rammel..., men et eller annet sted mellom Viborg og Aalborg er han fra. (s. 335)

post-232-0-08497800-1340911702_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan dette (!) - kan du blåse opp ordet som står etter udj ? Eg tykkjer ikkje det er nokon typisk R i starten, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløsningen på bildet er for dårlig til at det blir noe godt resultat, men her er et større bilde (som ikke ble noe bra....).

post-232-0-32605300-1340913251_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blei ikkje det, men godt nok til at vi ser at streken opp midt på ordet har ein funksjon. Ein b? Hambel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på en hjemmeside:

" Birgitte Christensdtr. [Wittrup] blev gift med sogneprest til Selje 1657 - 1668 hr. Niels Bugge, efter hvem skifte holdtes 17/8 1668. Skifte efter Birgitte 9/12 1664. Deres datter var Anna Bugge gift med løitnant Gabriel Linde (2)".

Note 2: Nogen Vestlandske embedsslekter fra 1600-tallet, A. M. Wiesener, (Bergens Historiske Forening), s. 81/82

Hvor har Wiesener funnet denne kilden tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall gravfestinga til Anna Nielsdtr Bugge, hr Major Lindes. Via andre innføringar veit vi at namnet hans er Gabriel. Men desse skifta - ? Geistlege skifte her på DA startar i alle fall ikkje så tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen annen Linde enn Gabriel Linde som kan passe som Else Beata Lindes far, finnes ikke i Ovenstad. Riktignok sier Ovenstad at han ble kaptein og sjef for Nordfjordske kompani 5/9-1705, men i kirkeboka for Gloppen kalles han hele tiden major Linde. Vi må likevel anta at det er samme mann.

Else Beatas far må være Gabriel Linde og hans ektefelle er Anna Nielsdatter Bugge. Anna er datter av en Niels Bugge og vi vet fra tingboka 1721 at hennes mor er Birte (Birgitte) Christensdatter, søster av Maren Christensdatter Wittrup.

Men hvilken Niels Bugge? Det finnes to:

Nicolaus Iohannis Bugeus (Nicol. Buggerus) imm. København 20/7-1627 (ikke nevnt hvorfra)

Nicolaus Buggæus E schola Stavangriensi imm. Kbh. 12/5-1636

Den første kan være den Niels Hansen Bugge som er kap. i Fjellberg, Sunnhordland 1636-1638

Den andre kan være Niels Hansen Bugge, kap. Hammer, Nordhordland 1649-1652, res.kap. sst. 1652-57 og sp. Selje 1663-1668 (men hvor var han i 1657-1663?)

Den Maren Sørensdatter som var gift med en prest i Selje (innlegg 37), var Maren Sørensdatter Friis, hun skulle være gift med 4 sogneprester i Selje, nr. 2 var Jacob Stoud som nevnes i dokumentet over, men jeg har problemer med å tyde det, jeg synes det står "salig kiere hustrue Maren Søffrensdatter" og er datert 30/10-1650. (Men hun skulle bli gift 4. gang med den ovenfor nevnte Niels Hansen Bugge i Selje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Den Maren Sørensdatter som var gift med en prest i Selje (innlegg 37), var Maren Sørensdatter Friis, hun skulle være gift med 4 sogneprester i Selje, nr. 2 var Jacob Stoud som nevnes i dokumentet over, men jeg har problemer med å tyde det, jeg synes det står "salig kiere hustrue Maren Søffrensdatter" og er datert 30/10-1650. (Men hun skulle bli gift 4. gang med den ovenfor nevnte Niels Hansen Bugge i Selje?)

Jeg mener det står "hans kiere hustrue Maren Søffrensdaatter" - innførselen ser ut til å være en tinglysing av et gavebrev som sognepresten har gitt til sin hustru, for å sikre hennes levekår etter hans bortgang. Det er således mulig at denne Maren Sørensdatter er den samme som fjerde gang ble gift med Nils Bugge. Lampe kaller henne Maren Søfrensdatter (Friis) og opplyser at hun var en søster av biskop Munthes hustru. Men samtidig opplyser han at biskop Munthes hustru var Ingeborg Svensdatter Friis, datter av borgermester Sven Friis i København. I rettelsene til boken er det imidlertid anført av E. Thomle at det ikke kjennes noen borgermester i København som het Sven Friis eller Søren Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider