Gå til innhold
Arkivverket

MAC - teknisk problem med arkivalieronline.dk og Java - kan nokon hjelpa meg?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg har MAC - kjøpt for halvtanna år sidan, og etter den tid har eg ikkje greidd å nytta arkivalieronline.dk, dei skanna kyrkjebøkene frå Danmark.

 

Arkivalia krev Java, og Java er på maskinen, men ikkje under dei applicationsforslagi som først kom opp då eg freista opna ei kyrkjebokfil. Eg har freista mange ulike alternativ, og no har systemet "låst seg" fast slik at kvar gong eg freistar, får eg opp ei melding som ser slik ut:

 

"Viewimage-16.aspx" is an application downloaded from the internet. Are you sure you want to open it?

 

Og når eg går vidare og opnar biletet, skjer det ikkje noko meir...

 

For kvar gong auker "Viewimage" biletet med 1.

 

Er det nokon med teknisk innsikt som kan hjelpa meg? Kanskje kan ein eller annan via "fjernstyring" gå inn hjå meg og gjera dei naudsynte "trekki"?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane - lars.e.oyane@sdsl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det du treng gjera er å bruka Mac sin egen oppdatering, som er ein del av systemet. Apple kommer med oppdatering når det er nødvendig av Java.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken webleser bruker du? Jeg bruker ikke selv Mac, men flere jeg kjenner hadde problemer med Java VM på Mac i andre weblesere enn Safari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lagres nedlastinger på maskinen din? Jeg lurer på om du har fått lastet ned filen(e), men at de ikke åpner automatisk. At tallet øker med +1 kan tyde på det.

.

post-162-0-51311800-1341086485_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivalieronline kjører forresten fint for meg; det som skjer er at når jeg åpner en kirkebokfil er at jeg også får melding om og kjøre viewimage.aspx filen. Denne åpner da Java VM som igjen åpner og kjører det nedlastede blaprogrammet fra Arkivalieronline. Når dette programmet er oppe og kjører kan man bla fritt i kirkeboken. Hvis Java VM ikke er installert, eller ikke fungerer på din maskin eller i din webleser så vil det stoppe opp akkurat her.

 

Hvis du under nedlastingen velger og kjøre programmet og at ingenting skjer så synes jeg det høres ut som om programmet knyttet til filtypen ikke er installert eller ikke fungerer som det skal. Igjen; jeg er ingen Mac ekspert, men jeg ville kanskje vurdert og installere Safari (hvis du ikke allerede har det) og deretter oppdatere Java.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Mac i et par års tid, men jeg bare"bruker" den, er ingen ekspert. Så dette hjelper deg nok dessverre ikke, men jeg kan fortelle hva som skjer når alt går som det skal:

 

Jeg bruker Safari, og når jeg åpner denne kirkebokfilen legger den seg i nedlastninger med kaffekoppsymbolet og "Viewimage.aspx.jnlp". Jeg får spørsmål om å "tillate" og gjør jeg det, så laster den ned med Java uten problem. Dette kan jeg så godt som ingenting om, men det ser ut til at du mangler "jnlp" og det må vel bety at Java ikke blir vurdert tatt i bruk da du skal åpne nedlastninger.

 

Har du vært inne på Apple's support sider: http://support.apple...le=en_US&q=java og sett om de har noen forslag? Kanskje du kan laste ned noe du mangler.

 

Tilslutt forsøkte jeg å åpne med Firefox og der kom akkurat den samme meldingen du får. "You have chosen to open ViewImage.aspx which is a aspx File (11,6 KB) from http://www.sa.dk, Why would Fierfox do with that file? Så kommer alle programmene på Mac'en opp, men ikke Java..

 

Hvis du ikke bruker Safari ville jeg gått for det, samt sjekket litt om du kan få noe hjelp på Apple sine suppert sider.

 

Lykke til

 

(Jeg er ikke stand til å komme inn på Digitalpensjonatet eller 1801 og 1900 tellingen. Det skjedde brått. Jeg kan åpne, men ikke søke. Hvis andre sender et søkeresultat på e-post går det helt fint å hente det opp. Dette er også kjempe irriterende! 1910 og 1865 er lagt over på nye systemer og der går det som et uvær). Men dette er bare et Mac problem - og ganske lokalt også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk for mange gode bidrag!

 

Det synte seg at løysingi låg i Nettlesaren. Eg følgde rådet til Ken og Anne Gro og tok i bruk Safari, og det går kjempebra!

 

Men eg kan ikkje forstå kvifor desse nettlesarane skal vera so ulike. Kan me ikkje få eit standardsystem?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.