Gå til innhold
Arkivverket

Arnt Estensen Levanger f ca 1633-1647(?)


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Skulle gjerne vite noe mer om hvem foreldrene til min forfar Arnt Estensen Levanger var. Han var gift med Elen Baarsdatter, som det var skifte på

11.04.1693, og deres barn var:

1)Marithe Arntsdatter som døde i ca 1732, og det var skifte på henne og ektemannen Knut Arntsen Bykslet Mule 09.09.1732. Disse er blant mine aner

2)Gunnild Arnsdatter som var død før søsteren Marens skifte 01.03.1766. Hun hadde vært gift med en som het Lars, for i 1766 arvet hennes barn

Arnt Larsen, Ole Larsen Levanger(f ca 1710 ut fra hans dødsfall i 1761 da han var 51 år) og Ingeborg Larsdatter

3)Karen Arnsdatter som hadde vært gift med en Thor, og i 1766 i skiftet etter Karens søster Maren arvet Karensdatter Elen Thorsdatter(73 år da hun

død i 1776 og født ca 1703)

4)Eli Arntsdatter Levanger, som jeg kun har fra moren Elen Baarsdatters skifte i 1693

5)Maren Arntsdatter Levanger som var født ca 1678, og 87 år da hun ble gravlagt 27.08.1765. Gift 26.11.1719 i Ytterøy kirke med Ingebrigt Olsen

Staberg på Ytterøy. Det var skifte på både han og Maren i 1766, og deres søsken er ført som arvinger siden de ikke hadde barn. De fleste av

søsknene og alle Marens søsken var døde, og barna deres arvet

6)Valborg Arntsdatter født ca 1688, og 74 år da hun ble gravlagt 20.06.1762. Det var skifte 07.12.1762 på henne, og da var hun gift med Stephen Olsen

på gården Levanger. Datter Elen Stephensdatter ført som arving i 1766 etter sin morsøster Maren.

 

Her er skiftet etter moren Elen Baardsdatter Levanger 11.04.1693:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved matrikkelen 1647 finner jeg kun en Esten i Gietes tinglaug(Levanger), og denne var oppsitter i Nyegaarden. Sitter her med boka av denne matrikkelen.

I bygdeboka finner jeg denne Esten, som betalte leilendingsskatt fra ca 1633. Da var han 28 år(fødtca 1605). Han var sannsynligvis sønn av brukeren før

han som var Per, og het da Esten Persen. Det nevnes en datter Anne Estensdatter, men kan dette også være far til min forfar Arnt Estensen? I såfall

er det vel han jeg finner her ved manntallet 1663-66:

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=bd27MT60&gardpostnr=1512&personpostnr=5451&merk=5451#ovre

 

Har tidligere etterlyst aner på Arnt Estensens dattersønn Arn Knudsen Mule, men etterhvert ble det noe utenfor temaet der inne. Legger likevel inn

lenke til denne debatten, hvor de 5 siste innleggene er relevante med blant annet lenker til 2 Arnt Estensen i Levanger ved manntallet for Innherred

1663-66 hvor det i 1665 var en på 18 år og en på 32 år i Levanger:

 

 

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=515902#515902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.