Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Magnus Klausmark

Peder Knudsen, Buskerud

Recommended Posts

Magnus Klausmark

Jeg vet at min forfar Peder Knudsen, f. 1775, Rollag, Buskerud var gift med Anne Wilhelmsdatter, f. 1771. De giftet seg i 1805 i Nes, Hallingdal.

 

Link: http://www.arkivverk...60127050366.jpg

 

Denne linken beskriver familiene til både Peder og Anne:

 

http://helgeland.nu/...gen.htm#i110249

 

- Problemet mitt er bare at jeg blir i tvil når jeg leser om Haslerud-gården i Rollag Bygdebok (bd. V) at <<5. Peder 1775-1847 gm. Ingeborg Pedersdotter Bøle f. 1788, bur her og i Sjersantrud frå 1841>>. Står også at de gifter seg i 1815.

 

Det er altså to kandidater her. Hvem har rett? Slektssiden eller bygdeboka?

 

Både sted og alder passer godt med "min" Peder fra Rollag, men han var jo gift med Anne, og ikke Ingeborg.

 

Ble unødvendig komplisert dette føler jeg, men rett skal være rett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odd K. Stuvstad

Jeg vet at min forfar Peder Knudsen, f. 1775, Rollag, Buskerud var gift med Anne Wilhelmsdatter, f. 1771. De giftet seg i 1805 i Nes, Hallingdal.

 

Link: http://www.arkivverk...60127050366.jpg

 

Denne linken beskriver familiene til både Peder og Anne:

 

http://helgeland.nu/...gen.htm#i110249

 

- Problemet mitt er bare at jeg blir i tvil når jeg leser om Haslerud-gården i Rollag Bygdebok (bd. V) at <<5. Peder 1775-1847 gm. Ingeborg Pedersdotter Bøle f. 1788, bur her og i Sjersantrud frå 1841>>. Står også at de gifter seg i 1815.

 

Det er altså to kandidater her. Hvem har rett? Slektssiden eller bygdeboka?

 

Både sted og alder passer godt med "min" Peder fra Rollag, men han var jo gift med Anne, og ikke Ingeborg.

 

Ble unødvendig komplisert dette føler jeg, men rett skal være rett.

 

ungkarl Peder Knutsen Haslerud gifter seg 18 februar 1815 i Rollag kirke med pige Ingebor Pedersdatter Bøhler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnus Klausmark

I den linken til den slektssiden står det at siste barn er født 1814. Kan Han ha giftet seg opp igjen rett etter det? Men da hadde det vel stått enkemann ved hans bryllup i 1815.

 

- Eller er "min" Peder Knudsen rett og slett fra en annen gård på Rollag (Altså ikke fra Haslerud)? Isåfall går jeg ut fra at denne linken: http://helgeland.nu/...gen.htm#i110249 er helt feilaktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne Tonby

Ser at din Peder Knudsen døper en datter Sigrid. Kan det være at hun er oppkalt etter Peder Knudsens mor. Da kan denne Peder Knudsen døpt 24 /9 1775 i Rollag/Nore med foreldre Knud Crispinusen Fossebrekke og Sigri Sondresdt være en kandidat

http://www.arkivverk...y&idx_side=-154

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mette Fausko

Magnus

 

Ser du har aner fra Hemsedal, det samme har jeg. Ble nysgjerrig å lette litt i Hemsedal slektshistorie. Jeg fant en god del om

Vilhelm Bjørnsen og Martha Henriksdotter. Kikka på Slekts siden din og så at du har skrevet at Vilhelm er født på Markegård. i boka er hans fam. skrevet inn under Langehaug, som var et utskilt bruk ,fra Markegølo. Står også at foreldrene til Martha var "utenbygdsfolk" men hadde bodd en tid på Kyrkjebøen. Kan jo være feil i boka, men ville bare gjøre deg oppmerksom på det.

 

Mvh.Mette

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnus Klausmark

Den slektssiden er ikke min, bare så det er sagt. Men ønsket å drøfte innholdet, ettersom det ser ut til at det er feil. Altså, Peder Knudsen, Rollag, gift i 1805 med Anne Vilhelmsdatter var ikke fra Haslerud, men et annet sted på Rollag.

 

Ja, opplysningene om Anne er jeg klar over. Men siden det var flere "Peder Knudsen" fra Rollag i samme alder ble det straks litt værre å finne riktig. Men ser i alle fall ikke ut som han kommer fra Haslerud, slik som først antatt (JF. den slektssiden jeg sporet opp),

 

Forresten, takk for tipset Anne.

 

I 1833 bodde han i Nes, Hallingdal. Da giftet sønnen Knud Pedersen Veholt (f. 1806) seg i Hole.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnus Klausmark

Sønnen Knud Pedersen kalte seg 'Knud Pedersen Helgeland' ved bryllupet i 1833 i Hole. Jeg slo opp i bygdeboka, men fant ingenting under Helgeland-gården, så antar han bare var dreng eller noe, eller jeg har oversett han. Vet han kom til Veholt i Norderhov senere.

 

Så jeg kan fortsatt ikke dokumentere at Peder Knudsen fra Rollag (Haslerud) er "min" Peder. Kan like gjerne være noen andre (feks. Peder Crispinussen Fossebrekke).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.