Gå til innhold
Arkivverket

Peder Frisk? Hjelp til slektsforskning i Sverige.


tojuli
 Del

Recommended Posts

Ser ut til at alle barna på ulike tider i sitt liv kommer til Inderøy.

 

Jeg har funnet en oppføring på FamilySearch som viser en Peder Nilsen som ble gravlagt 30.04.1846 i Nord-Trøndelag.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW23-P4V

 

Han har samme fødselsår som min Peder Nilsen Frisk (1774).

 

På FamilySearch står det imiderltid ikke hvor i Nord-Trøndelag han er gravlagt. Er det noen som ken hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være denne:

Kaarmand Peder Nielsen Rothen fra Leksvika, 72 år.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Leksvik i Leksvik, Ministerialbok nr. 701A07 /1 (1842-1854), Døde og begravede 1846, side 279.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2457&idx_id=2457&uid=ny&idx_side=-203

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2457&uid=ny&idx_side=-203

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Var i dag på biblioteket for å lese i bygdeboka for Malvik. Der fant jeg følgende:

 

Nevermoen

"Brukere: Peder Nilssen Frisch, smed ved Verket, g.m. Ingeborg Olsdatter Svedal drev denne verkensplassen først på 1800-tallet.

Barn: Ole (1809), Mallena (1812) og Martha Johanna (1815).

 

Familien flyttet senere til Verdal, der de bygsla en plass i Vuku sogn."

 

I denne posten fikk jeg hjelp til å tolke Oles flytting fra Sverige til Malvik i 1824:

http://forum.arkivverket.no/topic/181329-tyding-av-flytting-malvik/

I kirkeboka står det: "Ole Pedersen Frisk i Decbr 15 aar med sine forældre fra Sverig paa Nævermoen".

 

Det vil si at Ole kom tilbake til Malvik med sine foreldre, og søsken, og bosetter seg på Nævermoen. Som kjent flytter etterhvert både barna Ole og Mallena til Inderøy. I 1830 flytter Martha i følge kirkeboken fra Nævermoen til Verdal. Lisa Greta f. 1818 er bare 3-5 år når foreldrene flytter tilbake fra Sverige. Hun vokser så opp på Nevermoen før foreldrene flytter til Verdal. Vil tro at foreldrene og Lisa flyttet til Verdal på samme tid som Martha, slik at de kom dit ca. rundt år 1830 +/-. Lisa Greta vil da være ca. 12 år +/-.

 

Vi vet at både Martha og Lisa Greta etterhvert finner veien til Inderøy, sammen med de andre søskene. Vil tro at Lisa hadde et forhold til Verdal ettersom hun ved folketellingen i 1865 oppgir Verdal som fødested (selv om hun ble født i Sverige?).

 

Jeg har søkt i gjennom databasen for kirkebøkene for Verdal uten å finne noe. Kan det evt. være at foreldren flytter en gang til før de går bort? Foreldrende er ca. 50-60 når Martha flytter til Verdal. Jeg leter etter deres dødsfall og Lisa Gretas konfirmasjon (og evt. dåp).

 

Er det noen her som har tilgang til bygdebøkene for Verdal (Vuku), og som kan se om det finnes et åpentbart spor etter Peder Nilsen Frisk eller Ingeborg Olsdatter Svedal, evt. Lisa Greta Pedersdatter? Evt. som er kjent med eller har mulighet til å ta en ekstra sjekk i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Lisa Gretas sønn Kristian Lian født på Sparbu i 1859 får to barn i Vuku. Før han flytter til Sparbu.

Dette er henholdvis Jørgen (1885) og Laura Sofie (1887) født i Vuku. Mor er Maren Ågesdatter

 

Deres bosted blir da oppgitt til å være Lundskin, som er en gård i Vuku.

 

Kan det være at Kristian finner veien til Vuku delvis fordi Hans mor og besteforeldre (Peder og Ingeborg) bodde/bor i området, evt. en husmannsplass under Lundskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Peder Nilsen og Ingeborg Olsdtr. får 13.04.1825 sønnen Nils på Leklemsvald i Verdal. Dette er ikke i Vuku, men helt på grensa mot Inderøy/Røra. Nils blir konf. 11.10.1840 i Sakshaug fra Roel, foreldra bur da på Helberg. I 1865 er han ug. husm. på Nytrøen u. Aasum øvre, Snåsa, i 1875 hm. og kurvarb. på Gifstaden, se Snåsa IV s.368. Så får samme foreldre sønnen Lars på samme sted 21.01.1828. Han får attest til Inderøy 21.10.1842, og blir konf. i Salberg fra Følstad 01.10.1843. Mulig er han i 1865 arb.mann i Ravelsveiten 2 i Trondheim (598), gm. Karen Andersdtr. f. 1817 på Fosen, 1 barn: Ludvig f. 1854 Trondheim, Lars g2. 04.07.1869 i Domsoknet m. enke Else Marie Steffensdtr. f. 1839 i Brønnøy. Så dør ei Ingeborg Olsdtr. Helbergplass 20.05.1837, 54 og et halvt år gml. og fattig, altså f. ca. 1783. Peder og Ingeborg er ikke gift i Verdal, ser heller ikke at de er døde her, men ingen flytteatt. for de. Kan disse være de savnede Peder Nilsen Frisk og Ingeborg Olsdtr.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond!

 

Her kan du nok være på sporet av noe. Rent geografisk henger det bedre sammen at de bosatte seg på grensen mellom Verdal og Inderøy (Leklemsval) enn i Vuku. Et rask søk på Family search gir to treff på "Nils Pedersen" født i Verdal 1825. Begge treffene er samme person. Hos Family Search henviser det ene treffet til Event place: "Vuku". Når jeg sjekker i kirkeboka står det som du sier Leklemsval. Så grensen mellom Inderøy og Verdal er nok mer presist enn både Family search og bygdeboka for Malvik.

 

Jeg har sjekket bygdeboka for Inderøy. Her finner jeg kun henvisning til at en Ingeborg Olsdtr. (med riktig alder) dør under Helbergplass. Det står ikke noe annet som kan gi mer informasjon om saken, da evt. hvem som hadde plassen rundt år 1830.

 

Det kan dermed ikke utlukkes at dette er de savnede. Det passer godt samme med at barna bosatte seg på Røra og i Sparbu. Jeg skal arbeide videre med saken, men inntil videre er det det beste vi har. Så da gjelder det å finne Peder døde et sted. Har imidlertid før vært ute for at døde ikke er registrert i Inderøy selv om skifte viser at de er døde.

 

Peder og Ingeborg ble gift i Malvik i 1806.

 

Står det noe i bygdeboka for Verdal ang. Leklemsvald?

 

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personalhistoria for denne del av Verdal er ikke utgitt enda, og jeg tror heller ikke det finnes noe om disse i manus. Men skulle det det vise seg å være Peder Nilsen Frisk dette, skal jeg sørge for at det kommer med!!! Har leita en god del nå, uten å finne konkrete bevis, dessverre. Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god innsats og hjelp. Jeg skal prøve å sette sammen de mange sporene som har kommet i denne tråden. Det er ikke alltid så enkelt når man er mellom folketellinger og på husmannsplasshistorie. I tillegg flytter familien på seg mellom både land, fylker, kommuner, steder og plasser. Uansett. Spennende er det. Så får tiden og mer arbeid vise om sporene blir gode nok til at de kan vurderes som bevis. Så langt er det desverre bare indisier som peker i en retning som kan virke riktig.

 

Mvh

Tor-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.