Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Bech f. i Trondheim 1760, 1762 eller 1772?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter den Johanna Bech som i 1792 gifter seg med Michael Luytkis i Vår Frue, (nederst venstre) Trondheim i 1792, får 4 barn, dette er det siste barnet, JOhan Christian. Noen dager etterpå dør hun på prestegården i Kolvereid i 1798.

 

 

Har fått hjelp på Tydeforum til vielsen:http://forum.arkivve...trondheim-1792/

Det var litt av en omtale..

 

Betyr dette at de er dobbelt søskenbarn? Jeg mener at både mødrene og fedrene er søsken?

 

Hun er datter av Ole Olsen Bech og Alette Dons, det er det vel ingen tvil om. Men hun dukker opp med forskjellige fødselsår, og jeg skulle gjerne funnet den riktige dåpen.

 

Da jeg fant denne Johanna med riktige foreldre i 1760 var jeg sikker på at det var henne:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-74

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1761, side 75.

 

Hun er døpt Johanna Kinch(?) men med de andre fødselsårene i bakhodet, lurer jeg på om det kan være en yngre søster?

 

På nettet ligger det flere baser som sier at hun er født i både 1762 og 1772 men jeg kan ikke finne kilder som slår det fast. Jeg finner ingen døpt i Vår Frue i de årene og har nærmest tatt for gitt at hvis de bodde i Trondheim, var det den kirken de ville brukt. Av den grunn at alle jeg har funnet tilhørende denne slekten(hvis de bodde i Trondheim) tilhørte Vår Frue.

 

Skulle også gjerne visst mer om hennes foreldre og hvor slekten kom fra. Men nå er jeg på en måte ved veis ende med det jeg har lært til nå kirkebøker stopper, folketellinger stopper, og hva jeg må ta tak i nå, har jeg ingen anelse om.

 

Så tips, forslag, hva som helst - blir satt stor pris på!

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen notater hvor jeg har registrert Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) bind XIII s. 128 som kilde til Johannas fødsel og ekteskap. Faren var iflg. samme kilde tollkontrollør. Her henvises det også til NST bind III s. 23, hvor det også heter at bestefaren var veier og måler i Risør.

 

Hvis jeg ikke tar feil, er diverse årganger av NST å få kjøpt på CD for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Da skal jeg sjekke ut NST.

 

Er du da av den oppfatning at den Johanna som er f 1760 ikke er den riktige i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Måtte bare sjekke ut om du kanskje hadde en mening siden ingen ser ut til å lande på samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.