Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Tydehjelp dåp

Recommended Posts

Ken V. Nordberg

Det er vist flere enn meg som har problemer med og svare i dag, litt treghet i forumet... men jeg synes også det står Ideus og Jordeier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Takk Ken. Det navnet har jeg aldri hørt før!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Ja, det må vel være ett sjeldent navn i Norge. Eneste eksemplet (bortsett fra Christian) jeg kunne finne i farten (takket være vår venn Google) er nr. 84 her (Hemne, 1833) - Iddeus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Mystisk! Kanskje det er en av de ekstremt kortvarige motenavna? Hvis jeg visste mer om disse menneskene kunne det kanskje vært mulig å gjette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Det står et punktum: Ideus. Så itte vet je - Ideussen???? Sjeldent er det, okke som!

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Ja, men Astrid, faren heter jo Carl. Sant at det står en prikk der, men ved forkortelser er det vel vanlig å forkorte ord som man kan forstå betydningen av. Tror nesten ikke vi kan regne med den prikken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Jeg tror heller ikke prikken har noen spesifikk betydning. Flere av navnene på samme siden er dessuten avsluttet med en slik prikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Som gammel Latinstudent legger jeg for øvrig merke til at navnet har ett Latinsk preg. Ordene Id og Deus betyr (litt avhenging av sammenhengen) det, denne, at og Gud, respektivt. Hvorvidt dette er bakgrunnen til navnet tør jeg selvsagt ikke spekulere over, men det er ihvertfall en observasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ved søk i FT 1865 får jeg opp 23 personer med varianter over dette fornavnet: Iddius/Ideus/Idius/Idus/Iidius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Har lånt meg bygdeboken for området, Skogerboken. Der blir navnet ikke kommentert. Bygdebokforfattere har ulik stil, etter lang tid med Joleiks Jølst, tror jeg at jeg kan si med en viss sikkerhet at han ikke hadde latt noe slikt passere ubemerket! I bygdeboken er det forresten et bilde av Christian Ideus.

Det er han som er det største barnet.

post-1339-0-95228700-1343233467_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.