Anett Ytre-Eide Skrevet Juli 24, 2012 Del Skrevet Juli 24, 2012 Hva er mellomnavnet til nr. 88 Christian - Ideus??? Og faren hans er oppført som jordeier? Vet fra folketellingen at han eide sin egen gård. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1136&idx_id=1136&uid=ny&idx_side=-20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juli 24, 2012 Del Skrevet Juli 24, 2012 Det er vist flere enn meg som har problemer med og svare i dag, litt treghet i forumet... men jeg synes også det står Ideus og Jordeier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Juli 24, 2012 Forfatter Del Skrevet Juli 24, 2012 Takk Ken. Det navnet har jeg aldri hørt før! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juli 24, 2012 Del Skrevet Juli 24, 2012 Ja, det må vel være ett sjeldent navn i Norge. Eneste eksemplet (bortsett fra Christian) jeg kunne finne i farten (takket være vår venn Google) er nr. 84 her (Hemne, 1833) - Iddeus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Juli 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Juli 25, 2012 Mystisk! Kanskje det er en av de ekstremt kortvarige motenavna? Hvis jeg visste mer om disse menneskene kunne det kanskje vært mulig å gjette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astrid K. Natvig Skrevet Juli 25, 2012 Del Skrevet Juli 25, 2012 Det står et punktum: Ideus. Så itte vet je - Ideussen???? Sjeldent er det, okke som! Astrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Juli 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Juli 25, 2012 Ja, men Astrid, faren heter jo Carl. Sant at det står en prikk der, men ved forkortelser er det vel vanlig å forkorte ord som man kan forstå betydningen av. Tror nesten ikke vi kan regne med den prikken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juli 25, 2012 Del Skrevet Juli 25, 2012 Jeg tror heller ikke prikken har noen spesifikk betydning. Flere av navnene på samme siden er dessuten avsluttet med en slik prikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juli 25, 2012 Del Skrevet Juli 25, 2012 Som gammel Latinstudent legger jeg for øvrig merke til at navnet har ett Latinsk preg. Ordene Id og Deus betyr (litt avhenging av sammenhengen) det, denne, at og Gud, respektivt. Hvorvidt dette er bakgrunnen til navnet tør jeg selvsagt ikke spekulere over, men det er ihvertfall en observasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Juli 25, 2012 Del Skrevet Juli 25, 2012 Ved søk i FT 1865 får jeg opp 23 personer med varianter over dette fornavnet: Iddius/Ideus/Idius/Idus/Iidius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Juli 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Juli 25, 2012 Har lånt meg bygdeboken for området, Skogerboken. Der blir navnet ikke kommentert. Bygdebokforfattere har ulik stil, etter lang tid med Joleiks Jølst, tror jeg at jeg kan si med en viss sikkerhet at han ikke hadde latt noe slikt passere ubemerket! I bygdeboken er det forresten et bilde av Christian Ideus. Det er han som er det største barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå