Gå til innhold
Arkivverket
Anne Strande

Hva står det her?

Recommended Posts

Anne Strande

I kirkeboka Klokkerbok Hedemark, Vang i Vang 1819 - 1832, s. 136 - 137, http://www.arkivverk...B5%00%C9N%09%E8

Det er opplysningene rundt pigebarnet Maria, uægte, som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å lese teksten til.

Er det " Pigen Berthe Olsdatter ... ougseie, ??? angav til barnefader ??? Johan Andersen ?? Hoel og så forstår jeg ikke resten. Er det noen som er bedre til å lese meg? Setter stor pris på hjelp til denne lesingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aud Sandbu

Jeg leser:

Pigen Berthe Ols-

datter Ilsæng Eie,

Inderst, angav

til Barnefader

at være Ungkarl

Johan Andersen

østre Hoel G.S.

Hendes 3die begang-

ne Leiermaal

og hans 2det be-

kjendte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Strande

Tusen takk for hjelpen.

Når presten skriver inn dette, vil det si at hun kan ha fått flere barn eller var det vanlig at ugifte jenter fortalte om antall leiermål?

Tusen takk for hjelpen.

Når presten skriver inn dette, vil det si at hun kan ha fått flere barn eller var det vanlig at ugifte jenter fortalte om antall leiermål?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Dette var nok hennes tredje barnefødsel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Strande

Da skal jeg lete videre, hun dør når hun er 21år, med forbehold om feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Strande

Da fant jeg et barn til, men forstår ikke hele teksten. Må igjen spørre om lesehjelp, forstår ikke hva klokkeren har skrevet...

I klokkerbok 6 for Vang i Vang 1819 - 1832, s. 104 har Berthe Olsdatter fått en sønn med Peder. Det står en del opplysninger, men ser ikke hva ordene skal være. Prøver igjen med en hyperlink (fikk ikke til det sist),

. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=88&uid=485304&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2405%25061%2581B%25C5J%25D6%2599V%2516%2516%25D6%25B5%2500%25BF%25EA%2509%25C3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aud Sandbu

Moderen Pige og

Inderste Berthe Olsdr.

Findborud Ej angav

Barnefaderen at

være Enkemd

Peter Olsen Qveke

Tjenestedreng.

Hendes 3die Lejermaal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Strande

Moderen Pige og

Inderste Berthe Olsdr.

Findborud Ej angav

Barnefaderen at

være Enkemd

Peter Olsen Qveke

Tjenestedreng.

Hendes 3die Lejermaal.

Tusen takk. Du verden så god du er på å lese skrift! Trodde ikke at jeg skulle komme videre med Berthe Olsdr. Det ser ut til å være en spesiell historie, hun fikk tre barn, alle utenom ekteskap og det første barnet som 16 år gammel. Et barn levde noen måneder, neste ble 14 år og det siste barnet ble gift og fikk mange etterkommere.

Tror du jeg finner noe andre steder når dette er en så fattig familie. Prøver å lese i skifter fra perioden, men ser at det er en omfattende leting. Andre forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive