Jump to content
Arkivverket
Thor Wold

Marit Hansdatter ft 1865 i Sillihagen på Lesja

Recommended Posts

Thor Wold

Hvor ble det av Marit Hansdatter nevnt i folketellingen 1865 i øvre Sillihagen på Lesja. I 1865 kalles hun pleiebarn. Hun oppgis da å være 11 år, altså født 1854, aller helst 1855?

 

Jeh har alltid trodd det var Mari Pedersdatter øvre Sillihågån som var hennes mor (hentet fra debatt nr 43942 i det gamle debattforumet), men ved å gå til kildene, altså kirkeboka, så er det Guri Pedersdatter øvre Sillihågån som er mora. Marit er født 27 des 1855 så vidt jeg kan lese det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Legger lenke til dåpen (nr 5,1856)

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Klokkerbok nr. 5 (1850-1894), Fødte og døpte 1856, side 28-29.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5033&idx_id=5033&uid=ny&idx_side=-15

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060726060295.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Marit ble konfirmert i 1870.Her står mora (feilaktig) som MARI Pedersdatter.(nr 10)

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Ministerialbok nr. 8 (1854-1880), Konfirmerte 1870, side 280.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-290

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70115610049.jpg

 

Klokkerboken:

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Klokkerbok nr. 5 (1850-1894), Konfirmerte 1870, side 428-429.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5033&idx_id=5033&uid=ny&idx_side=-214

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060726060494.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thor Wold

Marit ble konfirmert i 1870.Her står mora (feilaktig) som MARI Pedersdatter.(nr 10)

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Ministerialbok nr. 8 (1854-1880), Konfirmerte 1870, side 280.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-290

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70115610049.jpg

 

Ja, vi må vel tro det er rett det som står oppført da jenta ble født!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thor Wold

Ellers synes jeg dette er et godt eksempel på at det er nødvendig å kontrollere opplysningene i kirkeboka også!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arnfinn Kjelland

Vel, det Ann-Mary refererer til er klokkarboka. I "prestboka", minsterialboka, er namnet på mora Mari Pedersd.:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5709&idx_id=5709&uid=ny&idx_side=-27 - nr 5.

 

I bygdeboka er denne dåpen derfor kopla til den same Mari på Bestingen nemnt i dette innlegget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thor Wold

OK! Marit, altså datteren. Vi ønsker oss informasjon om hvor hun tok vegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arnfinn Kjelland

Bygdeboka har dessverre ikkje annan informasjon enn: "var i Silihågån hjå besteforeldra i 1865, konf. 1870, elles ukjent."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.